Мета: Навчити цінувати у хлібові свою і чужу працю, шанувати працю жінки, яка вперше спекла хліб. Розвивати почуття любові і поваги до професії хлібороба. Виховувати у душі кожного учня справжнього патріота своєї держави і рідної землі. Святково прибраний зал, стіл застелений ска¬тертиною, а на ньому хлібина на вишитому руш¬нику, поряд - булочки, пиріжки, печиво. На ма¬ленькому столику ваза з колосками жита, пше¬ниці, вівса і польовими квітами. У залі - стенд, на якому розміщені фотографії кращих хліборобів рідного села, книжки про хліб та працю на землі. На стінах - плакати з висловами про хліб: «Нестрашна біда, коли є хліб і вода» «Лежачого хліба нема ніде» ,, «Шануй у хлібові свою й чужу працю» У першому ряду запрошені на свято ветерани війни і праці - випускники нашої школи. 1-й учень. Перед дорогою сідаймо за столи – Так споконвіку трударям годиться. Згадаємо усе, що ми пройшли… 2-й учень. Благословенна ця священна мить: Початку звершень, зустрічі й розлуки. На стіл до хліба руки покладіть: Робочі, чесні і всесильні руки. 3-й учень. Їх цілували сонце і вітри, Їх обпікали півночі морози, Вони здіймали вище прапори. Коли ми чули ворога погрози. Ці чудодійні руки все могли – В пустелі - сад. міста творили в пущі. Вони, мов крила наших душ були, Вони простерті й нині у грядуще. 1-й учень. «Земля - на зерняті стоїть», - так говорять у народі. Бо саме на колоссі звичайному й дивовижному з віку у вік трималися людська доля. Сотні тисяч слів у нашій мові, але першими за важливістю є: «Україна, народ, праця, хліб». Хто не знає, що таке праця і хліб, той перестає бути сином народу. Сьогодні ми й погово¬римо про хліб. 2-й учень. Із давніх давен народ наш над усе цінував хліб, сіль і честь. Хліб - то багатство, достаток. Сіль - то гос¬тинність і щирість. А честь — то людська гідність, за яку пращури наші стояли, не маючи навіть шматка хліба, ані дрібки солі. І нам, спадкоємцям, заповідали стояти на тому. 3-й учень. Хліб відомий людині з давніх часів. Він прабатько всіх продуктів харчування. Вчені-археологи різних країн світу після вивчення чис¬ленних матеріалів підтвердили, що дійсно пер¬шою хлібною рослиною треба вважати не сучасні злаки - жито й пшениця — а дуб. Високі врожаї його жолудів люди використовували для приготу¬вання хліба в дуже давні часи. 1-й учень. У незапам'ятні часи на лісових галя¬винах та луках густо квітували різні злаки, зок¬рема дикі попередники жита, проса й пшениці, розсіваючи під осінь зерно. Наші предки вже мог¬ли варити якусь там страву з цього дарового зер-на, спершу розмочуючи його у воді. Вчені засвідчують, що було це в мезоліті, тобто в сере¬дині кам'яного віку. Десь із тих пір і бере поча¬ток слово «хліб», таке дороге для нас сьогодні. 2-й учень. Та назовсім утвердилося воно в слов'янських і близьких до них мовах у пізню епоху кам'яного віку. За 5-6 тис. років до н.е. людина винайшла кам'яну зернотерку, почала розмелювати злаки на муку. Замочивши подрібнене зерно у воді, вона відкрила новий вид їжі - кашу. Вчені вважають, що саме каша була праматір'ю хліба. Може, тоді, по недогляду жінка спекла твердий коржик. А холодна перепічка була вже хлібом. Але яким твердим, несмачним був перший хліб. 3-й учень. Мій пращур брів із проліску густого, Як звір голодний, бо не вполював. Остання сила гаснула у нього І, падаючи між високих трав. Хапавсь у порятунку за стеблину. Здавалось; на самісінькім крию І ненароком у руці живинку Відчув, затис, як знахідку свою... Тоді, можливо, і з'явилось жито. Коли мій пращур залишивсь живим, Коли на сито пальців - перше сито – Зерно просіяв і наситивсь ним... Є відкриття, яких не вкриє мла... Нехай минуть віки, тисячоліття. А жінка та, що вперше хліб спекла. Залишиться безсмертною у світі. І хоч згубилось в плині літ ім'я, І пам'ятника жінці тій немає, А я її такою уявляю: Вона як мати, як сестра моя Із добрими ласкавими руками. Як всі жінки у нашому селі. Що творять хліб, щоденно творять хліб. І все життя їх пахне колосками. 