ТЕМА: НЕДОРЕЧНІ ДЕФІРАМБИ. Мета: Розширювати знання учнів про особливості жанру байки. Продовжувати ознайомлення дітей з життям і творчістю Л.І.Глібова. Навчати виразно читати; розвивати уміння визначати головну думку байки, образність мовлення. Виховувати почуття справедливості і переконання, що тільки щирість і відвертість - запорука душевного спілкування.
Матеріал уроку: 1) Л.Глібов „Зозуля й Півень". 2) стаття про Л.Глібова.
Обладнання: 1) Портрет Л.Глібова. 2) Ілюстрації до байки. 3) Виставка книг Л.Глібова. 4) Предметні малюнки птахів (зозулі, півня, горобця). 5) Маски пташок. 6) Таблиці словникових слів. 7) Роздатковий матеріал.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ ДО УРОКУ
1.1. Артикуляційна розминка. Зів-зів-зів - двоє вірних (друзів). Ець-ець-ець - сірий (горобець). Ля-ля-ля - сиза, хвостата (зозуля). Ень-ень-ень - голосистий (півень).
1.2. Гра „Скажи швидко". а) Невеличкий, найчастіше віршований твір повчального змісту (байка). б) Повчальний висновок байки (мораль) в) Ім'я першого байкаря (Езоп) г) Назва байки Езопа (Двоє приятелів і ведмідь) д) Мораль цієї байки (Друзі пізнаються в біді).
1.3. Читання з різною інтонацією речення. Друг завжди допоможе в біді.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
2.1. Робота в групах. Завдання в конвертах. (Скласти приспів'я з окремих слів). - Чи є вони мораллю до байки Езопа?
Прислів'я Не той друг, що лащиться, а той, що печалиться. У пригоді пізнавай приятеля. Не той друг, що медом маже, а той, хто правду каже. Друзі пізнаються в біді. Боягузливий друг страшніший від ворога, бо ворога побоюєшся, а на друга покладаєшся.
2.2. Тест (картка кожному учневі). 1) Дорога двох приятелів пролягала через... а) густі кущі; б) густий ліс; в) глибоке болото. 2) Один з приятелів, побачивши ведмедя,... а) побіг назад у село; б) завмер від переляку; в) видерся під самісінький вершок дерева. 3) Чому другий приятель не заліз на дерево? а) бо було вже пізно; б) він не боявся ведмедя; в) поблизу не було високих дерев. 4) Як другий приятель врятувався від ведмедя? а) вбив його; б) упав додолу і прикинувся мертвим; в) втік від нього. 5) Чи можна вважати їх приятелями? а) так; б) ні. 6) Записати назву байки, яка має мораль «Чужому лихові не смійся».
2.3. „Мікрофон". Що ви знаєте про байку?
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
Сьогодні будемо розширювати знання про жанр байки, про творчість і життя відомого українського байкаря.
IV. ПОПОВНЕННЯ ЗНАНЬ УЧНІВ ПРО ЖИТТЯ І ТВОРЧІСТЬ ЛЕОНІДА ГЛІБОВА
4.1. Розповідь учителя. - Ось портрет відомого всьому світу українського байкаря Л.Глібова. Які байки Л.Глібова ви знаєте? („Коник - стрибунець", „Лебідь, Щука і Рак", „Чиж та Голуб")
4.2. Робота в групах (діти читають деформований текст з карток і по черзі доповідають всім учням інформацію про життя Л.Глібова).
-
1 група: дЛеноі ліГбво дивнасяро у лісе селиВей дПоіл ан щиПоталвні 5 нябезре 1827 куор.
-
2 група: В ствідинти огой зиалвниа кЛьоил. віСй шипейр вріш „нСо" онЛдіе Глвіоб насапив у 13 ківро.
-
3 група: Лдеоін ваїчнови вобілГ сапви аз мжанро ізнрі ритво. еЦ і шірві, кизагда, акрорвіші, йкиба.
-
4 група: ВусьомусвітілюблятьішануютьукраїнськогобайкаряДідіся КенираПідтакимлітературнимпсевдонімомдрукувавсвоїтвориЛ. Глібовужурналі"Дзвінок"Віннаписав107байок.
-
5 група: виписує „цікавинки" з біографії „Розповіді про письменників".
V. ПІДГОТОВЧА РОБОТА ДО ЧИТАННЯ БАЙКИ
5.1. Демонстрація предметних малюнків (півень, зозуля, горобець).
