Метою навчального курсу "Основи педагогічних вимірювань" є формування компетентностей майбутніх педагогічних працівників з питань педагогічного оцінювання, ознайомлення з методиками створення та використання тестового інструментарію для оцінки якості освіти, з сучасними програмами та результатами національних і міжнародних порівняльних досліджень якості освіти.
Завдання курсу.
1. Познайомити студентів з основними поняттями та категоріями педагогічної діагностики, тестування та моніторингу якості освіти.
2. Сформувати вміння розробляти та аналізувати педагогічні тести різних видів з свого навчального предмету та використовувати їх в навчальному процесі.
3. Сформувати вміння проводити контроль, оцінку і моніторинг якості освіти з використанням тестових технологій.
На вивчення навчального курсу відводиться 1,5 кредити - 54 год.,
із них 18 год. – лекційних, 16 год. – практичні та семінарські заняття, 12 год. – індивідуальні заняття і 12 год. відведено на самостійну роботу. Вид контролю: залік (таблиця 1).
Програма є орієнтовною і в залежності від конкретних умов підготовки педагогічних фахівців може змінюватися кількість лекцій, практичних (чи семінарських або лабораторних робіт), послідовність розгляду тем та їх зміст.
В результаті вивчення курсу студент повинен
знати:
- науково-понятійний апарат педагогічного оцінювання, тестування та оцінювання;
- форми тестових завдань;
- основні етапи розробки тестових завдань;
- особливості комп’ютерного тестування;
- нормативні документи, які регламентують проведення зовнішнього незалежного оцінювання випускників загальноосвітніх навчальних закладів, та структуру і зміст завдань зовнішнього оцінювання з свого предмету;
- процедуру проведення тестування;
- сучасні програми та результати національних і міжнародних порівняльних досліджень якості освіти.
уміти:- характеризувати тестові завдання і використовувати на практиці тестові завдання різних форм;
- розробляти тестові завдання з свого предмету (визначати мету розробки і застосування тесту; описувати зміст матеріалу, який діагностується; розробляти специфікацію тесту; вибирати форми тестових завдань і розробляти їх зміст; проводити експертизу форми та змісту тестових завдань та доопрацьовувати їх за результатами експертизи; визначати процедури проведення тестування; проводити тестування та аналізувати його результати);
- аналізувати тестові завдання зовнішнього незалежного оцінювання випускників загальноосвітніх навчальних закладів з свого предмету та пропонувати рекомендації по підготовці учнів до виконання цих завдань.
Програма навчальної дисципліни «Основи педагогічних вимірювань»
Змістовий модуль І. Загальні науково-теоретичні основи педагогічних вимірювань і тестування.
Тема 1. Поняття та категорії педагогічної діагностики.
Ознайомлення із сучасним станом і тенденціями теорії і практики педагогічних вимірювань як складової національних освітніх систем і як інструмента оцінювання навчальних досягнень. Стандарти в освіті. Тест як засіб педагогічного вимірювання.
Класифікація педагогічних тестів.
Тема 2. Поняття валідності і надійності тестів.
Теоретичні засади педагогічних вимірювань (класичний підхід і підхід IRT).
Поняття валідності тесту і методи її оцінки. Загальна (сукупна, інтегрована) валідність тесту (відповідність тесту меті тестування). Змістовна валідність (наскільки зміст тесту репрезентує області вимірювань). Критеріальна валідність (відповідність оцінок рівнів досягнень за критеріальним тестом критеріям рівнів, які визначаються стандартами освіти, освітніми програмами і т.д.). Конструктна валідність (відповідність оцінок за тестами мірі наявності відповідного конструкту (якості)). Прогностична валідність (забезпечення прогнозу за результатами тестування).
Тема 3. Типи педагогічних тестів.
Нормо-орієнтовані та критеріально-орієнтовані педагогічні тести.
Стандартизовані тести. Тест як засіб педагогічних вимірювань
Поняття тесту. Поняття завдання у тестовій формі. Поняття тестового завдання. Поняття тесту (тестового комплекту). Типологія тестів за їх призначенням: тести навчаючі (Formative tests), тести оцінювання (критеріальні тести (Criteria-oriented test)); тести для тематичного оцінювання; тести для підсумкового оцінювання; тести для підсумкової державної атестації; тести відбіркові (Selective (Normal-oriented tests)); вступні тести (вступ до ВНЗ); тести ЗНО. Типологія тестів за їх форматом: бланкове тестування (Paper Based Tests), комп’ютерне тестування (Computer Tests), комп’ютерне адаптивне тестування (Computer Adoptive Tests).
Типологія тестів за характеристиками якостей особистості, що вимірюються: психометричні тести (Psychometric tests), (оцінювання психофізіологічних характеристик особистості), тести інтелектуального розвитку (IQ tests), тести здібностей (Capabilities test), тести досягнень (Achievements test), тести високих ставок (High-Stake tests), стандартизовані тести (Standardized tests), незалежні (зовнішні) тести (External test).