1-й учень. У гостях жінки... Ми просимо їх роз¬повісти, як випікали, шанували хліб та що зна¬чить хліб наш насущний. (Виступи гостей). (Учні виконують пісню). 1-й учень. Та не завжди селянин був хазяїном на землі. Може, тому таким близькими для доре¬волюційних селян були Маланчині думки, ніби підслухані М. Коцюбинським. 2-й учень. Яка ти розкішна, земле. Весело засівати тебе хлібом, прикрашати зелом, заквітчати квітами. Для багатого ти пишаєшся красою, багатого годуєш, зодягаєш, а бідного приймаєш дише в яму. Але пождіть, пождіть... Ще дочекаються наші руки обробляти свої ниви, свої городи, свої садки... Поділять тебе, земле, ой поділять. 1-й учень. Наївна жінка гадала, що все щастя в своєму наділі. А про те забувала, що в дворі ані плуга, ані шкапини, що зібраного насіння виста¬чить, хіба що на грядку, та й коли вродить щось там - не знатиме, кому віддати його - за позички чи в податок. 2-й учень. Пройшли роки, і селянин став воло¬дарем землі. Кров'ю захищали вони своє право на землю. Пережили селяни тяжкі роки індустріалізації, суцільної колективізації. 3-й учень. В 20-х роках з'явилися перші посе¬ленці і в дикому Таврійському степу. Їх вражало рівнинне безмежжя і багатство незайманої землі. Молоді переселенці будували хати-мазанки, дбай¬ливо, по-господарськи обробляли землю. Вчитель. Грізний червень 1941 року. Фа¬шистські орди вкрили нашу землю димом пожа-рищ. Були саме жнива. І, щоб хліб не дістався во¬рогові, люди, плачучи, спалювали його. Взявши в руки гвинтівку, замість коси, пішов хлібороб за-хищати рідну землю. Трагічні були перші місяці війни. Після тривалих, кровопролитних битв наші солдати відступили. 2-й учень. На війну пішли і наші односельчани. Стоїть у селі пам'ятник, а на ньому викарбувані імена загиблих односельців. Вони в наших сер¬цях, у наших ділах. Солдатський хліб — черствий сухар, І в казанку незмінна каша. Ми винесли страшний тягар. Така вже, видно, доля наша. Нам не цуратися її. Бо знаємо - іншої не буде, Раз німчаї топчуть ту землю, яка. нас вивела у люди. Вчитель. Воювали чоловіки, а село забезпечува¬ло фронт хлібом. Тяжку працю виковували жінки, діти, ті, кого не призвали. Вчитель. Війна залишила криваві сліди. Дове¬лося все починати з худої корови, запряженої у плуг, дідівських жорен та іржавих коліс. А виро¬щений урожай збирали до єдиного колоска. Шма¬точок хліба вважався безцінним подарунком. Вчитель. Пройшли роки, Україна стала неза¬лежною державою. Але і в цей непростий час хлібороб твердо стоїть на землі, має багатий досвід, знання. І найголовніше - любов до рідної землі, до ниви хлібодарної, якою не можна не пишатися. 3-й учень. Нелегко дається нам хліб, справжню ціну складають йому хлібороби. Честь і слава хлібодарам, що живуть у моєму селі. 1-й учень. Істинно, люди; живемо не хлібом єдиним, Істинно так, коли має хліб на столі, руки робочі завжди поважає Здавна трудящий наш люд. 2-й учень. Хліб, наче сонце, зігріє теплом. Хліб поведе нас достойним шляхом. Хліб, наче пісня, мистецтва краса: свіжість йому дарує роса. Твердість характеру - від хлібороба; якість і зміст має вищої проби.. 3-й учень Хліборобська рідня, степові мої люди! Ці привітні слова я не з дому припас – Серед поля вдихнув з вітровієм у груди. Виткав пісню із них по дорозі до вас. (пісня). Висновок: Вчитель Якби в нас було хліба стільки, щоб ми могли ним прогодувати весь світ, ми все одно сказали б бережіть кожну скибочку хліба, кожний колосок, кожну зернину, бережіть не тому, що ми скупі, а тому, що це наш хліб. Не кидайся хлібом, він святий! У суворості ласкавій, Бувало, каже дід старий Малечі кучерявій. Не грайся хлібом, тож бо гріх! Іще до немовляти, Щасливий стримуючи сміх, Бувало, каже мати. І залишилося у нас І зовсім це не хиба, Глибока шана повсякчас До хліба, до святого хліба.
|