Мета: розвивати творчі здібності учнів; по¬глиблювати знання та інтерес учнів до матема¬тики та видатних математиків; спонукати учнів до знаходження історичного матеріалу; утвер¬джувати перевагу здорового способу життя над шкідливими звичками. Обладнання: математичні газети; таблиці для роботи журі; медалі для команди-переможниці та дипломи для команди, що зай¬ме II місце; на дошці напис „Mens matematikus in corpore sano” . І. Вступна частина Учитель. Єдина річ, яка цінується найбільше Лише тоді, коли немає вже її, І гірше втрати ти не знайдеш іншої — Здоров'я найцінніше на Землі! Про здоров'я існує багато мудрих думок і висловлювань. Адже здоров'я людини — най¬вища цінність. За визначенням ВООЗ, «здо¬ров'я — це не тільки відсутність хвороби, але й стан фізичного, психічного та соціального благополуччя». Від яких факторів залежить здоров'я? Як відомо, на здоров'я мають вплив: спадковість — 20 %, рівень медицини — 10 %, екологія — 20 %, спосіб життя — 50 % . Отже, здоров'я — це той чинник, що за¬лежить переважно від самої людини! Наше здоров'я у наших руках! Сьогодні ми проведемо математичний КВК, девіз якого, „Mens matematikus in corpore sano”, що означає «Ма¬тематичний розум у здоровому тілі». Ведучий 1. Здоров'я — це ранок зі свіжим повітрям, Це сонце, що гріє ласкаво й привітно, Це хвилі Дніпра, що нам сили дають. Бери це сміливо, мій друже, і в путь. Ведучий 2. Здоров'я — це смак плодів дозрілих, Це спорт, що дає нам наснагу і силу. Це сон, що на крилах нам зорі несуть. Усе це з собою узять не забудь. Ведучий 1. Та тільки на цьому шляху пам'ятай: Цурайся цигарки, від чарки тікай. І знай, любий друже, у цьому житті Чи бути здоровим — вирішуєш ти. Ведучий 2. Ми зібралися в цьому залі, щоб провести КВК між учнями 10-11 клаcів. Ведучий 1. Для проведення цього заходу за¬прошуємо дві команди. Перша команда прибу¬ла до нас із Греції і має назву «Піфагорійці». Зустрічайте їх. Ведучий 2. Друга команда — загадкова ко¬манда зі Сходу — «Шахерезада». Привітаємо учасників гри. Ведучий 1. Щоб це змагання було чесним, ми виберем журі почесне. Поглянем разом з вами, друзі, хто буде в цім почеснім крузі. (Представлення членів журі.) Ведучий 2. Шановні уболівальники! Хто уважний, чемний буде — Бал команді той здобуде. А як буде пустувати — Бал команді буде знятий. Ведучий 1 Святковий цей зал хай вас всіх поєднає, В змаганнях він нині ареною стане. Хай будуть веселі обличчя у всіх. Девіз КВК — це дотепність і сміх. II. Представлення команд. Виступ «Піфагорійців» Команда «Піфагорійців» вас вітає. Наш девіз: «Сім раз подумай і один раз роз¬в'яжи». Піфагор, грецький вчений, Ти довів нам теорему. Тепер мусимо її Ми доводити самі. Наша анкета: місце навчання — Школа юних піфа¬горійців; стать — мішаний добуток дівочої наполег¬ливості та юнацької допитливості; соціальне походження — землероби до п'ято¬го коліна; освіта — незавершена; професія — юні любителі математики та здорового глузду; посада — майбутні академіки всіх наук; характер — нетерплячі до нудьги, нероб¬ства, марної трати часу і сил; призначення — опанувати основи всіх наук, довести супернику свою неперевершеність; хобі — розв'язування проблем, які ще не розв'язували математики; мета — перемогти команду суперника, по¬ширити знання про нашого вчителя Піфагора. Школа наша, як ви вже зрозуміли, це «Школа юних піфагорійців». На грудях у нас є зображення