Про Олександра Антоновича вже багато розповідали, тому я вирішила деяку частину інформації про нього скомпонувати згідно мною складеного плану. Ось що вийшло... П.І.П: Захаренко Олександр Антонович Освіта: закінчив фізико-математичний факультет Черкаського державного педагогічного інституту (1959). Нагороди: медалі -«За трудову відзнаку»; -«За доблесний труд»; -медаль А. С. Макаренка; -орден Леніна; -орден «Знак Пошани»; -почесне звання Заслужений учитель УРСР» (1974); -почесне звання «Народний учитель СРСР» (1983). Робота: - учитель математики та фізики в школі с.Сахнівка Корсунь-Шевченківського району Черкаської області, а з 1966 року її директор. -депутат різних рівнів – від сільської Ради до Верховної Ради СРСР (1986-1991); -з 1989 р. член-кореспондент Академії педагогічних наук СРСР; -з1991р. призначений академіком-засновником Академії педагогічних наук України (1992); - у 1999 році був обраний дійсним членом Російської Академії освіти. Мета роботи: - втілити в життя багато педагогічних ідей, які мали б статус новаторських - створити нову систему громадянського, сімейного та трудового виховання; - на практиці реалізувати ідею школи-родини, школи, життя якої тісно перепліталося б з життям села, його історією; - спрямувати роботу учнів на дослідження родоводу; - обґрунтувати і впровадити практику ідеї творчої взаємодії вчителя і учня; - організувати навчання без примусу; -досягнути поставленої мети; -індивідуального і колективного підходів до діяльності учнів; -творчого самоврядування; -особистісного підходу до виховання; -співпраці вчителів з батьками, громадськістю тощо. Було зроблено: - разом з дітьми видав «Енциклопедію шкільного роду» (в 4-х томах) у 2000 році; -перетворив звичайну сільську школу у школу-комплекс, яка забезпечувала розвиток учня не гірше, а за багатьма показниками і значно краще, в порівнянні з міськими школами; -завдяки спільним зусиллям батьків і громадськості побудував навчально-спортивний комплекс, танцювальний зал, ігрові кімнати, басейни, культурно-музейний центр, обсерваторію; -створив музей села, започаткував шкільну - багатотиражну газету. Гасла Сахнівської школи: • «Школа – колиска твоєї щасливої долі»; • «Хай завжди буде мама»; • «Без праці хліб не родить, не квітнуть троянди»; • «Людина без захоплення – пуста людина»; • «Вибрати не можна тільки Батьківщину». Сутність педагогічної технології: -процес виховання школярів має відбуватися в ході реалізації певної ідеї, мрії, яка захоплює і об’єднує всіх учасників навчально-виховного процесу: учнів – вчителів – батьків; -в поглядах на родину та родинне виховання домінуючими є: необхідність сприятливої родинної атмосфери, вдале поєднання турботи і вимогливості, турбота про здоров’я дитини, застереження від надмірної батьківської любові, глибоке знання сім’ї, постійна турбота про батьківський авторитет, ідея батьківського дому; -напрями вирішення родинних проблем: педагогічне навчання батьків, підготовка учнів до майбутнього сімейного життя, застосування родинно-шкільних традицій, виховання поваги до старших, організація спільної праці батьків, учителів та учнів у створенні й удосконаленні навчально-матеріальної бази школи, використання родинного потенціалу для формування патріотичних почуттів. -основними формами родинного виховання є: університет для батьків, робота батьківсько- -учнівських бригад зі створення матеріальної бази школи, різноманітна спільна пошукова робота, участь у підготовці й проведенні виставок учнівських робіт, святкових дат, звітів перед батьками, догляд за родинними куточками у шкільному дендропарку, реєстрація шлюбів і новонароджених у присутності учнів і вчителів; -застосування таких засобів як родинно-шкільний музей, виховні години з теми «Сім’я», шкільна телестудія, радіогазета, шкільна газета «Дівочі гори», -щоденна радіолінійка, родинно-шкільні традиції, тижні матері, бабусі, дівчинки. Висновок: -соціальний та виховний стан сучасної родини, аналіз досвіду роботи загальноосвітніх та вищих навчальних закладів, а також зміст підручників і посібників для вищої школи засвідчили необхідність використання родинновиховного досвіду О.А. Захаренка; -його пропагування дасть можливість забезпечити вчителів, студентів широкими знаннями і навичками роботи з сім’ями; -на основі вивчення педагогічних праць і практичної діяльності О.А. Захаренка, інших джерел розроблено навчальний спецкурс «Ідеї родинного виховання в творчій спадщині О.А. Захаренка», для реалізації якого створено навчально-методичний комплекс, до якого входять: навчальна робоча програма, посібники, навчальний відеофільм «Академік із Сахнівки» для викладачів і студентів вищих навчальних закладів різних рівнів акредитації. Література: 1.Ігнатенко П. Слово про новатора // Рад. освіта. 1998. 2.Захаренко // Педагогіка толерантності. 2002. № 2. 3.Яковенко В. Духовний батько // 4.Жалдак О. Про увічнення пам'яті Олександра Захаренка // Освіта України. 2002. 5.Гладка Н. М. Творча авторська школа Олександра Захаренка // Пед. вісн. 2003. 6.Авторська школа Олександра Антоновича Захаренка // Дівочі гори. 2003. Трав.
|