Мета:[/b] навчити учнів уникати конфлікту у житті, вміти спілкуватися, дружити між собою; розвивати в дітях загальнолюдські чесноти; вчити сприймати ситуації, аналізувати їх і знаходити шляхи виходу з проблемних ситуацій; виховувати товариські стосунки. [b]Обладнання: гілочки із дерева, схема «Конфлікт», малюнки, висловлювання «Самовиховання – творення себе» Народна мудрість Найсильніший, хто володіє собою Сенека Епіграф: Людиною стати – це мистецтво. Новаліс Хід заняття Учитель: Усі ми люди на цій великій Землі. Всі ми – різні. Скільки людей – стільки характерів. У кожного з нас є своє світобачення, світосприйняття, інтереси, уподобання, плюси і мінуси у характері. Та об’єднує всіх в одне ціле, яке називається словом - «людство» - те, що народилися ми із лона матері. І для кожного з нас, мабуть, найріднішим, найдорожчим є, насамперед, - родина, батьки. Дорогими також є дім, у якому живемо, вулиця, школа, село, знайомі. Усе це – наша Батьківщина, а у широкому розумінні - Україна. Але жити на території держави не означає бути справжнім громадянином. Потрібно дбати про країну, бути свідомим і активним членом суспільства. А що таке суспільство? Це сукупність людей, об’єднаних певними стосунками і інтересами. Будь-яку державу становлять громадяни, будь-яке суспільство – люди. Тому в житті всім нам дуже важливо вміти спілкуватися з іншими, щоб уникати конфлікту, просто бути щасливими та успішно вчитися, працювати. Як ви думаєте, що потрібно для того, щоб успішно спілкуватися? 1. Дотримуватися соціальних норм – визначених правил поведінки. 2. Вміти вислухати інших. Учитель: Від народження людина опиняється в колі правил, заборон, норм. Спочатку вони встановлюються у сім'ї батьками, потім – ровесниками у дитсадку, школі. Чим дорослішою стає людина, тим більшою є кількість норм, яких вона має дотримуватися. Отже, у суспільстві кожен має не тільки права, а й обов’язки. Уявіть собі, що було б, якби ніхто не дотримувався усталених норм? У якому державному документі зібрані статті про права і обов’язки громадян? (Конституція України, стаття 28). А де ще ми можемо знайти правила моралі та етики поведінки людини? (У біблії, у «Повчанні Володимира Мономаха»). 1-й учень: Повчання: «При старших годиться мовчати, старшим підкорятися, з рівними і молодими мати згоду і бесіду вести без лукавства, а ще найбільше розумом вбирати, не лютувати словом, не ганьбити нікого в розмові, не сміятися багато, очі тримати до низу, а душу вгору… Не хвалю я ні себе, ні своєї сміливості, а хвалю я силу Творця і прославляю милість його за те, що він мене… не лінивим створив, а на всі людські діла достойним». Учитель: Отже, норми і правила поведінки встановлюють самі люди, а їхнє дотримання робить життя й спілкування людей гуманнішим, ефективнішим, зручнішим. На думку приходить вислів французького філософа, математика, фізика і письменника ХVІІ ст. Паскаля: «Правила доброї поведінки відомі з давніх-давен, річ за дрібницею – вміти користуватися ними». Звичайно, вжите слово «дрібниця» насправді означає дуже багато. Адже коли порушуються правила поведінки, етикет спілкування, створюються конфліктні ситуації, виникає конфлікт. (з’являється хлопчик, що грає роль конфлікту. Одягнений у буденний одяг, до якого прикріплені сценки із сваркою, суперечкою). Конфлікт: Ви мене згадали, от я і прийшов. Учитель: Згадали, то згадали, але ми не запрошували у гості до школи. Конфлікт: Певна річ. Щоб я, його величність, Конфлікт, чекав персонального