5.2. Робота в групах. Розвиток мовлення. Короткий опис птахів:
Подвір'ї По ходить |
Хто з вас птаха того ..., |
Птах по складах |
що дітей не ..., |
І співає |
яйця тихо крадькома |
|
В інших ... залишає. |
5.3. Відповіді на запитання. - Чи гарно співають ці птахи? - Хто серед птахів визнаний кращим співаком?
VI. ОПРАЦЮВАННЯ БАЙКИ Л.ГЛІБОВА "ЗОЗУЛЯ Й ПІВЕНЬ"
6.1. Слухання байки (читає учитель). - Назвіть дійових осіб твору.
6.2. Словникова робота (таблиці слів). а) Читання і пояснення значення слів:
Довіку Кралечко Годить Недоленьку
б) Тлумачення незрозумілих слів (вставити відповідну цифру):
1. Потакати |
o безрадісне |
2. Мерщійо |
o погоджуватися |
3. Далебі |
о швидко |
4. Знічев'яо |
o справді |
5. Безталаннео |
o без причини |
6.3. Самостійне повторне читання байки учнями (мовчки) 1) Питання до учнів: Доведіть, що ви читали байку. 2) Учитель пояснює літературний термін "алегорія": Алегорія - образний вислів, що використовується в байках, казках, де через показ стосунків тварин, рослин розкриваються стосунки між людьми.
6.4. Розкриття ідейної спрямованості тексту. Вибіркове читання. а) - За що хвалили одне одного Зозуля і Півень? (за спів) б) - Як Зозуля вихваляла Півня? - З чим порівнювала його спів? (Прочитайте) в) - Що їй відповів Півень? - Якими словами звертався до Зозулі? (Прочитайте) г) - Хто почув цю розмову? - Що сказав Горобець? - А що, він такий знавець пташиного співу? (Ні, але фальшивість і брехливість тут очевидна) д) - Де у байці повчання? (Мораль) - Які слова стали прислів'ям? - Як ви його розумієте? - Як ви думаєте, ці слова стосуються птахів, чи автор мав на увазі когось іншого? - Які риси людського характеру засуджуються в байці? (Брехливість, облесливість, фальшивість, нещирість, лестощі).
Фізкультхвилинка Ми візьмемося за рукиДавайте посміхнемося, Веселіше стане намДавайте в очки глянемо Бо у класі всі ми - друзі,3 теплом і щирістю у серці Комплімент даруєм вам.За парти тихо сядемо (дарують компліменти)
6.5. Вправи на розвиток техніки читання. а) Гра „Хто швидше" - Як Півень звертався до Зозулі? (зозулечко, зіронько, голубонько, кралечко, перепеличко). - Як Зозуля до Півня? (Півне, куме мій, братику). б) Гра „Дочитай рядок байки" (робота у парах).
VII. ЧИТАННЯ В ОСОБАХ. ІНСЦЕНІЗАЦІЯ
а) - Чи однаково треба читати слова Півня й Зозулі? Чому? (Вони обоє нещирі й облесливі) - Який тон читання оберете? (облесливий, ніжний, захоплений). - У якому темпі будете читати? (спокійно, повільно). б) Кожна з 5 груп самостійно підбирають ролі й інсценізують байку (використовуються маски пташок).
VIII. ОБГОВОРЕННЯ БАЙКИ ЗА ІНТЕРАКТИВНОЮ ТЕХНОЛОГІЄЮ
8.1. „Плюс. Мінус". Розвиток мовлення. Оратор. Приємно, коли малознайомі Півень і Зозуля так спілкуються. Вони говорять ніжні слова. Обоє пишаються собою. Добре це чи погано? Діти займають позицію, вибирають ролі і висловлюються.
IX. ПІДСУМОК УРОКУ
- Які риси характеру засуджуються в байці? (Нещирість, лестощі, неправдивість, фальш). - Чи відповідають змісту байки фразеологізми: „Співати дифірамби". „Курям на сміх", Ось де собака зарита", „Товкти воду в ступі"? - А прислів'я „Два брехуни однієї правди не скажуть"? - Чи можна Зозулю і Півня назвати друзями? - Який висновок зробили для себе? (Треба бути правдивим, відвертим, щирим, а лестити без потреби погано.) - Для чого писались байки? (Щоб, висміюючи негативні риси характеру тварин, рослин, люди ставали кращими).
X. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
-
Домовтесь у групах, хто яку роль вивчить напам'ять.
-
Кому не дістанеться ролі - виразно читати всю байку.
-
Можна намалювати малюнок, дібрати прислів'я до байки, написати вірш.
Розробник: Сарницька В.В., учитель початкових класів, ЗОШ №9, м.Умань.
|