Адміністрація сайту не несе відповідальності за зміст матеріалів, розміщених у каталозі.
Людина може все ( 7 клас)
Тема:Людина може все Мета: створити умови для демонстрації своїх захоплень; обговорити поняття «здібність», «талант»; збагнути психологічний аспект цієї проблеми. Обладнання: виставка творчих робіт — картин-вишивок портретів талановитих людей (Т.Шевченка, В.Сурикова, Бетховена, О.Пушкіна, Л.Каденюка). І. Вступна розповідь вчителя. Людина, як зірка, народжується серед туманності, у нескінченності спалахує й падає в нескінченність. Як зірка, вона народжується, щоб світлішим став Всесвіт. Талант! Упродовж багатьох сторіч людина шукає відповіді на запитання: що таке талант? Яку людину можна назвати талановитою? Чи всі талановиті? Сьогодні ми поговоримо і про здібності, і про талант, і про їх взаємозв'язок. Та напочатку з'ясуємо психологічний аспект цієї проблеми, про який розповість психолог (називає). Психолог. Здатність мислити і творити — дуже цінний дар, який кожна людина отримує при народженні. Поняття, які означають рівень обдарованості, мають чіткі дефініції: 1. Якщо досягнення у якійсь галузі даються людині легше, ніж іншим, ми називаємо таку людину здібною. 2. Про ту людину, чий дар явно перевищує здібності більшості людей, кажуть обдарована. 3. Якщо цей дар підкріплений значними результатами, перед нами — талант. 4. І, нарешті, людина, справи, ідеї та твори якої відкрили нові горизонти в якій-небудь галузі, вважається генієм. Учитель. Різниця між генієм та звичайними людьми відчувалася людьми завжди. Давні люди, приміром, пояснювали існування неабияких здібностей божественним, неземним походженням або втручанням. Обдарована особистість, на думку древніх, це — щасливий обранець богів. Саме слово «геній» у римській міфології означало — дух-заступник, добрий, інколи лихий дух. Корінь слова «обдарованість» — «дар», а це те, що не зароблено, не заслуговано, а вже отримано, наділено природою. Чи так є насправді, чи талант є спадковою якістю, хто зна... Учені-психогенетики стверджують, що обдарованість є вродженою. Але велику, якщо не головну, роль відіграє таке поєднання." розумні та розуміючі батьки, талановиті вчителі, енергійні творчі однолітки (середовище), а також наполеглива праця, уміння правильно визначити мету й досягти її. Люди навчилися більш-менш точно передбачати рух планет, зміни погоди, курси валют, рух продажу товарів на ринку. Однак найважчим виявилося прогнозувати розвиток окремої людини. Чи можна заздалегідь передбачити чиюсь обдарованість, угадати майбутні досягнення людини? (Міркування дітей.) На думку про незвичайний дар наводять дуже ранні та яскраві вияви здібностей В.Моцарта, Ф.Шуберта, М.Мусоргського, В.Гюго та ін. Трапляється й таке, що люди, які не виявляли ніяких здібностей у дитинстві, іноді їх називали і нездарами, досягали у дорослому житті видатних успіхів. Приміром, Альберт Ейнштейн у школі вважався, якщо сказати сучасною мовою — учнем із початковим рівнем навчальних досягнень. А геніального російського співака Федора Шаляпіна не прийняли в юні роки до церковного хору. Спробуємо визначити ознаки обдарованості: 1. Допитливість. 2. Прагнення до пізнання, дослідження. 3. Оригінальність мислення. 4. Схильність до нестандартних асоціацій. 5. Висока концентрація уваги. 6. Феноменальна пам'ять. 7. Широта інтересів. 8. Прагнення до лідерства. 9. Любов до змагання (інтелектуального). 10. Почуття гумору. Послухайте, будь ласка, легенду про сутність людини. «Боги, створюючи світ, замислилися: де заховати від людини її найголовнішу таємницю: у глибокій печері, на дні океану або на небі, серед зірок? Але рано чи пізно люди потраплять туди. І нарешті вирішили сховати таємницю у середині самих людей. Адже у себе людина не здогадається зазирнути». Багато у чому боги мали рацію: ми знаємо про себе набагато менше, ніж про довкілля. Та водночас боги помилилися. Що б не вивчала людина, про що б вона не мріяла, за цим завжди стоїть допитливість стосовно себе. А зараз ми розкриватимемо свої таланти. Мова музики — це, можливо, єдина у світі мова, якою людська душа може виразити найтонше, найвеличніше. І ця мова зрозуміла всім народам світу. Музика починається там, де закінчуються слова. Послухайте виступ нашої учениці, вашої однокласниці (називає ім'я), яка навчається в музичній школі гри на фортепіано. Вона заграє нам «На пам'ять Елізії» Л.Бетховена). А (називає учня) заграє нам на скрипці «Жигу» Ф.Обера. (Виступ юних музик.) Пісня — душа народу. Душу нашого народу намагаються розкрити співочі таланти (називає). (Вокальний виступ.) Поезія розвиває, виховує емоції. У вірші може бути прекрасним навіть одне слово. Власні вірші зачитують (називає). (Учні читають власні вірші.) Спорт — це сила, спритність, грація, координація рухів. Перед нами виступлять гордість школи у цій галузі — (називає ім 'я). (Виступ гімнастів.) Танець — поєднання рухів і музики, слуху і звуків. Танцює (називає). (Учениця танцює східний танок.) Сьогодні у нас ціла виставка вишитих картин — це роботи учнів нашого класу. Скільки в них праці, натхнення, фантазії... Назвіть імена талановитих людей. Завдяки чому ці великі люди змогли досягти творчих успіхів? Що таке здібності? Чи кожна дитина має здібності, талант? Чи можна, якщо в дитині немає природженого таланту, зробити з неї Бетховена, Павлова, Плісецьку? ІІ. Бесіда з учнями. Тож якщо чогось ще з дитинства прагнути, розвивати свої здібності, наполегливо працювати, можна перерости у творчу осо¬бистість. Часто талант, обдаровання доводиться виявляти й розви¬вати. Художнику В.Сурикову, приміром, змолоду відмовили у вступі до Художньої академії. Інспектор заявив, що за такі малюнки йому навіть повз академію треба заборонити ходити. Тож талант — це і дар Божий і наполеглива праця? Наш перший льотчик-космонават Леонід Каденюк теж дуже прагнув полетіти в космос. А для цього він навчався: у льотному училищі, потім в авіаційному інституті. Він займався спортом, багато читав, вивчав мови. Письменник Віктор Кін писав: «Людина середніх здібностей може зробити все». І нехай Кіна ніяк не можна назвати людиною середніх здібностей — це був безперечно талант, але його оптимістичний підхід до людських здібностей цілком виправданий. Не ремствувати на природу, не порпатися в родоводах, а активно діяти, творити, працювати — ось шлях, на якому довільні середні здібності дадуть змогу кожній молодій людині стати майстром своєї життєвої справи. А головне, дорогі діти, не забувайте, що завжди слід залишатися людиною, особистістю. ІІІ. Підсумок. Людина має самотужки пройти низку етапів розвитку і вчитися робити відкриття, винаходи та художні образи, відкриваючи таким чином світ для себе, для найближчого оточення, дивуючи його своїми діями, для всього людства, де вершина досягнень оцінюється Нобелівською премією.