запрошення… оце вже ні. Я всюди: в школі, дома, у спортзалі й кінозалі, ну скрізь-скрізь. (приходить Етика) Слово дослідникам: Етика – від грецького – звичай. Наука, що вивчає мораль. Норма поведінки, сукупність моральних правил певної соціальної групи. Етика: Зачекайте. Зачекайте. Я вам сьогодні знадоблюсь, І завтра також буду з вами, дивіться, яка я: гарна, чемна, вихована, всюди налагоджу стосунки поміж вами Та й просто вас навчу, як бути доброю людиною; дружити, в дружбі – сила. Візьміть ці прутики хутчіш, зламайте і … (Діти переламують прутики) Тепер всі половинки мені дайте, зв’яжемо їх тугіше в пучок. А ну, Конфлікт, тепер зламай. (Конфлікт силкується переламати в’язанку) Отож-бо й є: «У дружбі - сила». Учитель: А ми сьогодні попробуємо аналізувати ситуації, дії, навчимось також міркувати. Отож, Конфлікт – наш гість. Діти, попробуємо його ми розв’язати. Щоб на добро всі справи повертати. Давайте визначимо значення слова «КОНФЛІКТ» Слово дослідникам: Конфлікт – слово латинського походження, в перекладі означає «боротися разом». Під ним розуміють зіткнення протилежних інтересів, думок, поглядів, серйозні розбіжності, гостру суперечку в спілкуванні, неспівпадання інтересів. Учитель: А чи можемо ми сказати, що конфлікт створює проблеми. Отже, перед нами «Ділова гра: «Доведи, що…»» Конфлікт породжує проблеми - з ким, де? Простежимо ситуацію. Ситуація 1: У класі хтось розмалював парту. Коли класний керівник помітив це, то почав вимагати від учня, який за нею сидів, пояснень: навіщо він це зробив? Учень відповів, що зробив це не він. Класний керівник наполягав на тому, що учень – господар свого робочого місця, і повинен слідкувати за тим, що твориться з його партою. - Чи можемо ми сказати, що виник конфлікт між класними керівником і учнем? - Яка виникає проблема? (Збереження шкільного майна). - Місце конфлікту (Школа) - Як би ви вирішили цю проблему? Ситуація 2: Ніна прийшла із школи. Пообідала. Перевдягнулась. Пригадала, що мама просила вимити підлогу і начистити картоплі. Часу було ще достатньо, щоб виконати роботу до приходу матері. Саме в цей момент прийшла подруга Катруся. Пішли погратись. І… загрались. Ніна повернулась смерком, коли мама була дома. Як ви думаєте, виникне конфлікт між мамою і дочкою? - Чи буде у матері довіра до донечки? - Ваші дії в такій ситуації, щоб уникнути конфлікту. Учитель: То як же виникає конфлікт? Чи є у нього першооснова, що створює сутичку? Простежимо це схематично. Але при цьому повинні враховувати наші емоції (почуття) і, звичайно, час, коли виникає конфлікт. Запрошуємо до слова ученицю-психолога, яка готувалася до нашої виховної години. Величина емоційної напруги D C E B F Q А Час Учениця: Вертикальна лінія визначає величину емоційної напруги, а горизонтальна вказує на час, тривалість конфлікту. Вдаємось до геометрії. Точки АВ – вказують на перед конфліктну ситуацію. ВС – відображають сам конфлікт. СДЕ – інцидент (сутичка) – вершина, у літературі – кульмінація твору, після якого обов’язково йде розв’язка подій. Точки ЕF – розв’язка конфлікту. І якщо у художньому творі йде післямова, то на нашій схемі конфлікту FQ – після конфліктний період. Ситуація 1: Мама приносить додому один лимон. І син, і донька вимагають його собі, не кажучи при цьому, для чого він їм потрібен. Виникла конфліктна ситуація. Мама, син, донька – жодна зі сторін незадоволена. Що робити? Ваше рішення? Ситуація 2: В двері постукали. Сергій, не перестаючи їсти, гукнув: «Заходьте, відчинено!» На