Тема: "Хочу, можна, неможна, потрібно" Мета: З’ясувати причини, які сприяють появі в дітей неуважності, байдужості, черствості, егоїзму. Розвивати логічне мислення, увагу учнів. Виховувати небайдужість до оточуючих. Обладнання: виставка літератури із даної теми. Хід заняття І. Організаційний момент ІІ. Оголошення теми та очікуваних результатів Сьогодні ми поговоримо про всім нам відомі слова «хочу», «можна», «не можна», «потрібно». - Чи часто ви ними користуєтесь? - А яких значень вони можуть набути в залежності від ситуації? - Чого ви чекаєте від сьогоднішнього заняття? ( метод «Очікування») ІІІ. Надання необхідної інформації 1. Вступне слово Добро виховується добром, а зло – злом. Це одна із важливих закономірностей педагогіки, щоденного життя, щоденних взаємовідносин між членами наших сімей. Але іноді в житті зустрічаються факти, ситуації, які, на перший погляд, неможливо пояснити ніякими закономірностями. 2. Розгляд проблемних ситуацій Розглянемо ситуацію: У 4 класі 24 учні. З них декілька хлопчиків і дівчаток дуже швидко і безпомилково розв’язують задачі. Гордістю вчительки був Михайлик – талановитий хлопчик. Йому непотрібно було навіть записувати умову задачі: прослухавши, він швидко її розв’язував, усно виконуючи всі розрахунки. Безумовно, Михайлик отримував тільки відмінні оцінки. Похвалу, захоплення товаришів і вчительки за блискуче розв’язання задачі – все це він отримував як щось обов’язкове. Був у класі інший хлопчик – Миколка. Він добре розв’язував задачі, але працював повільно. Іноді отримував « 4», але в більшості випадків « 3» - дуже повільно він працював. Але одного разу трапилось несподіване. Вчителька продиктувала умову складної задачі. До дошки викликали Миколку. Хлопчик, не поспішаючи, з глибоким розумінням пояснив умову задачі, і виконав всі розрахунки усно. Клас слухав, затамувавши подих. Вперше за чотири роки навчання вчителька поставила Миколці « 5». Раптом у класі почувся плач. Учні були дуже здивовані: схилившись на парту, плакав Михайлик. Вчителька зрозуміла, що коїлось у серці хлопчика: його розривала, мучила заздрість. Хлопчик не міг змиритися з тим, що тепер не тільки він відмінник із математики. 3. Обговорення ситуації. Питання для обговорення: 1. Як ви вважаєте, звідки «заповзло» це страшне зло в дитяче серце? 2. Де ж ховається небезпека, від якої слід оберігати дитяче серце? ( думки, виступи учнів) 4. Розповідь учителя Дійсно, якщо на плодоносній землі не культивується виноград, якщо земля не зрошена потом, то на ній виростає чортополох, хоча чортополох ніхто не сіяв. Так і з людською душею: в роки дитинства її необхідно оберігати від зла утвердженням добра. Звідки ж потрапляє зло в душу дитини? Від чого її потрібно оберігати? ( думки, виступи учнів) Так, душу людини потрібно берегти від душевної порожнечі, від такого стану, коли у людини немає нічого святого. Порожнеча душі – то найстрашніше зло. Людина з порожньою душею позбавлена дорогоцінного щастя – творити добро і протиставляти сили своєї душі злу. Берегти душу – це значить піклуватися про те, щоб у душі її міцно утвердились святині, які були б для неї такі ж дорогі, як власне життя, як честь і совість, щастя і ласка сім’ї. Святинями, які потрібно утверджувати в душі людини, щоб берегти її чистоту, є : - добро не тільки для себе особисто, а й для інших людей; - віра у велику, чудодійну силу праці, в те, що працею людина створює власну красу; - віра в самого себе, уміння бачити добро і розум, здатність переживати почуття гордості за самого себе; - здатність відчувати себе не маленькою пилиною в круговороті долі, а великою творчою силою. Запам’ятайте, щоб у людській душі не поселилось зло, людина повинна стверджувати добро – своєю поведінкою, своїми вчинками. 