Культура поведінки Мета: повторити і закріпити відомі правила поведінки, вивчи¬ти ще невідомі правила, показати красу культурної поведінки і не¬привабливість безкультур'я, вихо¬вувати необхідність культурної поведінки. Форма: практичне заняття. Обладнання: «автобус», «театр» (міні-декорації). Вчитель. Культура поведінки людини — важливе вираження її духовного багатства, уміння спілкуватися з людьми. Правила поведінки людини в суспільстві складалися упродовж багатьох віків. Часто про вихованість людини судять за її манерами. Проте не лише зовнішні атрибути відрізня¬ють виховану людину. Які ж риси притаманні вихо¬ваній людині? Освіченість, про¬фесіоналізм, висока духовність, порядність, інтелігентність. Існу¬ють критерії, на яких базується етикет і які регулюють зовнішні форми поведінки людини. Це честь, совість, порядність — якості, якими потрібно дорожи¬ти так само, як ми дорожимо здо¬ров'ям. Без них немає людини у високому розумінні цього слова. Хороші манери формують оправу дорогоцінних граней душі, серед яких тактовність, делі¬катність, чесність, благородство. Важлива риса вихованих лю¬дей — скромність. Скромна лю¬дина самокритична і вимоглива до себе, не переоцінює власні мож¬ливості. Вона не прагне виділи¬тися зовні, не буде голосно роз¬мовляти в автобусі, не стане хва¬литися своїми заслугами. Багато молодих людей вважа¬ють, що повагу, ввічливість, так¬товність не обов'язково проявляти до своїх батьків. «Повага — це застава (кор¬дон), яка охороняє батька й матір, стільки ж і дитину; перших вона рятує від смутку, останню — від докорів совісті», — зауважував Бальзак. А тепер кілька слів про звич¬ки. Вони мають велике значення для людини, адже це та «цегла», з якої складається її життя, спосо¬би досягнення нею своєї мети, манера спілкування з іншими людьми — словом, усе те, що ви¬значає долю людини. Звички поділяються на ко¬рисні і шкідливі. Наприклад, гігієнічні (вмивання, ранкова гімнастика тощо) чи моральні (ввічливість, дисципліна, уважність тощо) — корисні звич¬ки. А ось куріння, пияцтво, нар¬команія — шкідливі. У багатьох людей через відсутність звички вчасно робити те, що потрібно, формуються такі риси характеру, як легковажність, упертість у вчинках. Завдання батьків, школи, гро¬мадськості — виробляти корисні позитивні звички у підлітків. Ось і сьогодні, на виховній годині, ми поговоримо про деякі правила культури поведінки. Але це не означає, що із сьогодніш¬нього заняття ви вийдете повністю культурними, вихованими людь¬ми. Культури поведінки людина вчиться протягом усього життя. Правила вітання, історію та приклади, де і як вітаються; ми вже вивчали. Сьогодні проаналі¬зуємо деякі ситуації: а) вдома; б) на вулиці; в) у транспорті; г) в театрі. Ситуація перша Розкажіть про вашу поведінку вдома, з батьками: постіль, ран¬ковий туалет, сніданок, посуд, домашнє господарство тощо. (Розповіді учнів аналізуємо ра¬зом, указуючи на неправильні чи некрасиві вчинки.) Ситуація друга Як поводитися на вулиці 1. Перед тим, як вийти на ву¬лицю, подивись у дзеркало — чи все гаразд у твоєму костюмі. 2. Зустрівши знайомих, вітай¬ся першим. 3. Вітаючись зі старшими, пер¬шим руки не подавай. Почекай, поки це зроблять вони. 4. Вітаючись, зніми кашкет або капелюх і не одягай, поки не потиснеш руки. 5. Подаючи руку, зніми з неї рукавичку. 6. Якщо назустріч іде старший за тебе або дівчинка — дай дорогу. 7. Якщо поруч послизнувся перехожий — підтримай його під руку. Якщо він упав — допоможи підвестися. 8. Сідаючи в трамвай або ав¬тобус, пропусти першим у двері свого супутника або супутницю. Якщо підійде дідусь, бабуся або жінка з маленькою дитиною — пропусти їх уперед. 9. Бажаючи звернути на що- небудь увагу свого супутника, не показуй пальцем — зумій показа¬ти поглядом. 10. Переходь вулицю тільки в місцях, позначених знаком пере¬ходу. 11. Переходячи вулицю, поди¬вися спочатку ліворуч — чи не рухається на тебе транспорт. Дійшовши до середини, подивися праворуч — чи не загрожує звідти небезпека. 12. Не перебігай вулицю перед транспортом, що рухається. По¬чекай, поки він зупиниться або проїде. 13. Якщо на перехресті є світлофор, переходь вулицю лише на зелене світло. 14. Автомобілі, автобуси, тро¬лейбуси, що стоять, обходь тільки ззаду, трамвай — тільки спереду. Тепер розглянемо конкретні ситуації. 1. На вулиці ви зустріли зна¬йомого. Якими будуть ваші дії? 2. Якої сторони потрібно три¬матися, якщо немає тротуару? 3. Як обійти людей, якщо ви поспішаєте? 4. Де і як потрібно переходити вулицю? Ситуація третя І от від свого будинку ви діста¬лися до автобусної зупинки. 1. Якою буде ваша поведінка на зупинці до приходу автобуса чи іншого транспортного засобу? 2. Під'їхав ваш автобус. По¬кажіть, як ви будете заходити в ав¬тобус. 