П'ятниця, 19.04.2024
Педагогіка
Меню сайта
Наше опитування
Ваше ставлення до кредитно-модульної системи
Всього відповідей: 2225
Адміністрація сайту не несе відповідальності за зміст матеріалів, розміщених у каталозі.

Моральний ідеал та його місце в житті людини
Мета. Сприяти вихованню в учнів доброти, чесності, порядності, гуманного ставлення до оточуючих; закріпити уявлення учнів про моральні цінності людини; розвивати вміння аргументовано висловлювати свою думку.
Обладнання. Клубок ниток, аркуші паперу, ручки, фонозаписи мелодій.

(звучить мелодія)
Вчитель.
Боже Святий, Милосердний, Величний,
До Тебе взиваю слізно з мольбою,
Благаючи, як пророк Єремія, кличу:
«Даруй нашому народу кращу долю!»

Колись ми золотоверхі храми будували,
Нас поважали, як святий народ,
Поки батьківську віру не змарнували,
Перетворившись в голодний зброд.

Хто з Туреччини, а хто з Німеччини
Мішками всяке начиння везти спішить,
Три шкури з свого брата здирає,
І, не умившись, знову туди біжить.

О, Україно, скривджена до болю,
Невже ж погубить тебе безглуздя чепурне?
Один руйнує, другий безсоромно краде,
А той спить, п’яний біля тину,
А та дитину під чужий поріг несе.

А хитрі мудригайла проворні,
О, Боже, що творять вони з Тобою?
Галасують, що кращу долю Тобі купують,
За «зелененькі» і совість, і душу свою продають.

Колінопреклонно молю Тебе, мій Боже,
Прийми хоч одну мою убогу сльозу –
За народ, за рідну неньку Україну…
Не карай нас, Боже! Дай нам розуму,
Розбуди совість, щиро Тебе прошу!

Вчитель.
Любі діти! Відомий французький письменник – гуманіст Антуан де Сент-Екзюпері вважав, що «єдина справжня розкіш – це розкіш людського спілкування». Тому ми сьогодні будемо спілкуватися на тему «Моральний ідеал та його місце в житті людини». Давайте спробуємо відповісти на такі питання: які риси повинен мати громадянин незалежної України, щоб створити державу, яка не є колонією?

Якою повинна бути людина, щоб життя стало кращим, щоб ми змогли самі себе поважати. В чому суть життя? Для чого ми живемо?

(Звучить мелодія).

Постукали рівно о сьомій у двері надії,
Дорога щокою тулилась до сонних чобіт,
Зоріло на подвиг,
Цвіло відкриттям,
А на далі –
Усе так звичайно:
Сніданок,
Робота,
Обід.
Ви так лаштувалися:
Шал світової кориди…
Повержені біди всихають по ваших слідах.
А шлях – мов яйце: ідеш – то й спіткнутися ніде
А так тріумфально – в нікуди
Й хода – не хода…

Вчитель. Друзі! Ось клубочок життя, зітканий з ниток буття, наших почуттів, думок. Давайте сьогодні почнемо його розмотувати і пильніше придивлятися до його ниточок. Розмотуючи клубок, скажімо:
« Мій друг сказав би, що я серйозний ( серйозна ).
(Клубочок передається із рук в руки, а інші тримаються за нитку).

Вчитель. Ось так у нас вийшло замкнуте коло всіх наших почуттів, емоцій, рис характеру.
Так і в житті все переплітається.
Та, власне, усе наше життя – то нескінченне пізнання одне одного і навколишнього світу.

Учень. Хто я? Навіщо я прийшов у цей світ? Куди іде моє життя? Здавалося, це прості запитання, але дати відповідь на них все важче. Як же дізнатися, ким ми станемо? Вибирати собі образ життя? Але що це означає?

Телебачення, реклама, журнали наводять нас на думки про те, що ми повинні бути красивішими, багатими, успішними. Нам потрібно мати машину, дачу, роботу, фізичну досконалість.

Вчитель. Уже з перших кроків свого життя ви чуєте від батьків, дорослих: « Не можна так робити. Це погано ». « А от тут ти добре вчинив. Завжди будь таким! ». Вам доводиться чути, як люди оцінюють одне одного: « Ця людина добра, хороша! ». « А ця така неприємна! ». Батьки вас повчають: « Не роби людям зла », « Будь добрим, принциповим, чесним ». Що ж це за поняття?

