Мета: розширити знання учнів про спілкування з людьми, вчити правилам етикету, познайомити з корисними рекомендаціями з питань спілкування з людьми, сприяти формуванню доброти, чуйності, делікатності; прищеплювати навички чемного спілкування. Обладнання: анкета, аркуш паперу, вислови Ж.Ж.Руссо і М.Сервантеса Вчитель. Кожна людина своєрідна, але, щоб засяяти їй в повній красі, треба навчитися правил культури — тільки тоді людина буде для людей. Учень може вчитися добре, навіть відмінно, але в побуті він неакуратний, з товаришами грубий. Що означає «вести себе культурно»? (Учні висловлюють свою думку). Як ви розумієте слово «спілкування»? Вчитель Спілкування — це взаємодія двох або декількох людей, які обмінюються інформацією або контактують у процесі практичної діяльності. Спілкування — це не лише контакт між людьми, які пізнають одне одного, обмінюються інформацією та емоціями з метою порозумітися і відрегулювати власну поведінку, але й головна умова та спосіб розвитку особистості. Чому ж люди не вміють спілкуватися, відштовхують одне одного, бояться розкритися, проде-монструвати готовність зрозуміти, допомогти? Тому головною метою нашої роботи сьогодні, навчитися правилам етикету, познайомитися з корисними рекомендаціями з питань спілкування з людьми. У середньовічних лицарських романах про короля Артура розповідається, що на королівських банкетах лицарі сідали за круглий стіл, щоб не було суперечок з приводу того, хто сидить на почесному кінці столу, а кому дісталося непочесне місце. Згодом круглий стіл став неодмінним атрибутом на міжнародних конференцій, дипломатичних переговорів. Вислів «сісти за круглий стіл» тепер означає почати доброзичливий обмін думками, миролюбні переговори. У нас є чудова нагода сісти за наш імпровізований круглий стіл для серйозної розмови про правила, важливі для всіх. Девізом нашого заняття є «Нехай живе ввічливість і доброта! Нехай живуть доброзичливі обличчя!» Вчитель. Ми з вами щодня спілкуємося з іншими людьми: рідними, учителями, однокласниками, незнайомими. Чи завжди це спілкування приносить задоволення, радість, втіху? Звичайно, ні. Приємно спілкуватися із ввічливими людьми. І етап «Вітання» Важливим елементом у спілкуванні з людьми є привітання. За його допомогою установлюється контакт між людьми. Тому не володіти формами привітання – це означає бути всім чужим, не вміти спілкуватися. Ввічлива людина повинна не просто відповісти на привітання, але й використати у відповіді спеціальну для кожного випадку етикетну формулу. Як ми вітаємося сьогодні? Розігрування ситуацій Вітання з незнайомою людиною. Зустріч з товаришем. Вітання з учителем. ІІ етап « Знайомство» У житті людини трапляється так, що вона змушена відірватися від рідних, близьких друзів і будувати своє життя поряд із чужими незнайомими людьми. Досить важливим на даному етапі є перше знайомство. Саме воно відкриває Людину. Давайте розпочнемо наше засідання зі знайомства. ( Кожен по черзі називає своє ім’я, вік, захоплення, мрії) 1. Перегляд та аналіз інсценівки-мініатюри «Діти запізнились на уроки...» 2. Робота із словничком «Ввічлива людина... Яка вона?» Завдання. Вибрати слова, якими можна охарак¬теризувати ввічливу людину Вчитель а) Ознайомлення учнів із значенням слова «ввічливість» та висловами Ж. Ж. Руссо і М. Сервантеса. Справжня ввічливість полягає в доброзичливо¬му відношенні до людей. Ж. Ж. Руссо Ніщо не обходиться нам так дешево і не цінується так дорого, як ввічливість. М. Сервантес Ввічливість — моральна якість, що характеризує людину, для якої повага до оточуючих стала нормою поведінки і звичним способом спілкування. Це елементарна вимога культурної поведінки. Складання правил спілкування. Перше правило. Перш ніж щось зробити, запитайте у себе, чи хотіли б ви відчути на собі наслідки свого вчинку. Ставтеся до ін¬ших так, як хотіли би, щоб ставилися до вас. Друге правило. Любіть себе й оточуючих. Пам'ятайте, що будь-яка людина потребує любові, позитивної оцінки і схвалення своїх дій не менше, ніж ви. Третє правило. В усіх людях без винятку прагніть віднайти щось хороше. Четверте правило. Не ображайтеся. Відмовтеся від помсти, не накопичуйте в собі зло, навчіться вибачати перш за все собі, а потім й іншим. Розв'язування моральних задач. 1) Олег зустрівся у дверях з Надією. Що він повинен робити? 2) Чи обов'язково вітатися, зайшовши у магазин, бібліотеку? 3) Двоє учнів ідуть вулицею, один з них вітається із знайомими. Чи повинен привітатись другий учень, який його не знає? 4) Черговому потрібно негайно звернутися до вчительки, а вона в цей час розмовляє з батьком Оленки. Який вихід? 5) Вчителька дає завдання Юркові: «Юрку, піди, будь ласка, в учительську і принеси журнал». Поясніть, як це треба зробити? Вчитель А зараз я пропоную вам заповнити опитувальну анкету. (Анкета) 1. Назви, перерахуй усі слова – вітання, які ти знаєш? 2. Назвіть усі слова – прощання, які ти знаєш? 3. Назвіть усі слова вибачення, які ти знаєш? 4. Назвіть усі слова – прохання, які ти знаєш? 5. Які слова – побажання ти знаєш? Перерахуй їх. У спілкуванні з людьми важливо давати позитивну оцінку її якостей, дій, тобто робити компліменти. Тому пропоную вам дуже цікаву роботу під назвою «П’ять добрих слів» Учасники розбиваються на підгрупи по 5 осіб. - Кожен із вас повинен окреслити свою руку на аркуші паперу. А на долоні написати своє ім’я. Передавайте свій аркуш сусідові поруч, а самі отримуйте такий малюнок від сусіда ліворуч. В одному з «пальців» чужого малюнка напишіть щось приємне із якостей його володаря ( Наприклад: «Ти чуйний», «Ти відвертий», «Ти пишеш гарні вірші» тощо.) Інший робить запис на наступному «пальці» і так доти, поки «рука» не повернеться до власника. Збираються листки А зараз я буду зачитувати компліменти, а ви скажете кого це стосується. Заключна частина. Вчитель. Діти, наша зустріч за круглим столом підходить до кінця. Сподіваюсь, що вона була недаремною. Я щиро вірю, що всі ви станете ввічливими людьми, що вживання ввічливих слів стане нормою вашого життя, а ваші ввічливі вчинки принесуть радість іншим людям. Давайте висловимо побажання один одному у вигляді гри «Побажання» Кинути м’яч учаснику якому ви висловлюєте побажання
|