порозі з’явилася … Марина. Це була цілковита несподіванка. Вони, безумовно, знайомі. Але вона й жила далеко, і вчилася не в не в його класі. Перша думка: запрошувати в дім чи ні, по-друге: вечерю продовжувати чи залишити, втретє: закрити перед нею двері… Ваші дії? Конфлікт назріває, як його уникнути? Учитель: Можемо сказати, що конфлікти бувають різні. - Чому люди не можуть жити мирно і не конфліктувати? - Конфліктувати «страшно» (руйнуються стосунки з людьми, втрачаєш друзів, переживання). - Яке «клеймо» носить та людина, яка постійно конфліктує? (Поганої, сварливої). Звернемось до дослідників, що означає слово «Клеймо»? Дослідники: Клеймо – особливий знак, що стосується людей і предметів. Учитель: Хочу вірити, що ви не будете мати клейма недоброзичливої, сварливої людини. Адже люди, які керуються лише емоціями часто створюють інцидент. Дослідники: Інцидент – (той, що трапляється), неприємна подія, непорозуміння. Учитель: Поруч з інцидентом виникають дебати, тому що в обговоренні спірного питання беруть участь декілька учасників. Дослідники: Дебати – (французьке - сперечатися) – обмін думками на зборах, засіданнях; дискусія. Учитель: Подивімось уважно на плакат, на якому відображені незвичайні постаті людей. Хто це? Прослухайте повідомлення літераторів. Літератор: В італійського письменника Джанні Родарі є казка про мандрівника Джованніно Періджорно. Цей Джованніно під час мандрів потрапив якось у країну Солом’яних людей. Вони спалахували не тільки від вогню, а навіть від гарячого запального слова. Жителі країни Воскових людей були м’які, піддатливі, з усім погоджувалися. А Скляні люди відрізнялися такою крихкістю, що могли загинути від будь-якого слова, виразу. Твердими й несхитними були Залізні люди. Учитель: Який алегоричний зміст казки? Якими ж рисами характеру ми наділимо цих незвичайних людей? Говоримо про конфлікт, людей, а чи потрібно враховувати при цьому такі етапи розв'язку конфлікту: - з позиції сили; - з позиції інтересів; - з позиції правил; А допоможуть вам у житті уникнути конфліктних ситуацій або мудро виходити з них такі правила з Біблії: 1.Люби ближнього, як самого себе. 2.Шануй сам себе, шануватимуть і люди тебе. 3.Люби життя – неоціненний дар Божий. 4.Умій прощати і поважати людину. 5.Будь щедрий на милосердя, співчуття, розуміння. Учитель: Як бачимо, конфлікт буває зовнішній і внутрішній. Висловимо міркування з цього погляду. Відповіді учнів. Учениця: Вік прогресу, логіки, проблем, Як може вижить чоловік, В такий космічний, надпотужний вік, Летить життя, воно спішить, Але крізь призму років і століть З тенет людину не пускає. Його величність – пан – Конфлікт (Гість Конфлікт підходить до учениці й уважно слухає) Й від миті, коли Бог задумав світ, Причиною всіх бід зробивсь конфлікт. Пробравсь спочатку він в Едем, Створивши море там проблем: Адам і Єва – вигнані із раю. Неандерталець мамонта вбива, Середньовічний рицар на турнірі Честь роду кров’ю омива. Конфлікти також є й державні. Складніший – внутрішній конфлікт, І вірний крок зробити треба, Щоб зберегти наш рід від бід. Конфлікт: Я зрозумів свою позицію в житті людей, суспільства. Живу на Землі я давно. І ось приведу істину, яку заховав глибоко у своєму серці, ще у Стародавньому Китаї вважали, що «між небом і землею людина найцінніша», адже вона – істота мисляча. Учитель: Думаймо над питанням: 1. Моя поведінка – моя особиста справа? 2. Правильна лінія поведінки. Анкета 1. Під час контрольної роботи твій товариш попросив у тебе списати задачу. Як ти вчиниш? 