Загальна характеристика педагогічної практики Педагогічна практика студентів є невід’ємним складником навчально-виховного процесу. Вона забезпечує поєднання теоретичної підготовки майбутніх учителів з їх практичною діяльністю у навчальних закладах, сприяє формуванню творчого ставлення майбутнього фахівця до педагогічної діяльності, визначає ступінь його професійної придатності і рівень педагогічної спрямованості. Практика передбачає безперервність та послідовність її проведення при одержанні достатнього для професійної діяльності обсягу знань і вмінь відповідно до кваліфікаційної характеристики фахівця певного освітньо-кваліфікаційного рівня.
Завдання практики: - застосовування знань та умінь, набутих під час вивчення методик та дисциплін психолого-педагогічного циклу в професійній діяльності; - закріплення, поглиблення та збагачення психолого-педагогічних та спеціальних знань з різних предметів, використання їх при розв’язанні конкретних педагогічних завдань; - формування у студентів педагогічних умінь та навичок, які сприяють розвитку професійних якостей особистості вчителя; - формування у студентів навичок організації виховної роботи з дітьми, спираючись на знання з психології, педагогіки та фізіології, враховуючи індивідуальні особливості школярів; - підготовка студентів до проведення в школі занять із застосуванням активних та інтерактивних методів навчання і виховання; - виконання функцій класного керівника в учнівських колективах, проведення індивідуальної роботи з учнями; - виховання стійкого інтересу до професії вчителя, потреби в педагогічній самоосвіті, виробленні творчого підходу до педагогічної діяльності; - ознайомлення з сучасним станом навчально-виховної роботи в загальноосвітніх та вищих навчальних закладах.
Організація та керівництво практикою: Навчально-методичне керівництво і виконання програм практик забезпечують фахові кафедри вищого навчального закладу. Загальну організацію практики та контроль за її проведенням на факультеті здійснює керівник практики. До керівництва практикою студентів залучаються методисти фахових кафедр, а також викладачі педагогіки та психології.
Керівник педагогічної практики студентів факультету: - згідно з угодами, укладеними між університетом та базовими закладами освіти про проведення практики, проводить розподіл студентів-практикантів за базами практики, разом із керівником навчального закладу, на базі якого проходить практика, відповідає за розподіл студентів за класами та готує необхідні матеріали для відповідного розпорядження декана факультету; - бере участь в організації і проведенні настановних конференцій з практики: надає необхідні рекомендації й настанови щодо проходження практики, проводить інструктаж з техніки безпеки і охорони праці (у разі потреби тісно співпрацює з інженером з техніки безпеки), повідомляє про порядок звітності студентів про проходження практики; - забезпечує належний рівень проведення педпрактики згідно з програмою, перебуваючи у тісному контакті з викладачами відповідних кафедр та керівниками баз практики; - контролює умови праці і побуту студентів та проведення з ними на місці проходження практики обов’язкових інструктажів з охорони праці й техніки безпеки; - контролює виконання студентами-практикантами правил внутрішнього розпорядку базового закладу освіти, організовує облік відвідування бази практики студентами й методистами; - вибірково відвідує уроки, заняття, виховні заходи, які проводить студент-практикант, аналізує, оцінює їх, надає методичну допомогу; - бере участь в організації і проведенні підсумкових конференцій з практики, підведенні підсумків практики та оцінюванні її результатів; обговорює питання результатів практики на засіданнях кафедр, ради факультету.
Методист фахової кафедри: - узгоджує розподіл студентів за класами, віковими групами разом з груповими керівниками практики від вищого навчального закладу, а також керівником базового закладу освіти; - визначає теми уроків, предметних виховних заходів, які будуть проведені студентами-практикантами з учителем-предметником, вихователем, класним керівником, соціальним педагогом; - допомагає студентам скласти індивідуальний план на весь період практики, конкретизувати відповідно з програмою практики зміст навчальних, позакласних виховних занять, тему науково-дослідної методичної роботи; - затверджує індивідуальні плани практикантів після погодження їх із методистами кафедр педагогіки та психології; - організовує відвідування й обговорення студентами уроків та інших заходів, проведених досвідченими вчителями школи; - забезпечує проведення студентами уроків та позакласних заходів з предмету, консультує практикантів при підготовці до уроків і позакласних заходів з предмету, перевіряє і затверджує їх плани-конспекти, відвідує уроки і позакласні заняття, що проводять студенти, аналізує й оцінює їх, контролює виконання індивідуальних планів роботи студентів-практикантів; - аналізує документацію, подану студентами, складає звіт за наслідками практики і подає його факультетському керівникові; - бере участь в настановній і підсумковій конференціях з педагогічної практики, а також нарадах і проміжних конференціях із педагогічної практики; - бере участь у захисті студентами практики і разом із методистами кафедр психології та педагогіки оцінює результати практики.
Викладач із педагогіки: - здійснює загальне педагогічне методичне керівництво педагогічною практикою студентів, консультує їх з актуальних питань навчання, виховання, професійної орієнтації учнів, роботи з батьками тощо; - планує разом із класним керівником (вихователем) виховну роботу практикантів з учнями, консультує їх і забезпечує виконання завдань; - відвідує уроки (вибірково, за потреби), позакласні заходи практикантів, надає методичну допомогу в їх підготовці й проведенні, разом з викладачем фахових методик оцінює проведені студентами уроки та інші види навчальних занять і позакласні заходи; - надає допомогу студентам в організації індивідуальної роботи з учнями; - надає допомогу практикантам у виконанні науково-дослідної роботи (курсової, дипломної роботи, завдання з НДРС); - бере участь у настановній та підсумкових конференціях з педагогічної практики, а також в нараді з питань практики; - бере участь у захисті студентами практики й оцінюванні її результатів; - подає завідувачу кафедри педагогіки звіт про підсумки практики із зауваженнями і пропозиціями щодо подальшого поліпшення її організації та проведення.
Викладач із психології: - відвідує (вибірково) уроки і позакласні заходи практикантів та бере участь в їх аналізі; - керує роботою студентів з вивчення особистості й колективу учнів, а також виконання інших завдань із психології, передбачених програмою практики; - бере участь в настановній та підсумковій конференціях студентів практикантів, інших нарадах із питань організації практики; - бере участь у захисті студентами практики і оцінюванні її результатів.
Обов’язки студента – практиканта
Студенти-практиканти зобов’язані: до початку практики: - своєчасно пройти медичний огляд та отримати допуск до роботи в освітніх навчально-виховних закладах; - одержати в керівника практики (вузу, факультету, кафедри) консультації щодо оформлення всіх необхідних документів і з’ясувати терміни їх здачі; - вивчити правила охорони праці, техніки безпеки і виробничої санітарії. під час проходження практики: - своєчасно прибути на місце проходження практики; - скласти індивідуальний план роботи протягом першого тижня практики і затвердити у групового керівника; - виконувати всі завдання, передбачені програмою практики і вказівками її керівників, у повному обсязі; - дотримуватись правил охорони праці, техніки безпеки і виробничої санітарії; - розробити графік проведення залікових занять та довести його до відому керівникам практики; - відвідувати та робити аналіз заняття у своїх колег-практикантів; - працювати не менше 6 годин на день; - нести відповідальність за виконану роботу. після завершення практики, протягом чотирьох днів: - здати звітну документацію методистам для перевірки; - підготуватися до захисту педпрактики і одержати оцінку виконаної роботи за період практики; - взяти участь в роботі підсумкової конференції.
|