Тема 4. Форми тестових завдань.
Завдання з вибором однієї правильної відповіді, завдання з вибором декількох правильних відповідей, завдання на встановлення відповідності (логічні пари), завдання на встановлення правильної послідовності, завдання відкритої форми (з короткою та з розгорнутою відповіддю). Приклади завдань, рекомендації до їх змісту, принципи формулювання та підбору варіантів відповідей в завданнях з вибором відповідей, рекомендації до оцінювання завдань.
Тестова і нетестова форми. Тестова форма, її основні характеристики: логична форма висловлень;правильність форми; лаконічність; наявність відповідного місця для відповідей; правильність розташування елементів завдання; єдність правил оцінки відповідей; однаковість інструкції для всіх тестуючих; адекватність інструкції формі і змісту завдань.
Нетестова форма: запитання, завдання, задачі, вправи. Ідеальне завдання: абсолютно зрозуміле для всіх тестуючих, не легке і не важке для піддослідних відповідної групи, має привабливі дистрактори, підготовлене відповідно до рівня знань.
Змістовий модуль ІІ. Формування змісту педагогічного тестуТема 5. Класифікація навчальних цілей.
Знання, уміння, навички і компетентності. Таксономія Блума та її модифікації. Розробка специфікації тесту. Зміст тесту, принципи і методи його відбору.
Тести досягнень і тести здібностей.
Тема 6. Технологія розробки тестових завдань різних форм.
а) з вибором відповіді (закрита форма);
б) з множинними відповідями;
в) завдання у відкритій формі та критерії їх оцінювання.
Тема 7. Технологічний цикл розробки валідного педагогічного тесту.
1. визначення мети розробки та застосування тесту;
2. опис змісту матеріалу, який діагностується;
3. розробка вимог до тесту – специфікація тесту;
4. вибір форм тестових завдань;
5. розробка змісту тестових завдань;
6. розробка завдань в тестовій формі;
7. експертиза форми та змісту завдань в тестовій формі;
8. доопрацювання форми та змісту завдань в тестовій формі за результатами експертизи;
9. визначення процедури проведення тестування;
10. обробка та аналіз результатів.
Поняття банку тестових завдань.
Тема 8. Комп’ютерні технології в тестуванні.
Автоматизація тестового контролю навчальних досягнень. Вимоги до автоматизованих систем тестування. Спеціалізовані програмно-інструментальні оболонки для тестового контролю навчальних досягнень учнів. Автоматизоване конструювання тестів на основі банку тестових завдань. Адаптивне тестування.
Тема 9. Зовнішнє незалежне оцінювання (ЗНО).
Оцінювання і шкалювання результатів ЗНО. Діюча національна система зовнішнього незалежного оцінювання випускників і перспективи становлення національної системи ЗНОМЯО (зовнішнього незалежного оцінювання і моніторингу якості освіти);
Тема 10. Основні нормативні документи.
Організаційно-технологічне забезпечення ЗНО.
Структура тестових завдань з різних предметів. Особливості підготовки учнів до виконання завдань ЗНО.
Тематика практичних занять:
Тема 1. Форми тестових завдань (2 год.).
Тема 2. Класифікація навчальних цілей (4 год.).
Тема 3. Технологія розробки тестових завдань різних форм (2 год.).
Тема 4. Технологічний цикл розробки валідного педагогічного тесту (2 год.)
Тема 5. Комп’ютерні технології в тестуванні.(4 год.).
Тема 6. Зовнішнє незалежне оцінювання (ЗНО) (2 год.).
Завдання для самостійної роботи
1. Ознайомитись з вступними тестами різних країн, скориставшись для цього:
1.1. Дидактичними матеріалами за цією темою;
1.2. Сайтами вступних тестів різних країн.
2. Обрати тему курсового проекту, скориставшись для цього:
2.1. Орієнтовним списком тем курсових проектів;
2.2. Обговореннями з колегами і викладачами;
2.3. Консультацією зі «Світовим Розумом» – Інтернет.
3. Виконати тест ЗНО–2008 з спорідненого предмету і самостійно оцінити свій результат.
4. Виконати пошук в Інтернет матеріалів щодо теми проекту.
5.
Написати реферат на одну із тем:
1. Організація процесу проведення тестування.
2. Конвертація результатів тестування у шкали.
3. Стандартизація системи педагогічного оцінювання та тестування.
4. Навчаючі та контролюючі комп’ютерні тести.
5. Стратегії, принципи і зміст адаптивного тестування.