піфагорійської зірки. Це пента¬грама — символ здоров'я та знак, за яким піфа¬горійці пізнають один одного. Його, міцного юнака з товстою шиєю та ко¬ротким носом, справжнього забіяку, судді однієї з перших олімпіад не хотіли допускати до змагань, тому що Піфагор був малий на зріст. Але він добився участі у змаганнях і пе¬реміг у кулачному бою всіх суперників! Усе життя Піфагора — легенда. Він наро¬дився на острові Самос. Зовсім юним покинув свою батьківщину, побував у Єгипті, Вави-лоні. Після повернення додому переселив¬ся до Італії, а потім до Сицилії. І у Кротоні він створив свою школу. Усі учні Піфагора і він сам були праце¬любні. Ось деякі заповіді школи піфагорійців: • Не нехтуй здоров'ям свого тіла. • Привчайся жити просто й без розкошів. • Роби тільки те, що не засмутить тебе і не примусить каятися. • Не закривай очі тоді, коли хочеш спати, не розібравши всіх своїх вчинків за минулий день. Важко сказати, які відкриття, зроблені піфа¬горійцями, належали самому Піфагору, а які його учням. Проте вважають, що Піфагор довів відому теорему, яку в середні віки прозвали «містком віслюка». Це означало, що коли сту¬дент не знав цієї теореми, то він був справжнім віслюком. Легенди розповідають, що коли Піфагор довів теорему про залежність між ка¬тетами і гіпотенузою прямокутного трикутни¬ка, то віддячив богам, принісши у жертву «ге¬катомбу» — 100 биків. Піфагор — людина багатогранна. Це вели¬кий математик, один із семи мудреців Греції. А серед олімпійських чемпіонів він найзнаменитіший, тому що йому випало щастя пере¬могти не тільки супротивників, але й час. Суперник сьогодні серйозний у нас. Привіт, «Шахрезадо», вітаємо вас. Хай гумор на хвилях злітає дзвінких, І сміх щиросердний єднає усіх! Зловіть сьогодні рибку золоту удачі, Вона вам допоможе розв'язати задачі (Дарують суперникам паперові рибки.) Повага вам, судді, привіт вам, журі! Та тільки суворо ви нас не судіть. Смійтеся з того, що викличе сміх, Сміятися голосно й суддям не гріх! Уболівальникам вірним — палкий привіт, Ідіть за нами в незнаний світ. Ми хочемо дуже сподобатись вам І віримо — ви допоможете нам. III. Конкурс «Розминка». Ведучий 1. Наступним конкурсом завжди є «розминка». Я поставлю кожній команді по 5 запитань. Правильна відповідь оцінюється 1 балом. За підказки уболівальників 1 бал віднімається. Якщо правильними будуть відповіді на всі запитання, команда отримає додатковий бал. Запитання команді «Піфагорійці» 1. Цифра, що звучить як команда. (3) 2. Назвіть 5 днів підряд, не називаючи ні днів тижня, ні чисел, ні місяців. (Позавчора, вчора, сьогодні і т.д.) 3. Математичний «вступ» перед початком дитячої гри. (Лічилка) 4. Що мав на увазі Б. Шоу, коли говорив: «У кишені у мого приятеля бікфордів шнур, на одному кінці якого — вогонь, а на іншо¬му — дурень». (Цигарку) 5. У семи братів по одній сестричці. Скільки дітей у сім'ї? (Восьмеро) Запитання команді «Шахрезада» 1. Коли займаються обчисленнями на пта¬хофермі? (Восени) 2. Одиниця вимірювання удава у мульт¬фільмі. (Папуга) 3. Яку геометричну фігуру вивчає покарана дитина? (Кут) 4. Яка геометрична фігура зустрічається в коханні? (Трикутник) 5. Автор підручника з алгебри, за яким ви навчаєтеся. IV. Конкурс «Чи знаєш ти історію математи¬ки». Ведучий 1. Команди відповідають на запи¬тання по черзі. Правильна відповідь — 1 бал. 1. Хто з перелічених осіб не був математи¬ком? А. Гаусе. Б. Вієт. В*. Колумб. Г. Декарт. 