Вчимося слухати один одного Відверта розмова Мета: вчити дітей взаєморозу¬міння, дати можливість учням пе¬ревірити власний рівень уміння слухати, формувати у дітей норми поведінки під час спілкування. Додатковий матеріал: при¬мірники запропонованих текстів для кожного учня. Хід заняття Вчитель. На жаль, не всі люди вміють вести діалог та бесіду, до¬тримуючись певних правил. Од¬нією з головних проблем, яка ви¬никає під час спілкування, є те, що багато людей не вміють слу¬хати свого співрозмовника. Відомий фахівець у галузі управ¬ління П.Мицич у книзі «Як вести ділові бесіди» наводить такі циф¬ри: якщо задумане повідомлення прийняти за 100%, то висловлене становитиме 70% від задуманого, почуте — 80% від висловленого, зрозуміле — 70% від почутого, а за¬пам'ятається лише 60% від зрозумі¬лого. Слухати, на думку психологів, не вміють приблизно дев'ять чо¬ловік із десяти. І це стосується, на жаль, не лише вашого співрозмов¬ника, а й вас. Уміння слухати скла¬дається, на думку [Ладанова, із трьох складових: уваги, дружелюб¬ності й активності. Наочний матеріал а) Увага 1. Поважайте того, хто гово¬рить, цінуйте його бажання по¬відомити про щось нове. 2. Не ховайте очей, дивіться на співрозмовника. 3. Не переривайте. Наберіться терпіння і дайте людині мож¬ливість сказати те, що вона хоче. Не поспішайте з висновками. б) Дружелюбність 1. Намагайтеся не пригнічува¬ти співрозмовника авторитетом, інформацією або довгою розмо¬вою. Інакше ви погано зрозуміє¬ те його, а він, у свою чергу, дума¬тиме не про свої аргументи, а про психологічний захист. 2. Стримуйте емоції, а коли відчуваєте, що не можете їх кон¬тролювати, уявіть себе на місці співрозмовника. 3. Не поспішайте із заперечен¬нями. Перебивши людину, яка не все сказала, ми викликаємо в неї гнів, роздратування, і ця людина ніколи не погодиться із заперечен¬нями. А коли вона вже висловила¬ся, то слухатиме вас більш охоче. 4. Не демонструйте своїм ви¬глядом зневагу до того, що сказав або збирається повідомити співрозмовник. Так ви ні про що не домовитесь. 5. Робіть паузи. Стримуйте свій запал і дайте висловитись іншому. в) Активність 1. Не будьте мовчуном, час від часу подавайте сигнали, що ви розумієте, про що йдеться, і виявляйте певне ставлення до цього. 2. Стриманість — це гарна риса людини, але й тут повинна бути міра. Інакше співрозмовник вва¬жатиме, що ви до нього погано ставитесь. 3. Не намагайтеся здобути славу розумника. Надмірне «муд¬рування» не сприяє взаєморозу¬мінню. 4. Тримайте себе спокійно, але не розслабляйтеся цілком, інак¬ше співрозмовник утратить ба¬жання спілкуватися з вами. 5. Якщо ви втомилися, то кра¬ще попросити вибачення і пере¬ нести розмову на інший час. «Не¬помітні» позіхання та потягуван¬ня можуть усе зіпсувати. Тестування на перевірку вміння слухати («Завжди» — 4 бали, «часто» — З бали, «інколи» — 2 бали, «ніко¬ли» —1 бал.) 1) Чи даєте співрозмовнику можливість висловитися? 2) Чи звертаєте увагу на підтекст сказаного? 3) Чи намагаєтеся запам'ята¬ти те, що почули? 4) Чи звертаєте увагу на голов¬не у повідомленні? 5) Слухаючи співрозмовника, чи намагаєтеся зберегти в пам'я¬ті основні факти? 6) Чи звертаєте увагу співроз¬мовника на висновки, які пролу¬нали в його повідомленні? 7) Чи стримуєте власне бажан¬ня ухилитися від неприємних за¬питань? 8) Чи стримуєтеся від роздра¬тування, коли чуєте протилежну точку зору? 9) Чи намагаєтеся зосередити увагу на словах співрозмовника? 10) Чи охоче спілкуються з вами? Порахуйте суму балів: 32 і більше — відмінно; 27—31 —добре; 22—26 — помірно; менш ніж 22 бали — вам не¬обхідно тренуватися слухати співрозмовника. Коли буду я навіть сивою, і життя моє піде мрякою, Я для тебе буду красивою, А для когось, може, н ніякою. А для когось лихою, впертою, Ще для когось відьмою, коброю. А, між іншим, якщо відверто, То була я дурною і доброю, Безборонною, несинхронною Ні з теоріями, ні з практиками. І боліла в мені іронія Всіма ліктиками й галактика¬ми, І не знало міщанське кодло, Коли я захлиналась лихом, Що душа між люди виходила Забинтована білим сміхом. І в житті, як на полі мінному, - Я просила в цьому сторіччі Хоч би той магазинний мінімум: - Люди, будьте взаємно ввічливі! І якби на те моя воля, Написала б я скрізь курсивами: - Так багато на світі горя. - Люди, будьте взаємно краси¬вими!
|