5. розгляд проблемної ситуації Розглянемо таку ситуацію. Першокласниця Марійка прийшла зі школи додому і побачила: підлога в кімнаті чиста, аж блищить. - Як в нашому класі після уроків, - сказала вона. - Як це після уроків? – здивувалася мама. – А під час уроків? - Ми прибираємо після уроків. Адже комісія приходить після занять і ставить оцінку за чистоту. Навіщо витирати підлогу під час занять? - Мудрі у вас порядки,- сказала мама. Але раптом хтось постукав. Мама відчинила. У дім ввійшла сусідка – баба Христина. Їй було вже 99 років. У неї 7 синів, 3 дочки, 40 внуків і 103 правнуки. Мама низько вклонилася бабусі, взяла її під руку і повела за стіл. Злякалась Марійка: на вулиці дощ, взуття бабусі брудне. Довго сиділа за столом бабуся. Мама пригощала її чаєм. Коли бабуся пішла додому, Марійка сказала: - А ми в клас у таких брудних черевиках не пустили б. Підлога ж має бути чистою… - Підлога буде чистою, а душа …? – тихо сказала мама. ( обговорення) 6. Слово вчителя Слід відзначити, що душу дитини потрібно берегти також від безсердечного, бездушного ставлення до людини, від тої тупості, з якої виростає отруйний плід егоїзму: « мені все дозволено», « роблю те, що мені подобається», « до інших мені не має діла». в свідомості людини повинна закріпитися думка про те, що кожна людина, і на схилі літ – мають право на щастя. Але найбільше зло, яке не повинно укріпитися у дитячій душі – це егоїзм. Як же вберегти душу дитини від егоїзму? Основні ліки від цього захворювання – навчити дитину керувати своїми бажаннями. Це починається в сім’ї, з того часу, як тільки дитина розуміє, що вона живе серед людей і що у кожної людини є свої бажання, які вона прагне вдовольнити. Тому, ми повинні засвоїти одну істину: щоб діти поважали людей, необхідна перш за все повага до людських бажань, інтересів, прагнень. Ось життєва ситуація. Біля школи ростуть квіти. Десятки раз кожен з дітей проходив біля цих квітів. Хочеться зірвати, щоб помилуватися ними і отримати насолоду. Але, що було б, якби кожен із вас робив так, як йому хочеться? Тільки треба запам’ятати, що бажання людини – це швидкий птах на ім’я « хочу», який, літаючи в блакитному небі, обов’язково зустрінеться з іншим : «не можна». І в більшості випадків буває так, що птах, якого людина випускає, повинен повернутися назад, у гніздо. Орієнтуватися у цій складній системі – хочу, не можна, можна, потрібно – це вміння вимагати від себе великої сердечної чутливості до духовного світу інших людей, до гармонії узгодженого життя. А людина повинна бути сама в певній мірі творцем цієї гармонії – ось так потрібно вводити себе у світ пізнання розумом і серцем. У тісному зв’язку з попередженням егоїзму знаходиться охорона чистоти людської душі від зла, ім’я якому – байдужість. Це одна із граней егоїзму. Виростає паросток байдужості з того маленького зернятка, в зародку якого лежить повчання батьків і матерів: « Думай і піклуйся про себе, а до інших тобі діла немає». Байдужість – це ягідки, які визрівають на квітах егоїзму. У байдужої людини в душі немає ніяких ідеалів. Вона може стати зрадником, сьогодні вона буде топтати в болото те, перед чим вчора схиляла голову. Байдужість – рідна сестра безсердечності, бездушності. 7. Обговорення бувальщини Тому слід пригадати таку бувальщину. Вузькою стежкою йшло два подорожніх. З одної сторони стежки було синє море, а з іншої – стояли сиві гори. Йшли вони довго, шукали красу. Один із них був людиною з Гарячим серцем, а інший – з холодним. Людина з Гарячим серцем поглянула на море, і очі її стали лагідними. Вона сказала: - Яке воно сильне, могутнє, вічне – море. А людина з Холодним Серцем поглянула на море і сказала: - Так багато води. Підійшли подорожні до каменю. У людини з Гарячим серцем радісно стало на серці. - Дивись, яка прекрасна квітка. Так це ж і є та краса, яку ми шукаємо! - Де ти бачиш квітку? – здивувалась людина з Холодним Серцем. – Та це ж сірий камінь. Ось і тріщина в ньому. Ось і пилюкою вкритий він, камінь… - Так, камінь, але там, всередині, квітка троянда, - запротестувала людина з Гарячим Серцем. - потрібно тільки добиратися і звільнити її з камінного полону. Людина з Гарячим Серцем багато днів різала сірий камінь, а із Холодним – сиділа на березі і з сумом дивилась на море. Нарешті з середини каменя заявилась квітка дивовижної краси. Здавалось, цілий світ раптом притих, вдивляючись у красу, яку звільнила з кам’яного полону ІV. Рефлексія. Технологія „Мікрофон” та прийом „Незакінчені речення”. – Продовжте речення, записані на дошці: „Сьогодні на занятті я зрозумів...”, « Для мене це заняття було …», «Очікувані результати …»
|