2. Хто з письменників був автором книги з математики? А*. Лев Толстой. Б. Шевченко. В. Франко. Г. Пушкін. 3. Хто першим запропонував нумерацію крісел в театрі по рядам і місцям? А. Ковалевська. Б. Піфагор. В. Ньютон. Г*. Декарт. 4. Хто з математиків брав участь у 58-й олім¬піаді в 548 р. до н.е.? А. Фалес. Б*. Піфагор. В. Ньютон. Г. Декарт. 5. Перша жінка-математик. А. Ковалевська. Б. Гортензія Лепот. В. Софія Жермен. Т*. Гіпатія Александрійська. 6. Хто з математиків склав таблицю простих чисел? А. Вієт. Б. Декарт. В. Евклід. Г*. Ератосфен. V. Конкурс «Художник». Ведучий 2. Математики — талановиті люди. Щоб бути математиком, потрібно мати неаби¬які навички і в малюванні, аби гарно зобража¬ти многогранники, тіла обертання, графіки де¬яких функцій. Отже, конкурс має назву «Худож¬ник». З кожної команди я запрошую по одно¬му учаснику. Завдання: лівою рукою малювати коло,. а правою одночасно — трикутник. Мак¬симальна оцінка — 3 бали. VI. Конкурс капітанів. Ведучий 1. Конкурс складається з трьох зав¬дань. 1. Скільки кутів на малюнку (1 бал)? 3. Розмістіть у порядку зростання розв'язки рівнянь (5 балів): а)2х=10; б)х-2 = 10; в)2х=1; г)л;-2 = 0; ґ) х2=64. VII. Конкурс «Щасливий випадок». Ведучий 2. Кожній команді буде поставлено 5 запитань. За правильну відповідь — 1 бал. Команда, яка швидше відповість на всі запи¬тання, матиме ще додатковий 1 бал. Запитання команді «Піфагорійці» 1. Слово грецького походження, буквально означає «поперечник». (Діаметр) 2. Найбільша одиниця вимірювання площі. (1км2) 3. Які числа в минулому вважали абсурдни¬ми, фіктивними, числами від сатани? (Від'ємні) 4. Речовина, яка застосовується в медицині, але є небезпечною. (Ртуть) 5. Яку дозу та якої речовини вважають смер¬тельною для коня? (Краплю нікотину) Запитання команді «Шахрезада» 1. Речовина, що становить 78 % складу по¬вітря. (Азот) 2. Цеглина важить 2 кг і ще півцеглини. Скільки важить цеглина? (4 кг) 3. До міста їде мотоцикліст, а йому на¬ зустріч два легкові, три вантажні автомобілі і один велосипедист. Скільки автомобілів їде до міста? (Жодного) 4. Як називають частину кола? (Дуга) 5. Ці природні кристали мають форму куба і є у кожного вдома. (Сіль) VIII. Конкурс «Пантоміма». Ведучий 1. Один учасник з команди запро¬поновані слова зображає жестами та мімікою, а інші члени команди відгадують їх. За кожне відгадане слово команда отримує 2 бали. Слова для команди «Піфагорійці» 1. Радикуліт. 2. Ділення. 3. Пояс для схуднення. 4. Транспортир. Слова для команди «Шахрезада» 1. Наркоман. 2. Парабола. 3. Велотренажер. 4. Підручник. IX. Конкурс «Домашнє завдання». Команди пропонують одна одній кросворд та математичні за¬дачі на валеологічну тему X. Підсумок гри. Ведучий 1. Ще запитань багато Вам можна запропонувати, Та обмежує час — Є ще уроки в нас. Ведучий 2 Готуємось назвати Змагання результати. Тож ми вітаємо дружно Команду... з перемогою. Ведучий 1. Сьогодні переможцем Команда... в нас Ви, друзі, показали Усім «найвищий клас». Ведучий 2. Вивчати математику Продовжуйте ви й далі. Команда переможців Отримує медалі. Ведучий 1. Команда... Теж добре працювала, Тому від переможця Лиш трішечки відстала. Ведучий 2 Але ви потрудились, Як у школі, так і вдома. На згадку про цю зустріч Отримайте дипломи! Ведучий 1. Ми з вами, сподіваюсь, Зустрінемось не раз. На зустрічі приходьте — Завжди чекаєм вас! м
|