Ці поняття характеризують мораль. Мораль – це своєрідний узгоджував дій людей у суспільстві. Не хочеться вам поступатися місцем літній людині – так приємно сидіти в автобусі біля вікна але ваша совість не дозволить вам цього зробити. Приємно в неділю вранці полежати в теплій постелі, але ви пригадуєте, що ваш клас взяв зобов’язання прибрати шкільне приміщення. Обов’язок примушує вас бути разом із товаришами. Захоплено граючи з товаришами у футбол, ви раптом пригадуєте, що не вивчали ще історію, і ваш обов’язок учня примушує вас припинити гру. Все це і є мораль.

Учень. Виходить, що норми моралі – це так би мовити, неписані закони.

Вчитель. Саме так, тож придумайте, як належне, коли вам роблять зауваження не лише ваші близькі, а й незнайомі люди. Знайте, що коли б люди були байдужі до різних негативних проявів поведінки інших, ніколи б не було порядку проявів поведінки інших, ніколи б не було порядку в суспільстві.

Вчитель. Скажіть, а до вашого слова ідеальний які синоніми ви могли б дібрати?

Учні. Досконалий, бездоганний, взірцевий…

Вчитель. Отже, одним із значень слова « ідеал » є – взірець досконалості, довершення, приклад.
Говорити про ідеал людини можна під різними кутами зору, у різних ракурсах.

Об’єднаємось у 4 групи.

Кожна команда одержує питання, обговорює і представляє свою думку.

1 – а група.
Якими ви бачите свій ідеал сучасної людини з погляду професії лікаря?
( Вести здоровий спосіб життя, турбуватися про власне здоров’я, відповідно ставитися до свог8о здоров’я, турбуватися про здоров’я своїх нащадків ).

2 – а група.
Які якості повинна мати сучасна людина, щоб правильно визначитись у виборі професії?
( потрібно бути добре проінформованим. Вибір професії, з одного боку, має відповідати здібностям і знанням учнів, а іншого – потребам і можливостям суспільства. Людина повинна робити те, до чого має хист і здібності ).

3 – я група.
Яка ідеальна людина з погляду правоохоронця?
( Громадянин повинен передусім знати закони і поважати їх. Незнання законів не є виправданням за скоєння злочину. Кожна культурна людина повинна знати Конституцію своєї держави, Декларацію про права людини. Громадяни повинні допомагати правоохоронним органам у боротьбі зі злочинністю ).

4 – а група.
Думка психолога щодо ідеальної людини.
( Кожна людина повинна бути трішечки психологом. Та людина, яка намагається усвідомити себе. Хто Я? Який я? У чому моє призначення? Ідеальна людина та, яка свідомо займається самовдосконаленням, яка за допомогою волі будує свій характер, свідомо оволодіває культурою людських взаємовідносин, дотримується норм моралі ).

Вчитель. Сухомлинський писав: « Ідеал людської краси – це водночас і ідеал моральності. Любов до людей – це твоя моральна серцевина ».
Що означає любити людей?

Учень. Знати їх, вивчати. Піклуватися, творити добро. Чуйно ставитися до навколишніх.

Учень. А ще, мабуть, треба бути доброзичливим, великодушним, чесним, поважати старших.

Вчитель. Чи можете ви вважати своїм ідеалом людину, яка думає лише про себе, а іншим робить зло, завдає болю?

Учні. Звичайно, ні.

Вчитель. Кажемо « боляче », коли ненароком поранимо пальця, коли втрачаємо рідних і друзів, віру у добро і справедливість.
Популярна медична енциклопедія визначає біль, « як специфічну реакцію живого організму на шкідливий вплив ». Звідси поняття « больового бар’єру”». Чим нижчий больовий бар’єр, тим людина жорстокіша. Як правило, страждає людина з високим больовим бар’єром, бо чужий біль вона переживає як свій власний.
Чи не час нам зробитися чутливішими, набути больового бар’єру, який допоможе суспільству виконувати благодійну місію, проявити кращі душевні якості.

Учень. Вдумайтесь у такі факти: в Україні проживає майже 2 млн. одиноких людей. Близько 200 тисяч із них цілком або частково не здатні обслуговувати себе, 15 тисяч із них проживають у будинках – інтернатах, їх об’єднує немічність, самотність.

Учень. У злиднях живуть 150 тис. наших земляків. Близько 30 тисяч із них мешкають у напіврозвалених халупах.

