Тема: «Незламний дух Великого Кобзаря» Мета: допомогти учням усвідомити значення творів Т. Шевченка; розвивати словниковий запас, вміння правильно говорити; виховувати почуття свободи, любові до Батьківщини, волелюбність. Обладнання: поетична спадщина Шевченка. Свою Україну любіть. Любіть її… во время люте, В остатню, тяжкую мінуту За неї Господа моліть! Т.Г.Шевченко Хід роботи Слово вчителя: Тара́с Григо́рович Шевче́нко (відомий також як Кобзар, 9 березня 1814 — 10 березня 1861) — український поет, письменник, художник, графік, громадський діяч, філософ, політик, фольклорист, з точки зору багатьох українців — духовний батько сучасного українського народу, людина, яка присвятила своє життя збереженню і поширенню самобутньої народної мудрості тісно пов'язаній з стародавньою православною козацькою культурою і звичаями України. Член Кирило-Мефодіївського братства. У творах на історичну тему показав боротьбу українського народу проти соціального й національного поневолення. з 8 на 9 березня за новим стилем темної ночі перед світанком у селі Моринцях на Звенигородщині в хаті Григорія Шевченка, кріпака пана Енгельгардта, блимнув у вікні єдиний на все село вогник: народилась для пана нова кріпацька душа, а для України – великий співець Тарас Шевченко. Він був сином мужика і став володарем у царстві Духу. Він був кріпаком і став велетнем у царстві людської культури. Він був самоуком і вказав нові, світлі і вільні шляхи професора і книжним учнем. Десять літ він знемагав під вагою російської солдатської муштри, а для волі України зробив більше, ніж десять переможних армій. Доля переслідувала його в житті скільки могла, та вона не зуміла перетворити золота його душі на іржу, ані його любов до людей на ненависть і погорду… доля не шкодувала йому страждань, але й не пожаліла втіх, що били із здорового джерела життя. (Вчитель ділить учнів на 2команди.Учні обирають назви для своїх команд, представляють їх.) І. Заморочки з бочки(літературна спадщина Шевченка) (Перевіряються знання літературної спадщини поета. Капітани команд по черзі виймають номерки із завданнями. На роздум надається 10 секунд): 1.У якому році вийшов перший «Кобзар», скільки в ньому було творів, як вони називалися? (У 1840 році, 8 творів: «Думи мої, думи», «Перебендя», «Катерина», «Тополя», «Думка», «До Основ’яненка”, «Іван Підкова», «Тарасова ніч») 2. У якому творі Шевченко розповідає про зустріч із Сошенком? («Художник») 3. У пам’ять якої події написана поема «Гайдамаки», кому вона присвячена? (З нагоди викупу з кріпацтва; присвячена В.Г.Григоровичу) 4. Кому присвячена поема «Катерина»? (В.А.Жуковському) 5. У яких поемах Шевченко використав біблійні сюжети та біблійних героїв? (Поеми «Неофіти», «Єретик», «Марія») 6. У якій поемі цар і цариця висміяні дуже гостро? (поема «Сон») 7. Якими словами починається перший надрукований вірш Шевченка, яка його назва? (Балада «Причинна»; «Реве та стогне Дніпр широкий…») 8. У якому творі описано викуп Шевченка на волю? («Художник») ІІ. Швидко і точно (Життєвий шлях) (На запитання першою відповідає та команда, яка першою підніме сигнальну картку, але не пізніше ніж через 20 с. після запитання. Якщо команда дає неправильну відповідь, право відповіді переходить до команди суперника). 1. Як звали батька Тараса та матір до одруження? (Григорій Іванович Шевченко, Катерина Якимівна Бойко) 2. Назвати братів і сестер Шевченка. (Катерина, Марія(померла в 2 роки), Марія, Ярина, Микита, Йосип, Марія – від мачухи) 3. Коли було визволено Шевченка з кріпацтва? Хто піклувався про його визволення? (У 1838р. Брюлов змалював портрет Жуковського і за виручені гроші викупили Тараса. Сошенко, Григорович, Жуковський, Венеціанов) 4. Як було покарано Шевченка за участь у Кирило-Мефодіївському товаристві? (Відправили в Оренбурзький окремий корпус без права писати та малювати) 5. Що було справжньою причиною заслання Шевченка? (Його революційні вірші: альбом поезій «Три літа» і поема «Сон» 6. Скільки років перебував Шевченко в засланні? Назвіть роки його перебування на засланні. (10 років, 1847-1857) 7. Де навчався Шевченко після викупу? (1838 року став учнем Брюлова в академії художеств) 8. Як Шевченко вирвався з Орської фортеці? (Начальник експедиції Олексій Бутаков набирав рядових солдат до складу експедиції. Шевченко був зарахований як рисувальник) 9. Хто клопотався про помилування Шевченка після смерті Миколи І ? (Друзі Шевченка: родина Толстих, брати Жемчужнікови, Сероковський, російський письменник О.К.Толстой) ІІІ. Юні актори Кожна команда представляє театралізовану сценку за твором Кобзаря, а команда-суперник повинна назвати цей твір. ІV. Конкурс капітанів (Ведучий зачитує рядки з творів Шевченка, а капітани на листочках пишуть назву твору і показують глядачам). 1. Кохайтеся, чорноброві, та не з москалями, Бо москалі – чужі люде, роблять лихо звами… («Катерина») 2. Ще треті півні не співали, Ніхто ніде не гомонів, Сичі в гаю перекликались, Та ясен раз у раз скрипів. («Причинна») 3. Наша дума, наша пісня Не вмре, не загине… От де, люде, наша слава, Слава України! («До Основ’яненка») 4. Думи мої, думи мої, Лихо мені звами! Нащо стали на папері Сумними рядами («Думи мої, думи мої») 6. Брати на панщину ходили, Поки лоби їм поголили! А сестри! Сестри! Горе вам, Мої голубки молодії, Для кого в світі живете? («Якби ви знали, паничі») 7. На панщині пшеницю жала, Втомилася: не спочивать Пішла в снопи, пошкандибала Івана сина годувать. («Сон») V. «Картино, оживи!» (Командам дається по одному малюнку Т.Шевченка. За 5 хвилин вони повинні цей малюнок «оживити». Команда-суперник повинна впізнати малюнок).Сере вболівальників проводиться конкурс читців. VІ. Підбиття підсумків. [color=blue]
Джерело: http://Позакласний час./Галина Давидова |