Класна годна на тему: «Конституційні обов'язки громадян України» Мета. Дати уявлення про головні обов'язки людини та їх взаємозв’язок з правами, навчити приймати аргументовані рішення щодо балансу прав та обов’язків, продовжити набувати навичок виробляти колективні рішення в малих групах, формувати особисте ставлення до обов’язків людини і громадянина. Ключова ідея: Якщо немає обов’язків – відсутні права. Вчитель нагадує, що на попередніх уроках учні ознайомилися з основними соціально-економічними правами шляхом вивчення основних положень Конституції України та деяких нормативно-правових актів. Зараз учні мають усвідомити взаємозв’язок між правами та обов’язками людини і відповідальність людини за свої права. Для цього ім. пропонується ознайомитися зі ст.23 Конституції України, яка проголошує: «Кожна людина має право на вільний розвиток своєї особистості, якщо при цьому не порушуються права і свободи інших людей, та має обов'язки перед суспільством, в якому забезпечуються вільний та всебічний розвиток особистості». Дискусії щодо прав людини актуальні і до сьогодні. Якщо в людини є право, хтось повинен мати обов’язок. Якщо немає обов’язку – немає й права. Загалом маємо пам’ятати, що ми – громадяни України, і в нас є обов'язки перед Вітчизною, своїм народом, перед іншими людьми, перед нашими рідними та близькими. Вчитель проводить обговорення питань: 1. Як ви розумієте ст..23 Конституції України? 2. Чи є, на ваш погляд, обов'язки перед іншими людьми і державою обмеженням ваших прав? Чому? Обговорення призводить до загального розуміння нерозривної єдності прав і обов’язків у демократичному суспільстві. Після цього учні, користуючись Конституцією, виписують головні обов'язки громадян України: • Захищати Батьківщину; незалежність та територіальну цілісність України. • Поважати її держані символи. • Дотримуватись Конституції та законів України. • Сплачувати податки та збори, встановлені законом. Оскільки цей урок є завершальним у темі: «Конституційні соціальні, економічні та культурні права. Конституційні обов'язки людини і громадянина України», то учням пропонується на вибір декілька варіантів тематичного оцінювання. І. Розв’язати підсумковий кросворд з цієї теми. 1. Один з видів середнього навчального закладу.(гімназія) 2. Дитина, яка отримує середню освіту.(учень) 3. Одна з форм навчання.(вечірня) 4. Тимчасове колективне припинення роботи працівниками.(страйк) 5. Згідно з ст..48 Конституції України, кожен має право на … життєвий рівень для себе і своєї сім’ї.(достатній) 6. Особа, яка не досягла 18-річного віку.(дитина) 7. Один із видів соціального забезпечення.(пенсія) 8. Проспорене навчання, опанування матеріалу за декілька класів.(екстернат) 9. Історично зумовлено суспільна форма володіння матеріальними та нематеріальними благами.(власність) 10. Платежі, що є обов’язковими для внесення в державний бюджет.(податки) 11. Згідно ст..48 Конституції України кожен має право на ….(житло) 12. Людина, яка самостійно, на власний ризик займається діяльністю з метою одержання прибутку.(підприємець) Максимальна оцінка з розв’язання цього кросворда складає 9 балів. ІІ. Якщо хтось бажає отримати вищий бал, йому пропонується творче завдання – написати невеликий твір на тему : «Яка ситуація складається в Україні з дотриманням соціально-економічних прав? Які є суб’єктивні та об’єктивні причини невідповідності між задекларованим та дійсним станом речей?» Заключне слово вчителя. Підводячи підсумки вивчення цієї теми, вчитель акцентує увагу учнів на тому, що соціально-економічні права є дуже важливими для існування людини. Необхідно боротися конституційними методами за їх неухильне дотримання державою. Оскільки з дотриманням прав щільно пов’язане виконання конституційних обов’язків, нам з вами потрібно їх сумлінно виконувати, що конче необхідно для нормального функціонування держави. Треба обов’язково займати активну громадянську позицію, бути небайдужим до власної долі та майбутнього.
|