Мета: сприяти вихованню в учнів доброти, чесності, порядності, гуманного ставлення до оточуючих; закріпити уявлення учнів про моральні цінності людини; розвивати вміння аргументовано висловлювати свою думку. Обладнання: Клубок ниток, аркуші паперу, ручки. Відомий французький письменник - гуманіст Антуан де Сент-Екзюпер вважав, що " дитина справжня розкіш - це розкіш людського спілкування". Тому ми сьогодні будемо спілкуватися на тему "Моральний ідеал та його місце в житті людини". Давайте спробуємо відповісти на такі питання: які риси повинен мати громадянин незалежної України, щоб створити державу, а не колонію? Якою повинна бути людина, щоб життя стало кращим, щоб ми змогли самі себе поважати. В чому суть життя? Для чого ми живемо? Друзі! Ось клубочок життя, зтканий з ниток буття, наших почуттів, думок. Давайте сьогодні почнемо його розмотувати, пильніше придивлятися до його ниточок. Розмотуючи клубок, скажімо: ,, Мій друг……………’’ (Клубочок переда ться з рук в руки, а інші тримаються за нитку). Ось так у нас вийшло замкнуте коло всіх наших почуттів, емоцій, рис характеру. Так в житті все переплітається. Та, власне, усе наше життя - то нескінченне пізнання одне одного, навколишнього світу. Хто я? Навіщо я прийшов у цей світ? Де моє місця усвіті? Здавалося, це прості запитання, але дати відповідь на них все важче. Як же дізнатися, ким ми станемо? Вибирати собі образ життя? Телебачення, реклама, журнали наводять нас на думки про те, що ми повинні бути красивішими, багатими, успішними. Нам потрібно мати машину, дачу, роботу, фізичну досконалість. Уже з перших крокі в свого життя ви чуєте від батьків, дорослих: " Не можна так робити. Це погано ". " А от тут, ти добре вчинив. Завжди будь таким! ". Вам доводиться чути, як люди оцінюють одне одного: " Ця людина добра, хороша! ". " А ця така неприємна! ". Батьки вас повчають: " Не роби людям зла ", " Будь добрим, принциповим, чесним ". Що ж це за поняття? Ці поняття характеризують мораль. Мораль - це своєрідний узгоджувач дій людей у суспільстві. Не хочеться вам поступатися місцем літній людині - так приємно сидіти в автобусі біля вікна, але ваша совість не дозволить вам цього зробити. Приємно в неділю вранці полежати в теплій постелі , але ви пригадуєте, що ваш клас взяв зобов'язання прибрати шкільне приміщення. Обов'язок примушу вас бути разом з товаришами. Захоплено граючи з товаришами у футбол, ви раптом пригадуєте, що не вивчили ще історію, ваш обов'язок учня примушу вас припинити гру. Все це мораль. Виходить, що норми моралі- це так би мовити, неписані закони. Саме так, тож приймайте, як належне, коли вам роблять зауваження не лише ваші близькі, а й незнайомі люди. Знайте, що коли б люди були байдужі до різних негативних проявів поведінки інших, ніколи б не було порядку в суспільстві. Сухомлинський писав: "Ідеал людської краси - це водночас ідеал моральності. Любові до людей - це твоя моральна серцевина ". Скажіть, а як Ви розумієе слово ідеальний, які синоніми ви могли б дібрати? Отже, одним із значень слова "ідеал " - взірець досконалості, довершення, приклад. Говорити про ідеал людини можна під різними кутами зору, у різних ракурсах. Об' днаємось у 2 групи. Кожна команда одержує питання, обговорює, представля свою думку. 1 - а група. Якими ви бачите свій ідеал сучасної людини з погляду професії лікаря? ( Вести здоровий спосіб життя, турбуватися про власне здоров'я, відповідно ставитися до свого здоров'я, турбуватися про здоров'я своіх нащадків ). 2 - я група. Яка ідеальна людина з погляду правоохоронця? ( Громадянин повинен передусім знати закони поважати їх. Незнання законів не виправданням за скоєння злочину. Кожна культурна людина повинна знати Конституцію своєї держави, Декларацію про права людини. Громадяни повинні допомагати правоохоронним органам у боротьбі з злочинністю ). Зараз я пропоную Вам пограти у гру ,, Відгадай свої риси характеру’’. На дошці записано риси характеру, Вам потрібно віднайти свої позитивні та негативні риси, а також дати відповідь на запитання : ,, Що я хотів би змінити у собі?’’ 1. Самолюбивий 2. Добрий 3. Доброзичливий 4. Стриманий 5. Грубий 6. Чуйний 7. Скромний 8. Уважний 9. Конфліктний 10. Щедрий 11. Організований 12. Товариський 13. Образливий 14. Співчутливий 15. Чесний 16. Жадібний 17. Жорстокий 18. Брихливий Всі ми різні, та кожен з нас прагне досягти свого острова, знайти свій скарб - сенс життя. За допомогою психологічного тесту перевірте себе, хто ви: Капітан? Рульовий? Чи пасажир того корабля, на якому ви пливете до заповітного острова. Психологічна гра Капітан? Рульовий? Пасажир? ( Так. Ні. Не знаю ). 1. Я завжди відчуваю відповідальність за все, що трапляється в моєму житті. 