Адміністрація сайту не несе відповідальності за зміст матеріалів, розміщених у каталозі.
Виховна година на тему "Зміна агрегатних станів речовини"
Зміна агрегатних станів речовини
Брейнринг з конкурсами, 8 клас
Мета. Поглибити і узагальнити знання учнів з вивченого матеріалу через відповіді на цікаві запитання, розв'язування задач, використання позапрограмової інформації. Вчити наполегливості у досягненні кінцевого результату. Сприяти творчому розвитку, вихованню в учнів свідомої дисципліни, почуття обов'язку і справедливості, пізнавального інтересу. Розвивати цілеспрямоване сприйняття, логічне мислення, здатність до самоаналізу. Обладнання. Предмети, які потрібні для конкурсів, дзвінки на кожен стіл. Птравила гри. У грі беруть участь три команди. Ведучий оголошує питання,. На обговорення запитання дається одна хвилина. На запитання бліц-туру — по 20 сек. Учасники команда на правельні відповіді підіймають руки, за правельну відповідь, одержує 2 балл. Якщо відповідь неточна, кількість балів зменшується до 1. Якщо відповідь неправильна, відповідає інша команда. Після кожного конкурсу підбиваються підсумки.
Хід уроку
Отже, починаємо перший конкурс, який називається «Придумай прислів’я». Ви повинні придумати одне прислів'я або приказку, яка відповідала б темі «Зміна агрегатних станів речовини». Хто першим це зробить, тому й дістанеться перший бал. Наприклад: а) «Скільки кригу не грій, нею не обпечешся.». б) «Ранні пташки росу п'ють, а пізні — слізки ллють». Другий конкурс — «Конверт із запитанням». Усього запитань 18. Перша друга і третя команди будуть відповідати на свої 6 запитань. 1. Підходячи до свого дому учень побачив сліди лижника, які той зробив декілька днів тому. Вони виявились припіднятими над залишеним снігом. Мамі, яка відкрила двері, замість привітання учень сказав: «Скоро буде весна». Що спонукало його так висловитись? (Відповідь. Вдень сніг тане інтенсивніше і опускається. У слідах лижника він більш ущільнений і тане повільніше. І тому сліди виявились дещо припіднятими над поверхнею снігу.). 2. Учень обклеює шпалерами стіни своєї кімнати. Чому після обклеювання шпалерами стін він зачинив вікна? (Відповідь. Внаслідок активної циркуляції повітря в кімнаті папір швидко висохне, тоді як шар клею залишиться ще вологим. Папір, висихаючи, скручуватиметься і відставатиме від стін). 3. Яке значення для регулювання теплового режиму дерев має опадання листя восени? (Відповідь. Внаслідок опадання листя зменшується випаровування вологи деревом, тобто зменшуються втрати тепла). 4. Тропічні циклони зароджуються над теплими океанами в умовах погоди, яка постійно змінюється. Які зміни погоди стають причиною виникнення циклонів?. (Відповідь. Джерелом енергії тропічних циклонів є водяна пара, під час конденсації якої виділяється величезна кількість тепла. Необхідною умовою конденсації є зниження температури). 5. Чому, незважаючи на те, що кожен день поглинається багато сонячної енергії, температура води в морях і океанах залишається практично сталою? (Відповідь. Тому що одержана від сонця енергія витрачається на випаровування. У середньому з поверхні океану за рік випаровується шар води завтовшки 1,13 м). 6. Якою водою краще поливати рослини кип'яченою чи сирою? (Відповідь. Сирою, бо в нійбільше повітря). 7. Що станеться з водою у відкритій посудині вкабіні реактивного літака, якщо кабіна буде на великій висоті раптово розгерметизована? (Відповідь. Внаслідок раптового зниження тиску вода відразу перетвориться в пару, станеться вибух). 8.Чому не знижується рівень океану, якщо кожен рік з його поверхні випаровується шар води товщиною понад 1 м? (Відповідь. Уся вода повертається до океану завдяки процесу конденсації). 9.Як під час засухи і суховіїв зберегти вологу на полях, щоб врятувати від загибелі посіви? (Відповідь. Потрібно зменшити випаровування. Для цього грунти рихлять.) 10. Чому овочеві культури, що бояться заморозків, краще садити на ділянках, розміщених біля озер, рік, ніж на ділянках, що знаходяться подалі від водойм? (Відповідь. Біля водойм у повітрі міститься велика кількість водяної пари. Під час заморозків пара конденсується, виділяючи теплоту). 11. Прилипання мокрого снігу до проводів ліній електропередачі може привести до їх обриву, що дуже небезпечно для життя. Що б ви запропонували досвідченому електрику? (Відповідь. Можна пропустити по проводах короткочасово сильний струм, який розплавить сніг). 12. Як пояснити грізне природне явище — сповзання снігових лавин з гір? (Відповідь. Так як інтенсивність плавлення речовини із збільшенням тиску збільшується, то в першу чергу весною починає плавитися підошва лавини, яка рухається по схилу гори вниз). 13. На одному із заводів для охолодження сталі потрібно 340 м3 води. Спробували охолоджувати окропом — витрата води зменшилася у 22 рази. Чому? (Відповідь. Окріп, перетворюючись на пару, інтенсивно віднімає теплоту від сталі). 