П'ятниця, 26.04.2024
Педагогіка
Меню сайта
Наше опитування
Ваше ставлення до кредитно-модульної системи
Всього відповідей: 2225
Адміністрація сайту не несе відповідальності за зміст матеріалів, розміщених у каталозі.

Про освіту, освіченість і життєвий вибір
Про освіту, освіченість і життєвий вибір

Мета: Сприяти правильному вибору випускниками життєвого шляху, виховувати почуття відповідальності за власне майбутнє, розвивати інтерес до навчання та життєвого вибору

І. Вступне слово класного керівника.
Дорогі мої юні друзі! Ви, напевне, пам'ятаєте, а хто забув, то пригадає поетичні рядки Івана Франка, сповнені житейської мудрості.

Хто в першій чвертині життя знання не здобув,
А в другій чвертині життя добра не здобув,
А в третій чвертині життя хто чесним не був,
Той скаже в четвертій: «Бодай би я в світі й не був»

Життя швидкоплинне. Нещодавно ви робили перші кроки по землі, й усе для вас було новим та невпізнанним: від землі з рослинним, тваринним і людським світом до небес із усім видимим і невидимим. Рік за роком училися читати книгу життя, пізнавати світ природи й суспільства. І ось, якщо брати до уваги середній вік людини, добігає до кінця ваша «перша чвертина життя», головним надбанням якої мають бути знання. Чи багато ви їх надбали? Чи вистачить їх на все життя? Звичайно, ні. Бо скільки б не жила людина, стільки й учиться. (Певно декому згадалося народне прислів'я, що закінчується словами: «і дурним помирає».) Та все ж основи знань людина здобуває в дитинстві й юності. Ви навчаєтесь в останньому класі загальноосвітньої школи, тобто завершуєте повну загальну середню школу й незабаром отримаєте важливий документ, який засвідчить це, — атестат. Нікому з вас не байдуже, які оцінки за знання й уміння будуть у вкладці до вашого атестата. Але ще більш важливо, з якою освіченістю ви починаєте «другу чвертину життя». Ми з вами вже не раз міркували на цю тему й розуміємо різницю в значенні понять «освіта» (формальна) і «освіченість» (реальна.)
Пропоную вам провести невеличку вікторину, яка дасть вам відчути (певною мірою) ступінь своєї освіченості.

ІІ. Питання для вікторини (орієнтовно.)

1. У скільки разів Земля менша від Сонця за масою і в діаметрі? (370 000 і 109.)
2. У якому місті народився видатний конструктор космічних кораблів Сергій Корольов? (У Житомирі.)
3. Назвіть найвищий водоспад у світі. (Анхель у Венесуелі — 1054 м.)
4. Що є найбільшим багатством нації? (Мова.)
5. Кого можна назвати Геростратом XX століття? (Сталіна.)
6. Хто під час російсько-шведської війни зрадив захисників м. Батурина? (Полковник Ніс.)
7. Кому належать слова: «Чому не йде апостол правди і науки?» (Т. Шевченкові.)
8. Які роки в СРСР вважають роками застою? (1980-ті.)
9. В якій Європейській країні найбільш ефективно використовують землю? (У Голландії.)
10. Хто був главою греко-католицької церкви після смерті А. Шептицького? (Йосип Сліпий.)
11. Хто написав знамениту книгу «Острів скарбів»? (Роберт Луїс Стівенсон.)
12. Де народився епос «Рамаяна»? (У Непалі.)
13. У яких горах є вершина з назвою Піп Іван? (У Карпатах.)
14. Де у світі найбільше вулканів? (В Індонезії.)
15. Які з американських індіанців єдині мають свою державу? (Парагвай.)
16. Які народи належать до слов'ян? (Росіяни, українці, поляки, білоруси, чехи, словаки, лижицькі серби, болгари, македонці, серби, чорногорці, боснійські хорвати, словенці.)
17. Хто був ініціатором перебудови в СРСР? (М. Горбачов.)
18. Де відбувася суд над фашистськими злочинцями? (В Нюрнберзі.)
19. Хто написав картину «Таємна вечеря»? (Леонардо да Вінчі.)
20. Чим уславився в світі Андрій Сахаров? (Правозахисник.)
21. Назвіть прізвище українського письменника І. Багряного. (Лозов'яга.)
22. Хто з людей уперше ступив на Місяць? (Нейл Армстронг.)
23. Яке озеро містить п'яту частину прісної води на нашій планеті? (Байкал.)
24. Хто написав «Лебеді материнства»? (В. Симоненко.)
25. Хто написав збірку поезії «Палімпсести»? (В. Стус.)
26. Хто з видатних митців епохи Відродження впровадив у математику плюс і мінус, відкрив теорію швидкості та закон інерції, винайшов прядиль¬ну машину, металургійну піч, підйомні механізми, писав сонети і балади? (Леонардо да Вінчі.)

