Тема: СІМ’Я – РОДИНА –РІД –НАРОД План 1. Вступна частина. 2. Читання віршів про Батьківщину. 3.Слово вчителя. 4. Читання віршів про мову. 5. Фінал. Мета:Виховувати любов до Батьківщини ; зміцнює почуття обов’язку, усвідомлення себе часткою свого народу й особистості до всього, чим живе народ . І. Вступна частина. (Звучить пісня на сл.В.Симоненка) Виростеш ти, сину , вирушиш в дорогу, Вирушать з тобою приспані тривоги. За тобою завжди будуть мандрувати Очі материнські і білява хата. А якщо впадеш ти на чужому полі , Прийдуть з України верби і тополі , Стануть над тобою , листям затріпочуть, Тугою прощання душу залоскочуть. Можна вибрать друга і по духу брата, Та не можна рідну матір вибирати. Можна все на світі вибирати , сину, Вибирати не можна тільки Батьківщину. ІІ. Читання віршів про Батьківщину. (Учні читають напам’ять або з листків, але виразно, емоційно.) 1-ий учень.(Вінницька Анастасія) Святе слово - рідна мати; Є іще святиня Вища ,Богові миліша – Рідная Вкраїна(П.Куліш). 2-ий учень.(Кваша Ангеліна) «Є на світі одна Україна , як тільки одна в нас мати , і їй наша найсвятіша ,дитинна любов!Є одна Мати Божа , і перед образом Святої Матері, що у світ наш Бога принесла, повторимо заповітне Тарасове слово: Свою Україну любіть…» (Я.Гоян). 3-ій учень. (Грушка Володимир) Земле рідна , мозок мій світліє І душа ніжністю стає, Як твої сподіванки і мрії У життя вливаються моє (В.Симоненко). 4-ий учень .(Мельник Микола) Мово рідна , слово рідне , Хто вас забуває , Той у грудях не серденько , Тільки камінь має(В.Воробкевич). 5-ий учень. (Попова Вікторія) Є в світі зваби немалі , Цікава стежка кожна… Але до рідної землі Збайдужитись не можна (В.Коломієць). 6-ий учень. (Харковенко Артем) Для мене багато не треба , Щоб серце забилось раптово . Лиш ласточку рідного неба Та матері лагідне слово…(Д.Луценко). ІІІ. Слово вчителя. Учитель. Які прекрасні, хвилюючі слова, сповнені найсвятішого почуття - любові. Бо звернені вони до того, що для нас найдорожче. Мати, Україна, мова, народ, земля. І до кожного слова –епітет «рідний». Постараємось нині осмислити спорідненість таких знайомих і дорогих нам слів: родина – рідний – рід – народ. Йдеться не про кореневу , а духовну спорідненість слів. Поміркуємо ,як ви розумієте слово «рідний», коли говорите про маму, тата, сестричку , братика, бабусю.(Пояснення учнів). Так , у цьому розумінні рідний – значить єдинокровний: адже батьки дали вам життя, тобто народили , ви-їх часточка , як і ваші сестрички , братики, як ваші батьки - кров і плоть своїх батьків , а ваших дідусів і бабусь .Усі ви –сім’я, або родина. Слово родина ще вживається у значенні «рідня» .Скажіть ,кого ми називаємо словом? (Пояснення учнів). У ваших мами і тата теж ,може , є брати ,сестри. Вони між собою рідні. А от виросли вони, створили свої сім’ї. Скажіть ,чи їхні діти вам рідні ?Чи ви з ними - одна сім’я? (Ні).Ось тут уже ми замість слова «сім’я» вживаємо «рідня»,рідина. А коли думаємо чи говоримо про дальших предків чи нащадків ,то вже й ці слова не підходять,тоді ми кажемо «рід». Як маленькі струмочки, вливаючись у більші, творять потічки, потоки, а ті – річки, а ріки – море, так і ми творимо сім’ї. родини, рід, а з родів складається велике, святе і рідне всім родам – народ. Що ж єднає нас усіх у народі, ріднить, як матір дітей? Це – «мова українська, батьківська, материнська». Відцуратися, забути її – все одно, що зректися Матері. Як сказав поет В. Сосюра, Без мови рідної, юначе, Й народу рідного нема. Без неї ти вже не син свого народу, ти – ніхто, ти безрідний, грішник, не вартий ні помилування від Бога, ні доброго слова від людей. Бо хто матір забуває, Того Бог карає, Того люди цурається, В хату не пускають. Чужі люди проганяють І немає злому На всій землі безконечній Веселого дому (Т. Шевченко). Зректися материнської мови – це все одно, що продати дияволу душу А диявол спокушає . Хто заплямив свою душу , хоче заплямити всіх довкола себе. Зверніть увагу , хто глузує з рідної мови , розмовляє хоч каліченою , та чужою? Це не корінні росіяни , ні. Це здебільшого наші перевертні , які цураються рідної мови , вважають її менш престижною. Знайте , що таких зневажають у всьому світі. Потрапляючи в таке товариство, тримайтесь з гідністю , говоріть своєю мовою, пояснюйте тим дикунам , що українська мова- одна з найбагатших , найкрасивіших , наймилозвучніших мов світу. А якщо вас називатимуть «білою вороною» , гордо відповідайте: вже краще бути білою, ніж однією з чорних. Затямте: відступництво – це ганьба не лише вам , а й вашим батькам, родині , роду й народу. Століттями вороги робили все , щоб знищити наш народ, перетворити нас у «Іванів без роду – племені», без історії , без героїчних традицій ,без святині. І лише завдяки нашій мові «козацькому роду нема переводу».Вам ,юним, цей рід продовжувати , його мову , пісню , традиції передати наступним поколінням. Вивчайте , бережіть духовні скарби свого народу! IV. Читання віршів про мову. 7-ий учень (Шанікова Наталія) На світі білому єдине , Як і дніпрова течія , Домашнє вогнище родинне . Оселя наша і сім’я. 8-ий учень (Кобильченко Олександр) Прийняли ми дарунок від неї – то мова , Тому скарбу ніколи не скласти ціни , Ваше серце вона осява барвінкова, Будьте вдячні матусі , і дочки ,й сини! 9-ий учень (Клапак Яна) Любить рідну мову замало. Потрібно іти на весь зріст Супроти лихої навали , Що нищить , отруює , палить Наш корінь прадавній ,наш зміст. 10-ий учень (Погребняк Марія) Ти втратив корінь і основу , Ти обчухрав себе дотла , Якщо зневажив рідну мову , Ту , що земля тобі дала. 11-ий учень (Жмурко Аліна) Я без тебе , мово ,- Без зерна полова. Соняшник без сонця , Без птахів діброва. 12-ий учень (Хоменко Валентина) Як вогонь у серці , Я несу в майбутнє Невгасиму мову , Слово незабутнє. V. Фінал. Звучить у записі патріотична пісня у виконанні когось із видатних українських співаків:Н.Яремчука . П.Дворського, Р. Кириченко , Н.Матвієнко.
Джерело: http://Позакласний час./ Галина Давидова |