2. У моєму житті не було б стільки проблем, якби деякі люди змінили своє ставлення до мене. 3. Я вважаю за краще діяти, а не розмірковувати над причинами своїх невдач. 4.Іноді мені здається, що я народилася ( народився ) під " нещасливою зіркою". 5. Я вважаю, що алкоголіки самі винні в своїй хворобі. 6. Іноді я думаю, що багато за що в моєму житті несуть відповідальність ті люди, під впливом яких я стала ( став ) такою ( таким ) як я . 7. Коли я застуджуюсь, вважаю за краще лікуватися самостійно, а не звертатися за допомогою до лікаря. 8. Я вважаю, що сварливості та агресивності, які так дратують, найчастіше винні інші люди. 9. Вважаю, що будь - яку проблему можна розв'язати, я не дуже розумію тих, у кого вічно виникають якісь життєві труднощі. 10. Я люблю допомагати людям, тому, що відчуваю вдячність за те, що інші зробили для мене. 11. Коли трапляється конфлікт, то розмірковуючи, хто в ньому винний, я звичайно, починаю з себе. 12. Якщо чорна кішка перейде мені дорогу, я переходжу на інший бік вулиці. 13. Я вважаю, що кожна людина, незалежно від обставин, повинна бути сильною самостійною. 14. Я знаю свої недоліки, але хочу, щоб оточуючі ставилися до них поблажливо. 15. Звичайно, я мирюся з ситуацію, вплинути на яку не здатний. Підрахунок результатів. " Так ". 1, 3, 5, 7, 9, 11, 13 - 10 балів. " Ні ". 2, 4, 6, 8, 10, 12, 14, 15 - 10 балів. " Не знаю ". 5 балів. 100 - 150 балів. Ви - капітан власного життя. Ви почуваєте відповідальність за все, що з вами відбувається, багато берете на себе, долаєте труднощі, не перебільшуючи їх не зводячи до рангу життєвих проблем. Ви бачите перед собою завдання й думаєте над тим, як його можете розв'язати. 50 -90 балів. Ви охоче буваєте рульовим, але можете, коли необхідно, передати штурвал до вірних рук. При оцінці причин власних труднощів ви цілком реалістичні. Гнучкість, розсудливість чутливість завжди бувають вашими союзниками. Трапляються ситуації, що ніяк вас не стосуються, ви не несете за них ніякої відповідальності, все ж , коли це потрібно, берете відповідальність на себе. Ви, звичайно, знаєте, коли це треба зробити. Ви вмієте жити в добрі злагоді з іншими людьми, не порушуючи внутрішньо злагоди з самим собою. До 49 балів. Ви часто буваєте пасажиром у своєму житті, легко підкоряєтесь силам, говорячи: так склалися обставини, доля тощо. У своїх труднощах ви звинувачуєте кого завгодно, весь білий світ, але тільки не себе. Справжня незалежність здається вам недосяжною неможливою. Все ж ви вміте мирно співчувати з іншими, не роблячи різниці між тим, які це люди як вони ставляться до вас. Незважаючи на те, ким ти будеш Капітаном, Рульовим чи просто Пасажиром, на твоєму шляху буде зустрічатися каміння, яке ти повинен прибрати, щоб ідучи за тобою, було легше. Якщо за своє життя ти не побачиш жодного камінця не прибереш його - ти не людина. Яка, на вашу думку, одна з найважливіших рис громадянина, чи просто людини? Почуття обов'язку, тобто коли людина відчуває три речі: можна, не можна і треба. Перевіримо, яке ваше почуття обов'язку. Я зачитую твердження, а ви говорите, " можна ", " не можна " чи " треба ". 1. Керувати своїми емоціями, незалежно від того, яким темпераментом наділила тебе природа. ( Треба ) 2. Спокійно й байдуже ставитися до товаришів, які глумляться над іншими. ( Не можна ) 3. Проявляти свої найкращі людські якості, стати справжньою людиною, яку поважатимуть, яка сама поважатиме себе й своїх товаришів. ( Треба ) 4. Не ображати іншого, без крику галасу довести, що його думка - хибна, а ваша - правильна. ( Можна ) 5. Піклуватись про матір, батька, бабусю, молодших братів, сестер. Берегти рідних - найдорожче, що у вас . ( Треба ) 6. Відмовитися від дорогих подарунків, які батьки готові вам зробити, відмовляючи собі в найнеобхіднішому. ( Можна або треба ) 7. Переглядаючи фільми,телепередачі, брати для себе те, що наймодніше, навіть якщо воно суперечить нашим поглядам моралі. ( Не можна ) 8. Намагаючись виховувати в собі найкращі риси людяності, не забувати про оточуючих тебе людей. ( Треба ) Гра ,,Гарячий стілець’’ Продовжте речення Моя бабуся захворіла і я…. Маленький братик не може заснути і я…. Мама втомлена прийшла з роботи і я….. Наближається мамине свято і я…. Впала сестричка і я… Друг робить мені зауваження і я…. Товариш просить дати списати і я…. Однокласник тебе підвів і ти…. Майбутнє України і світу вцілому залежить від кожного з вас. Без людей з високим інтелектуальним рівнем, без людей високоморальних не вдасться вирватися вперед. Тому дотримуйтесь норм моралі, будьте взірцем для інших, з повагою ставтеся до людей, які вас оточують. Використані джерела: 1. Артеменко.О.С. Виховні години. - ТОВ " Видавнича група " Основа" ", 2008. 2. Ситник Л.Г. - Технології виховної діяльності класних керівник в 7 - 8 клас, (Рівне. - 2008.
|