ТЕМА: НАШІ ПРАВА - ЩАСЛИВЕ ДИТИНСТВО Мета: ознайомити учнів з їхніми правами Ведучий 1. Доброго дня, друзі. Ми зібрались сьогодні для того щоб поговорити про права дітей, тобто про ваші права. Як ви гадаєте, коли й як наші пращури дійшли до розуміння того, що права людини слід захищати? Учні висловлюють власні думки щодо запитання. Ведучий доповнює й узагальнює відповіді. Ведучий 2. Давним-давно, ще у стародавні часи, у людей була необхідність відстоювати свої права. Спочатку це робили силою. Слабка людина не мала жодних прав, якщо в неї не було сильного покровителя, що бажав би допомогти їй у вирішені спорів. Тривалий час діяв неписаний закон «Хто сильний, той правий». Але коли виникли перші держави; правителі яких прагнули встановити загальний справедливий порядок і норми життя для всіх громадян, у людське суспільство прийшов новий закон права. Тепер держава ставала на захист сильного і слабкого. Головним критерієм права стала справедливість, не сила. Ведучий 1. З тих пір минуло чимало століть. Держави ство¬рювалися, розросталися, процвітали або гинули. Чому? Як свідчить історія, правителі й уряд не завжди піклувалися про свій народ. Так, оголошуючи сусідній країні війну чи приймав яке небудь політичне рішення, правитель прагнув, задовольнити лише свої інтереси й зовсім не замислювався над долею простих людей. Отже, людству потрібно було щось прийняти, знайти такого захисника, який міг би примусити державу поступитися своїми інтересами заради інтересів своїх громадян і постійно піклуватися про них. Ведучий 2. Місію такого захисника взяла на себе міжнародна організація ООН. Що ви знаєте про цю організацію? Ведучий 1. 1945 року, після закінчення Другої світової війни — найжахливішої і найжорстокішої війни за всю іс¬торію людства — народи багатьох країн вирішили, що задля збереження миру їм слід об'єднатися. Навіщо? Для того, щоб будь-які конфлікти та суперечки між країнами в подальшому вирішувались не воєнним шляхом, а мирним, за столом пере¬говорів. Саме з цією метою 1945 року була створена Органі¬зація Об'єднаних Націй (ООН). До речі, одним із її засновни¬ків була Україна. Ведучий 2.А 1948 року держави, що увійшли до ООН, підписали Загальну декларацію прав людини — документ, у якому вони пообіцяли одна одній і своїм народам забезпечи¬ти громадянські права й свободи, рівність усіх перед законом, особисту недоторканність, свободу совісті, можливість дотри¬муватись своєї релігії й багато іншого. Ведучий 1.Загальна декларація прав людини — важливий і корисний документ. Але в ньому говориться про людей за¬галом — і жодного слова про дітей. Але ж діти потребують особливої уваги й захисту з боку держави. Ведучий 2.Саме тому 1989 року ООН прийняла окремий документ під назвою «Конвенція про права дитини». Конвен¬ція — Це міжнародна угода. У ній держави беруть зобов'язання дотримуватись прав кожної дитини. І наша держава також під¬писалася під цим документом, а значить — пообіцяла світові піклуватися про своїх маленьких громадян. Ведучий 1. Давайте пригадаємо, про які права дітей йдеться в Конвенції, на що кожен із вас має незаперечне право? Ведучий 2. Але нам хотілося дізнатися, чи добре ви знаєтесь на своїх правах і чи вмієте їх правильно реалізовувати? Ведучий 1. Давайте проведемо «Казкову правову вікторину» і на прикладі героїв відомих вам казок спробуємо роз’яснити статті Конвенції про права дитини. Ведучі проводять вікторину. «Казкова правова вікторина» Ведучі по черзі описують негативні ситуації, у які потрапив той чи інший казковий герой. Учні мають визначити, яке пра¬во, визначене Конвенцією про права дитини, було порушено стосовно цього героя. Ситуація 1 Мачуха з ранку до вечора примушує Попелюшку працюва¬ти. Бідній дівчинці заборонено брати участь в іграх та за¬бавках сестер. Яке право порушено стосовно Попелюшки? (Право дитини на відпочинок і розваги, право брати