1. Дам списати. 2. Не дам списати. 3. Дам списати, а потім допомагатиму йому, щоб він міг сам розв'язувати. 4. Повідомлю про це вчителя. Анкета 2. Хлопці й дівчата домовляються всім класом піти з уроку. Ти вважаєш, що це неправильно. А як поведешся? 1. Піду в учительську й попереджу вчителя. 2. Нічого не скажу й залишуся в класі. 3. Спробую відмовити всіх, а якщо не вдасться, залишуся в класі. 4. Нічого не кажучи піду з усіма. Літератор: Одного разу ми вирушили у похід. Був серед нас і Максим. Одягнувся у костюм, взувся в туфлі, рюкзак за плечима. Толік сказав, що йому слід перевдягнутися, адже в такому одязі незручно. Максим образився і відповів: «Хіба ви не знаєте, не бачите, що я завжди вишукано одягнений, і будь-що не одягну». Діти перезирнулись і сказали: «Гаразд». Максим плентався останнім. Хлопчики підстрибували дорогою, переганяли один одного, грались в лісі в схованки, а Максим нудився. Коли ж сіли поїсти хлопець сказав, що немає виделки, окремої тарілки, тому в таких умовах він не буде їсти. І ось тоді Сашко промовив: «Сказали б у театрі - вийти з ролі». Учитель: Давайте поміркуємо, чи міг виникнути конфлікт у поході? - Як його довелося уникнути? - Зверни увагу на одну із заповідей етикету: «Узгоджуй поведінку з обстановкою». Запрошує всіх вас до чарівної квітки. Закони за якими ми живемо. 1. Дружби та посмішки. 2. Любові до рідних та близьких. 3. Лицарства. 4. Чистоти й порядку. 5. Цікавих справ. 6. Здібностей і талантів. 7. Хороших оцінок. 8. Спорту та здоров'я. 9. Поваги до батьків. 10. Ввічливості. (Діти прикріплюють пелюстки, їх роздає Помагайлик). Учитель: Я вірю, що ми візьмемо у самостійне життя всі закони, тому що по іншому жити неможливо. Адже саме сюди буде доречним вислів Новаліса «Людиною стати – це мистецтво». А тепер зверніть увагу на висловлювання Шекспіра «Наша особистість – це сад, а наша воля – її садівниця». Якими ж будемо ми садівниками? Чи принесе сад хороші плоди. Наступний етап «Моє дерево життя». - Де росте дерево? Грунт – це ваше культурне, соціоекономічне оточення (робота, релігія, національність, раса, сім’я, закон, навчання). - Чим міцне дерево? За допомогою чого росте? Коріння – це ваше виховання, істина: (для чого живу, йду до школи… вірю…) - Дерево обов’язково має стовбур. Для чого? Стовбур – це людина, особистість, громадянин. - Хіба може бути дерево без гілок? Гілки – етичні цінності. - Весною дерево яблуні чим вкривається? Квіти – емоції (почуття). - Коли приходить середина літа, осінь на яблунях з’являються… плоди. Отже, плоди – вчинки. А якими вони будуть? Все залежатиме від особистості. Ще в давнину Гіппократ сказав: «Могутній дух рятує розслаблене тіло». Тому й наше завдання, загартувати тіло не фізично, а, насамперед, духовно. «Найсильніший – хто володіє собою», - писав Сенека. Я вірю, що ми зуміємо стати справжніми громадянами. І у життєву дорогу візьмемо тільки позитивні речі, щоб не обтяжувати себе та інших непотрібним мотлохом. Будь кришталем, коли ти з каміння, Будь фіалкою, коли ти рослина, Соловієм, коли ти пташина, А любою, коли ти людина. Отже, з честю несіть звання людини. Творіть себе як особистість, працюйте над вдосконаленням свого характеру, давайте реальну оцінку своїм діям і вчинкам. Дослідники: Візьміть конверти. Розкрийте їх. Ви бачите «сонечка». Одні сумні, інші – веселі і … байдужі. Визначте, який ваш настрій після виховної години? Учитель: Хай сонце зігріває вашу душу, А виховувати вас ще мушу.
|