Адміністрація сайту не несе відповідальності за зміст матеріалів, розміщених у каталозі.
Хліб - найбільший скарб (5 клас)
5 КЛАС ВИХОВНА ГОДИНА Тема. Хліб – найбільший скарб. Мета: розширити знання дітей про шлях хліба з поля до столу. Довести до відома дітей, що хліб результат праці людей багатьох професій. Збагатити знання про народні звичаї, що пов’язані з ним. Виховувати повагу до праці хлібороба, прищеплювати дбайливе ставлення до хліба. Обладнання: паляниця на вишитому рушнику, вироби з тіста, колоски з пшениці, плакати з висловами про хліб, виставка книг, малюнки. ХІД ЗАНЯТТЯ І. Організація класу. ІІ. Повідомлення теми і мети заняття. Вчитель: - Сьогодні ми з вами поговоримо. Про що піде наша розмова, ви дізнаєтесь, відгадавши загадку. Хоч не солодкий, Та дуже смачний, Хоч сам маленький, Проте дорогий, Сядем обідати, - Він на столі. Люблять його І дорослі, й малі. (Хліб.) Сьогодні ми поведемо мову про те, без чого не можна уявити ні степової далі, ні світанку, ні рідного дому, ні самого життя. А про що саме, спробуйте дізнатися, відгадавши загадку. В народі кажуть: важка праця хліборобська, але люди раділи за свою працю. Ще з пелюшок дитину привчали любити і шанувати хліб. Замість сучасних сосок дітям-малюкам давали обгорнуту тканину м’якушку-смоктунця. Старі люди казали дітям: „Їжте на здоров’я та сил набирайтеся”. 1.Розповідь вчителя з елементами бесіди. Вчитель: - З давніх часів і до наших днів в усіх народів вважалося найбільшою святістю, коли лежав на столі хліб. Почесне місце посідає хліб у звичаях і обрядах українців. Український народ над усе цінує хліб, сіль і честь. Хліб – достаток, сіль – гостинність і щирість, честь – то людська гордість. Будь-яке свято не обходиться без паляниці, хліб і сіллю зустрічають дорогих гостей, з хлібом проваджають молодих до шлюбу, хліб приносять у дім новонародженого (на здоров’я і достаток), виряджаючи сина в далеку дорогу, мати загортала в рушник житній окраєць. В останню дорогу виряджають людей, теж з хлібом. Наше життя нерозривно пов’язане з хлібом. Він з нами в повсякденному житті; в горі і в радості. - Діти, ви коли-небудь нюхали, як пахне хліб? (Відповідь дітей?) - Сьогодні ми пройдемо той шлях, яким проходить хліб з поля до столу. - З чого починається хліб? (Відповідь дітей?) - Я виріс із зернятка, яке восени посіяли у землю. Взимку спочивав під пухким шаром снігу. Весною проріс маленьким росточком. Ріс, ріс, набирався сил і став прекрасним колоском. У жнива мене скосили, обмолотили і відвезли на елеватор, посушили. - У млині змололи і я перетворився на біле борошно. На хлібопекарні з мене спекли духмяний хліб. -У давнину хліб вирощували у тяжкій праці. Землю орали сохою (дерев’яний плуг) зерно висівали вручну. А коли зазеленіють хліба, то за українським звичаєм, люди виходили в поле родиною і тричі обходили його несучи на руках хліб і сіль, щоб виріс великий урожай. Жали також серпом, в’язали у снопи, снопи складали у копички. А перший вижатий сніп приносили додому, ставили на покутті. Молотили зерно ціпом, мололи на жорнах. У наш час роблять все машини. _ Діти, хто з вас і вашої родини приймали участь в акції „Засвіти свічку”? (Відповідь учнів) 24 листопада відбулася всеукраїнська акція „Засвіти свічку”. Вона проводилася на знак вшанування пам’яті невинних жертв Голодомору. Великий голдод 1932-1933 років в Україні забрав життя від 7 до 10 млн. невинних людей. Це Були страшні часи в Україні, коли у людей не було чого їсти. Хліб людям тільки снився. Це був страшний рік, коли такі хлопчики і дівчатка, як ви не бачили хліба в очі. Вмирали від голоду малі й старі, вмирали сім’ями, вмирали селами. А радянська влада вивозила зерно за кордон. Про ті страшні часи пишуться книги, створюються кінофільми. І сьогодні давайте запалимо свічечку в пам’ять про тих, хто помер від голоду в той далекий 1933 рік. Підведіться, схилимо голови, пом’янемо тих, кого забрав із життя голод. 2. Складання правил поводження з хлібом. ПАМ’ЯТКА 1.Пам’ятаю, що хліб – святий. 2.Бережу хліб, не викидаю. 3.Пильную, що не падав додолу. 4.Як упаде хліб, підніму його, перепрошу, поцілую і з’їм. 5.Недоїденим хлібом пригощаю пташок. 6.Беру хліба стільки, скільки подужаю з’їсти. 7.Шаную працю людей, які виростили хліб. 3. Заключна частина. Вчитель. А на цьому слова: бувайте здорові! Бажаємо щастя, здоров’я на довгі літа! Дай, Боже, здоров’я Вам і родині вашій Світлого хліба, мирного неба, чистої води. Щоб ви завжди здорові були, І врожай був багатий. Щоб раділа кожна хата, Дай нам, Боже, у полі роду. У полі роду, у хаті згоду. Дай нам, Боже, широкі ниви. А на тих нивах рясні ячмені – Пером - перисті, зерном – зернисті. Дай у зерно зернистості, У колос колосистості.