6. Інноваційні підходи до моніторингу та контролю якості у сфері освіти зарубіжних країн;
7. Національний досвід проведення моніторингу якості освіти у вищих навчальних закладах
8. Зовнішнє оцінювання навчальних досягнень учнів як невіддільний складник системи моніторингу якості загальної середньої освіти
9. Вплив зовнішнього оцінювання на систему освіти.
10. Важливість вивчення зовнішніх і внутрішніх чинників впливу на результати навченості
11. Забезпечення об’єктивності проведення моніторингу якості освіти.
12. Зарубіжний досвід використання зовнішнього оцінювання навчальних досягнень учнів.
13. Зовнішнє оцінювання навчальних досягнень учнів як невіддільний складник системи моніторингу якості загальної середньої освіти
14. Міжнародні порівняльні дослідження – види, мета, результати.
15. Підходи до розроблення та оцінювання якості навчально-методичної літератури (з досвіду проведення національних моніторингових досліджень).
16. Проблеми розроблення показників якості освіти в зарубіжних країнах.
17. Роль міжнародних порівняльних досліджень у вимірюванні якості освіти країн-учасниць.
18. Україна – учасниця міжнародних моніторингів якості освіти.
Індивідуальні навчально-дослідні завдання для студентів передбачають розроблення тестових завдань для комп’ютерної перевірки навчальних досягнень учнів за вибраними темами напряму підготовки (20 питань закритого характеру до тесту з однією відповіддю та 20 питань тесту з машинним набором на клавіатурі) і заповненням тестової оболонки.
Підсумковий контроль відбувається в тестовій формі.
Навчальні досягнення студента з усіх видів виконуваних робіт (теоретична підготовка, ІНДЗ, підсумковий контроль) оцінюються кількісно відповідно до шкали, наведеної у „Положенні про організацію навчального процесу в кредитно-модульній системі підготовки фахівців"
Шкала оцінювання:
90 – 100 балів – відмінно (А);
75 – 89 балів – добре (ВС);
60 -74 бали – задовільно (DЕ);
35 – 59 балів – незадовільно з можливістю повторного складання (FX);
1 -34 бали – незадовільно з обов’язковим повторним курсом (F).
Методичне забезпечення: опорні конспекти лекцій, нормативні документи, навчально-методичні посібники, методичні рекомендації.
Нормативно-правова база
(Закони України, Укази Президента України, Постанови Кабінету Міністрів України, листи Міністерства освіти і науки України):
1. Закон України “Про освіту” // Законодавство України про освіту. Збірник законів. – К.: Парламентське вид-во, 2002;
2. Закон України “Про загальну середню освіту” // Законодавство України про освіту. Збірник законів. – К.: Парламентське вид-во, 2002;
3. Закон України “Про вищу освіту” // Законодавство України про освіту. Збірник законів. – К.: Парламентське вид-во, 2002.
4. Указ Президента України від 17 квітні 2002 р. № 347 “Про Національну доктрину розвитку освіти // У кн.: Законодавчі акти України з питань освіти. – К.: Парламентське вид-во, 2004.
5. Указ Президента України від 4 липня 2005 року №1013 “Про невідкладні заходи щодо забезпечення функціонування та розвитку освіти в Україні”;
6. Наказ МОН від 13 жовтня 2006 року №701 “Про організаційні заходи щодо підготовки та проведення у 2007 році зовнішнього незалежного оцінювання та моніторингу якості освіти випускників навчальних закладів системи загальної середньої освіти”;
7. Наказ МОН від 29 січня 2007 року № 64 “ Про організацію та проведення міжнародних порівняльних досліджень якості освіти учнів загальноосвітніх навчальних закладів”;
8. Наказ МОН від 26 грудня 2006 р. №856 “Про організаційні заходи щодо проведення моніторингового дослідження якості математичної освіти у початковій школі”;
9. Наказ МОН від 10 квітня 2007 р. №294 “Про проведення міжнародних моніторингових досліджень якості природничо-математичної освіти (TIMSS) та моніторингового дослідження якості математичної освіти учнів 4-х класів початкової школи”
10. Про підсумки моніторингового дослідження якості підручників та рівня на¬вчальних досягнень учнів 2-х класів ЗНЗ: Лист Наук.-метод. центру серед¬ньої освіти МОН України від 18 серпня 2003 p., № 14/18.1 -641.-63 с.
11. Про підсумки моніторингового дослідження якості підручників та рівня на¬вчальних досягнень учнів 3-х класів ЗНЗ: Лист Наук.-метод. центру серед¬ньої освіти МОН України від 12 серпня 2004 p., № 14/18.1 - 746. - 120 с.
12. Про підсумки моніторингового дослідження якості рекомендованої навча¬льної літератури для загальноосвітніх навчальних закладів: Лист Наук.-метод. центру середньої освіти МОН України від 25 червня 2001 p., №14/18.1-341.-149 с.