Учень. За останні 5 років злочинність та правопорушення серед неповнолітніх зросли на 45%. У країні нині засуджено понад 100 тис. підлітків, 527 тис. взято на облік у міліції.

Учень. В світі 39 млн. ВІЛ – інфікованих, із них 4,5 млн. – діти. В Україні 41452 ВІЛ хворих людей.

Учень. В Україні 700 тис. дітей у віці від 12 до 18 років – наркомани, 40% підлітків вживають алкогольні напої.

Вчитель. Сумна статистика, чи не так?
Віриться, - ми колись навчимося працювати так, щоб не чекати допомоги від багатого спонсора із цивілізованого Заходу чи процвітаючої Японії. А от повернути зір сліпому, слух глухому, повноцінне здоров’я кволому – на те не завжди є надія. Єдиним рятувальником щодо цього була і лишається наша здатність відчувати чужий біль, як свій, і готовність прийти на допомогу.

Учень.
Не зобидь ні старця, ні дитини,
Поділись останнім сухарем,
Тільки раз ми на землі живем.
У могилу не бери провину.

Учень.
Зло нічого не дає крім зла,
Вмій прощати, як прощає мати.
За добром спіши воздати –
Мудрість завше доброю була.

Вчитель. Любі друзі! Давайте трішечки відпочинемо. Пограти можуть всі бажаючі. Ті, хто мають те, що я називаю, міняються місцями.
1. Ті, хто мають мобільні годинники.
2. Ті, у кого сірі очі.
3. Ті, у кого довге волосся.
4. Ті, у кого сережки.
5. Ті, у кого сьогодні 11 балів у щоденнику.
6. Ті, хто щасливий.
( Прослідкувати за поведінкою дітей )
( Діти знітились ).
Так, важко визначитись, правда?
Що ж таке щастя?
Учень.
Життя! Шалений водограй!
Ладнай човна свого, пускай
У пошук мрію за водою…
Вся сутність мрій твоїх п’янких –
В джерелах таємниць зелених
Для всіх – із радістю й сльозою.

Учень.
А ми все прагнемо чогось,
Хоч взнати й звідать довелось:
Абстрактне дерево – не квітне.

Не полінуйсь в своїй плавбі –
Відкрий для себе – сам собі
Свій острів долі заповітний.

Вчитель. Так, кожен із нас повинен досягти свого острова, знайти свій скарб – сенс життя. За допомогою психологічного тесту перевірте себе, хто ви: капітан? Рульовий?
Чи пасажир того корабля, на якому ви пливете до заповідного острова.

Психологічна гра
Капітан? Рульовий? Пасажир?
( Так. Ні. Не знаю ).

1. Я завжди відчуваю відповідальність за все, що трапляється в моєму житті.
2. У моєму житті не було б стільки проблем, якби деякі люди змінили своє ставлення до мене.
3. Я вважаю за краще діяти, а не розмірковувати над причинами своїх невдач.
4. Іноді мені здається, що я народилася ( народився ) під « нещасливою зіркою ».
5. Я вважаю, що алкоголіки самі винні в своїй хворобі.
6. Іноді я думаю, що багато за що в моєму житті несуть відповідальність ті люди, під впливом яких я стала ( став ) такою ( таким ) як я є.
7. Коли я застуджуюсь, вважаю за краще лікуватися самостійно, а не звертатися за допомогою до лікаря.
8. Я вважаю, що сварливості та агресивності, які так дратують, найчастіше винні інші люди.
9. Вважаю, що будь – яку проблему можна розв’язати і не дуже розумію тих, у кого вічно виникають якісь життєві труднощі.
10. я люблю допомагати людям, тому, що відчуваю вдячність за те, що інші зробили для мене.
11. Коли трапляється конфлікт, то розмірковуючи, хто в ньому винний, я звичайно, починаю з себе.
12. Якщо чорна кішка перейде мені дорогу, я переходжу на інший бік вулиці.
13. Я вважаю, що кожна людина, незалежно від обставин, повинна бути сильною і самостійною.
14. Я знаю свої недоліки, але хочу, щоб оточуючі ставилися до них поблажливо.
15. Звичайно, я мирюся з ситуацією, вплинути на яку не здатний.

Підрахунок результатів.
« Так ». 1, 3, 5, 7, 9, 11, 13 – 10 балів.
« Ні ». 2, 4, 6, 8, 10, 12, 14, 15 – 10 балів.
« Не знаю ». 5 балів.