3. В автобусі було вільне місце, ви сіли, але на одній із зупинок увійшла ваша однокласниця (од¬нокласник, учитель, незнайома людина). Якими будуть ваші дії? 4. Правила виходу з автобуса. (Чоловік виходить першим і до¬помагає вийти жінці.) Нарешті ви прийшли до школи. 1. Ви зустрілися з товаришем. 2. Повз вас проходить учитель, який не викладає у вашому класі. 3. Ви проходите повз учителів, один із яких не викладає у вашо¬му класі. 4. Розпочався урок, до класу заходить учитель. 5. Ви хочете дати відповідь на запитання вчителя. 6. Вам потрібно вийти з класу. Ситуація четверта У вихідний день ви пішли в кінотеатр, хлопчик і дівчинка за¬ходять до зали. 1. Хто повинен заходити пер¬шим? 2. Покажіть, як ви будете про¬ходити до свого місця, якщо воно у середині ряду, а крайні місця уже зайняті. (Чоловік іде пер¬шим.) 3. Чи потрібно коментувати події на екрані? 4. Ви запізнилися до початку. Якими будуть ваші дії? Вчитель. А тепер послухайте, як правильно поводитися в гро¬мадських місцях. 1. Коли буваєш у театрі, кіно, читальні, музеї, на виставці, лекції, пам'ятай, що ти тут не сам. Поряд із тобою — твої товариші. Поводься так, щоб не заважати їм. 2. Приходь у театр своєчасно. Адже всі актори, музиканти, ка¬пельдинери, працівники сцени прийшли заздалегідь. Вони подба¬ли про те, щоб тобі не довелося чекати початку. Будь чемний щодо них і не запізнюйся теж. 3. Краще прийди до театру на 10—15 хвилин до початку, щоб не поспішаючи роздягтися, поправи¬ти зачіску, купити і прочитати програму, знайти своє місце. 4. Номерок від пальта сховай у кишеню. Якщо будеш крутити його в руках, упустиш під час дії, а то й загубиш у темряві. 5. Пробираючись до свого місця, проходь уздовж ряду облич¬чям до тих, хто сидить. Якщо прий¬шов із дівчинкою, дай їй пройти поперед себе і сісти першою. 6. Коли ти вже сів, а повз тебе хто-небудь проходить, підведись і дай дорогу. 7. Сідай на те місце, яке по¬значене на квитку. Якщо твоє місце виявиться зайнятим і його не схочуть звільняти, не заводь суперечки, попроси чергового з'я¬сувати непорозуміння. 8. Під час дії не розмовляй. Поділитися думками з товаришем зможеш під час антракту. 9. Не постукуй ногою в такт музиці — це заважає слухати су¬сідам. 10. Не аплодуй під час дії, до¬чекайся кінця вистави. 11. Не кричи після кінця дії «біс». Це слово означає, що ти просиш артистів повторити ще раз. «Біс» кричать на концерті, де можна повторити арію або танок, а не на виставах. 12. Не їж під час дії, потерпи до антракту. 13. В антракті також не мчи галопом до буфету, а пробираю¬чись до прилавка, не розштовхуй присутніх. Адже ти прийшов до театру не ласувати, а дивитися виставу. 14. Якщо тобі дали гроші на цукерки або тістечко, запроси в буфет свою супутницю. 15. В антракті розмовляй тихо, так, щоб чув тільки твій співроз¬мовник. Будь скромним — не ду¬май, що всіх цікавить саме твоя думка про виставу, картину, лек¬цію. 16. Не піднімайся з місця, доки не опустять завісу. Часто останні слова п'єси — найважливіші. 17. Не поспішай у гардероб за своїм одягом. Скільки б не було в театрі людей, усі встигнуть одяг¬тися за 15 хвилин. 18. Сидячи в читальні, не роз¬мовляй із сусідами навіть пошеп¬ки. Цим ти заважаєш читати не тільки їм, а й іншим читачам. 19. Пам'ятай про те, що після тебе цю саму книгу чита¬тимуть сотні твоїх товаришів. Не загинай сторінок, не бруд¬ни їх пальцями, не пиши нічо¬го на полях. Хай після тебе книга залишається такою ж чи¬стою, як була. 20. Оглядаючи музей або вис¬тавку, не чіпай руками виставлені предмети. Уяви, на що вони пе¬ретворяться, коли кожен із тисяч відвідувачів торкатиметься їх. Підсумкове слово вчителя Сьогодні ми проаналізували ті правила культури поведінки, з якими зустрічаємося кожної хви¬лини. Але це дуже мала частка науки про культуру, і хочеться, щоб ви намагалися бути вихова¬ними людьми: не соромилися піднести важку сумку незнайомій вам жінці чи портфель своїй од-нокласниці; поступитися місцем бабусі чи дівчинці, вміли спілку¬ватися з оточуючими. Світ так улаштований, що з кожним ро¬ком людей стає все більше на де¬кілька мільйонів, звичайно, і не¬культурних тахож. Але нам потрібні люди виховані і порядні, а тим, хто не знає правил хоро¬шої поведінки, не місце серед нас. (Учень зачитує «Пам 'ятку».) Виховуй у собі звичку завжди пам'ятати про тих, хто оточує тебе: — не проштовхуйся у натовпі, допомагаючи собі ліктями; — затуляй роте рукою, коли кашляєш або чхаєш; — не забувай сказати «будь лас¬ка», коли про щось просиш, і по¬дякувати за будь-яку найнезнач- нішу послугу; — допоможи літнш людині донести важку сумку; — переведи через вулицю сліпого або бабусю; — якщо в компанії що-небудь розігрують або ділять — старайся підійти останнім; — навіть у розмові або грі зав¬жди допомагай слабшому, засту¬пайся за нього. Ці вчинки, на перший погляд, не такі вже й значні, але саме з таких ось дрібниць і формується характер людини.
|