14. Чому під час сильного морозу для відновлення поверхні льоду ковзанки його поливають гарячою водою? (Відповідь. Гаряча вода розплавляє тонкий шар льоду і не так швидко замерзає, встигаючи розтектись, і поверхня льоду стає гладкою). 15. Чим пояснити, що під час сильних морозів у лісі тріщать дерева? (Відповідь. Вода, що міститься в капілярах дерева, замерзає і розриває його волокна). 16.Чому холодильник час від часу доводиться вимикати і «розморожувати»? (Відповідь. Більшість продуктів містить воду, яка, випаровуючись, замерзає на найхолоднішій частині холодильника — випарнику. Випарник вкривається товстою сніговою шубою, що має низьку теплопровідність. Це зумовлює зменшення тепловідводу із камери, і температура в холодильнику знижується недостатньо). 17. Існує прикмета: якщо сніг перестає йти, може наступити сильний мороз. Чи вірно це? Дайте пояснення. (Відповідь. Прикмета вірна. Під час снігопадів утворення кристаликів снігу і льоду пов'язане з виділенням енергії в навколишнє середовище, що зменшує морози. Якщо снігопад припинився, то зникає тепловий вплив на атмосферу, що може привести до посилення морозів). 18. Для чого горяни, які пасуть худобу високо в горах, під час варіння м'яса накривають котли, в яких кипить вода, кришками і кладуть на них камені? (Відповідь. Якщо цього не зробити, м'ясо не звариться. В горах, де атмосферний тиск знижений, температура кипіння води значно менша, ніж 100'С. Щільно накриваючи котли кришками, не дають можливості парі над поверхнею води виходити з котла. Кількість пари в котлі росте, зростає тиск на воду. Зростає і температура кипіння, досягаючи того значення, яке необхідне для приготування м'яса). Конкурс «Віриш — не віриш» Ведучий зачитує правильне або неправильне твердження. Якщо учень згоден з ним («вірить»), то піднімає за знаком вчителя руку, якщо «не вірить» — здержується. За правильну відповідь учень одержує 1 балл. Завдання командам. 1. Промислові центри, розміщені в зоні вологого клімату, сильно забруднюють атмосферу, тому що пилинки промислових відходів, частинки диму при великій вологості повітря являються центрами конденсації водяних парів, в результаті чого маса таких частинок збільшується, зменшується швидкість їх дифузії. Тому пилинки створюють навколо промислового центру «димові хмари». (Відповідь. Так) 2. Забруднення атмосфери відходами промисловості приводить до зменшення льодовиків на горах. Промислові відходи у вигляді пилу осідають на поверхні льодовиків, що прискорює їх танення під дією сонячних променів. А зменшення льоду може призвести до зміни клімату. (Відповідь. Так) 3. Для кращого збереження дощок, їх складають у штабелі так, щоб між ними були вкладені дерев'яні прокладки. При цьому повітря вільно проходить між дошками, що сприяє випаровуванню вологи. Інакше деревина гниє. (Відповідь. Так) 4. Щоб білизна швидше висохла, її розвішують на мотузці так, щоб речі знаходились на певні віддалі одна від одної, тоді площа випаровування, вологи більша. (Відповідь. Так) 5. Інтенсивніше випаровується волога з грунту на низинах, ніж на горбах, при всіх інших однакових умовах. На низинах кращі умови освітлення, більша маса повітря омиває грунт. (Відповідь. Ні) 6.Після дощу або снігу повітря стає чистішим. Разом з краплями дощу або сніжинками з повітря випадають і частинки пилу й кіптяви, які стають центрами конденсації водяної пари. (Відповідь. Так) 7. Рослини, що ростуть у вологому кліматі, мають вузьке листя, тоді як рослини жаркого й сухого клімату мають широке листя, розташоване вертикально. Широке листя гірше випаровує вологу, ніж вузьке. (Відповідь. Ні) 8. Рослини, що ростуть у посушливих місцях, мають листя, густо вкрите ворсинками, а інші в жаркі дні виділяють назовні невелику кількість ефірних масел. Ворсинки зменшують циркуляцію повітря навколо листя, створюючи «повітряну сорочку», Це зменшує випаровування вологи листям. У інших рослин ефірні масла, випаровуючись, теж створюють навколо листка своєрідну захисну «сорочку», зменшуючи випаровування вологи. (Відповідь. Так) 9.У Середній Азії взимку використовують метод опріснення солоних вод заморожуванням: солону воду тонким шаром розливають на поверхні спеціальних майданчиків, вночі вода замерзає, а вранці, коли тане лід, перші порції води (талої) зливають, після чого збирають прісну талу воду. Спершу тануть ті кристалики льоду, які містять більше вкраплень кристалів солі. Перші порції талої води виносять з льоду більшу частину солей. (Відповідь. Так) Останній конкурс — «Дуель». Команди задають одна одній придумані ними запитання, на які члени другої команди повинні відповісти. Учитель оцінює якість як цих запитань, так і їх відповідей. В кінці уроку учитель підводить підсумки змагання. В журі входить: адміністрація школи (директор і завуч), учителі споріднених предметів, двоє батьків дітей, один із учнів старших класів, який найкраще знає предмет. Нагородження. Адміністрація нагороджує найкращих учнів грамотами, батьки вручають (зі свого боку) пачки цукерок або пряників і вітають дітей.