100 – 150 балів.
Ви – капітан власного життя. Ви почуваєте відповідальність за все, що з вами відбувається, багато берете на себе, долаєте труднощі, не перебільшуючи їх і не зводячи до рангу життєвих проблем. Ви бачите перед собою завдання й думаєте над тим, як його можете розв’язати.

50 -90 балів.
Ви охоче буваєте рульовим, але можете, коли необхідно, передати штурвал до вірних рук. При оцінці причин власних труднощів ви цілком реалістичні. Гнучкість, розсудливість і чутливість завжди бувають вашими союзниками. Трапляються ситуації, що ніяк вас не стосуються, ви не несете за них ніякої відповідальності, і все ж , коли це потрібно, берете відповідальність на себе. І ви, звичайно, знаєте, коли це треба зробити. Ви вмієте жити в добрі і злагоді з іншими людьми, не порушуючи внутрішньої злагоди з самим собою.

До 49 балів.
Ви часто буваєте пасажиром у своєму житті, легко підкоряєтесь силам, говорячи: так склалися обставини, доля тощо. У своїх труднощах ви звинувачуєте кого завгодно, весь білий світ, але тільки не себе. Справжня незалежність здається вам недосяжною і неможливою. Все ж ви вмієте мирно співчувати з іншими, не роблячи різниці між тим, які це люди і як вони ставляться до вас.

Вчитель. На твоєму людському шляху каміння, яке ти повинен прибрати, щоб ідучи за тобою, було легше. Якщо за своє життя ти не побачиш жодного камінця і не прибереш його – ти не людина.

Вчитель. Чи може ідеальна людина відокремлювати особисте щастя життя від життя суспільства?

Учень. Ні ця людина небайдужа. Вона відчуває свою відповідальність за все, людина, яка не мириться зі злом і несправедливістю. А для цього потрібно мати громадянську мужність і чесність. Це людина – громадянин.

Вчитель. Яка, на вашу думку, найважливіша риса громадянина?

Учень. Почуття обов’язку, тобто коли людина відчуває три речі: можна, не можна і треба.

Вчитель. Перевіримо, яке ваше почуття обов’язку. Я зачитую твердження, а ви говорите, « можна », « не можна » чи « треба ».

1. Керувати своїми емоціями, незалежно від того, яким темпераментом наділила тебе природа. ( Треба )
2. Спокійно й байдуже ставитися до товаришів, які глумляться над іншими, вживають алкогольні напої, палять. ( Не можна )
3. Проявляти свої найкращі людські якості, стати справжньою людиною, яку поважатимуть і яка сама поважатиме себе й своїх товаришів. ( Треба )
4. Не ображати іншого, без крику і галасу довести, що його думка – хибна, а ваша – правильна. ( Можна )
5. Піклуватись про матір, батька, бабусю, молодших братів і сестер. Берегти рідних – найдорожче, що у вас є. ( Треба )
6. Відмовитися від дорогих подарунків, які батьки готові вам зробити, відмовляючи собі в найнеобхіднішому. ( Можна або треба )
7. Переглядаючи фільми,телепередачі, брати для себе те, що наймодніше, навіть якщо воно суперечить нашим поглядам моралі. ( Не можна )
8. Намагаючись виховувати в собі найкращі риси людяності, не забувати про оточуючих тебе людей. Пам’ятати, що існує розум, честь, совість. ( Треба )

Вчитель. Майбутнє України залежить від громадської позиції кожного з вас. Без людей із високим інтелектуальним рівнем, без людей високоморальних не вдасться вирватися вперед.
До побачення! До нових зустрічей!

Література

1. Артеменко.О.С. Виховні години. – ТОВ « Видавнича група " Основа” », 2008.
2. Біологія. – ТОВ « "Видавнича група Основа” », 2007. - № 4.
3. Ситник Л.Г. – Технології виховної діяльності класних керівників 7 – 8 класів (п

Категорія: Розробки виховних годин | Добавил: Юська (10.03.2010) | Автор: Губрій Юлія Сергіївна
Переглядів: 8156 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 3.5/4 |
Всього коментарів: 1
1 admin  
0
У якому класі Ви проводили цей захід? І хто проводив?

Ім`я *:
Email *:
Код *:
Форма входу
Логін:
Пароль:
Пошук
Друзі сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Copyright Стеценко Н.М. © 2024
Сайт управляється системою uCoz