участь у розважальних заходах, що відповідають їх ньому віку.). Ситуація 2 За часи письменника Марка Твена в Америці дружба дітей із різних соціальних пластів не схвалювалась і навіть вва¬жалась іноді порушенням суспільної моралі. Чи має право Том Сойєр товаришувати з таким хлопчиком» як Гекльберрі Фін? (Так, адже Конвенція про права дитини визнає право на сво¬боду асоціацій та свободу мирних зібрань.) Ситуація З Мауглі майже з народження жив у тваринному середови¬щі. Чи можна вважати, що він має рівні права зі звичайною дитиною. (Так, Конвенція визначає, що дитиною вважається кожна людська істота, що не досягла вісімнадцяти років.) Ситуація 4 Мауглі не вміє говорити людською мовою — лише видава¬ти незрозумілі, з точки зору людей, звірячі звуки. Чи мають право плоди, що знайшли Мауглі в лісі, замкнути його в кліт¬ці та поводитися з ним, як із твариною? Які права хлопчи¬ка порушено? (Ні в якому разі, Мауглі може бути витканий неповноцінною дитиною, і в цьому випадку згідно з Конвенцією йому мають забезпечити гідні умови зростання і виховання. Крім того, Конвенцією суворо заборонено будь-яке жорстоке поводжен¬ня з дитиною, що принижує її гідність та ушкодить фізично¬му й психічному здоров'ю.) Ситуація 5 Опікун Гаррі Поттера перехоплює і читає листи, що надхо¬дять хлопчику зі школи чарівників Ходвадсу. Яке право Гар¬рі порушено? (Право на приватне життя, недоторканність житла й таєм-ницю кореспонденції.) Ситуація 6 Баба Яга викрадає Івасика Телесика й відносить його за тридев'ять земель у тридесяте царство. Які права дитини по¬рушила злодійка? (Згідно з Конвенцією дитина мав право не розлучатися з батьками всупереч й бажання (окрім випадків, визначених законодавством), крім того, Конвенцією забороняється не законне переміщення дітей і неповернення їх із-за кордону.) Ведучі відзначають учнів, які брали активну участь в обговоренні ситуацій вікторини. Ведучий 1. «Я маю право!», «Чому ви порушуєте мої права?» — ці слова, на жаль, часто використовує людина в ситуаціях, коли сама неправа. Зазвичай, заява про особисті права Клугу є виправданням пасивності, лінощів, прагненням отримати щось, нічого не даючи взамін. І Зараз, друзі, перед вами будуть розіграні невеличкі ситуації, у яких діти недоречно заявляють про свої права. Ваше за¬вдання — визначити, чому той-чи інший герой неправий. Що б ви на місці дорослого відповіли йому? А можливо, він усе ж таки правий у своїх вимогах? Учитель (звертається до учня). Скажи; будь ласка, чому ти не готовий до уроку? Учень. Я вирішив зовсім не відвідувати ваші уроки математики. Вони мені нецікаві, до того ж я збираюся після школи поступати до гуманітарного вузу. Учитель. Але шкільну програму з математики ти маєш вивчати. Учень.У такому випадку я вимагаю, щоб мене навчав ін¬ший учитель. Ви — занадто суворі, хоча самі, на мою думку, не дуже добре знаєте предмет, який викладаєте. Учитель. Ти поводишся зневажливо й дуже грубо. Я зму¬шена викликати твоїх батьків. Учень.Це не грубість, а моя думка. Я маю право вільно висловлювати свої погляди з будь-яких питань, що стосують¬ся мене. Ведучий. Звичайно, ми добре розуміємо, як неприємно, коли твоїх батьків викликають до школи. І, звичайно, ми вільні у висловлюванні власних думок. Проте закон у ньому випад¬ку на боці вчителя. Подумайте, чого не можна припускатися, заявляючи про свої права? (Дійсно, Конвенція визнає за дитиною право вільно вислов¬лювати власні думки, але це право обмежується в деяких випад¬ках. Зокрема, якщо висловлювання власної думки завдає шкоди репутації та гідності іншої особи.) Ведучий 1.Отже, давайте підведемо підсумки сьогод¬нішньої зустрічі. Ведучий 2. У кожного з нас є права, і ми повинні добре знати їх, щоб захистити себе, якщо хтось хоче нас образити. Ведучий 1. Але слід знати не лише свої права, але й обо¬в'язки. Прагнучи відстояти свою свободу, не утискайте свободу інших.
|