ІІІ. Учитель.
Відповідаючи на питання вікторини, ви виявили цілковиту обізнаність у певних сферах пізнання. За кількома відповідями важко судити про рівень освіченості. І все ж навіть такий поверховий спосіб виявляє неоднаковий рівень знань при однаковій формальній освіті. Ви стаєте повнолітніми. До речі, цікаво почути, що ви розумієте під повноліттям?

(Висловлювання учнів.)

— А тепер послухайте, що з цього приводу сказав Іммануїл Кант — видатний німецький філософ XVIII ст.: «Просвіта — це вихід людини із свого неповноліття... Неповноліття є невміння користуватись вданим розумом без керівництва будь-кого іншого, нестача рішучості й мужності користуватися власним розумом». Отже, за логікою філософу повноліття — це вміння користуватись своїм розумом. Процес здобуття знань безкінечний. І чим більше людина їх здобуває, тим більш здатним для здобуття нових знань стає її розум.
Японські вчені провели серію експериментів і дійшли висновків, що особи, які займаються розумовою працею, і в 60 років мислять так само чітко, як і тридцятилітні. Мозок же людей 30—40-річних, які не поповнюють знань, різко зменшується в об'ємі. Рання старість, на думку японців це лінощі. Отже, зробіть висновок для себе. Але здобуття знань, розумове збагачення людини — це не самоціль. Наведемо цікавий вислів ще одного видатного філософа Мішеля Монтеня, який жив у XVI ст.: «Тому неосягнув науки добра, усяка наука приносить тільки шкоду». Які Містину мудрі слова! Поміркуйте, як багато зла заподіяно людству з допомогою науки і техніки! Отож користуйтесь здобутими знаннями тільки для добра.
Знову звернемось до слів І. Франка, за якими «у Другій чвертині життя» пора здобувати добро. Замислимось над тим, що є добро. Адже поняття добра теж не однозначне і не у всіх однакове. Буває, те що є добром для одних, повертається злом для інших. Давайте розкриє всі відомі вам значення слова «добро».

(Висловлювання учнів.)

— Не можу не погодитися з вами. Адже ваші висловлювання зводяться до двох головних визначень:
1) добро — майно, статки;
2) добро — вчинки.
Хто дбає про перше, нехтуючи другим, може стати заможним, але ніколи не буде щасливим. Звичайно людина повинна дбати про власний добробут, має забезпечити себе і свою сім'ю. Це її обов'язок, так і повинно бути. Але має бути розумна межа особистих бажань. Розкоші розбещують. Справжня людина не буде щаслива в багатстві, якщо поряд із нею страждають інші люди. Вона знаходить щастя в улюбленій праці для Загального добра.
Ми підійшли до ще одної важливої проблеми, яку належить вирішити кожному для себе: серед розмаїття видів людської діяльності знайти ту, яка стане для вас улюбленою. Щоб ваша праця була не лише корисною, а й приємною для вас, щоб у ній якнайкраще розкрилися ваші можливості, розквітнув талант (а він є у кожного!), щоб вас радувало усвідомлення власної значимості в суспільстві, щоб вас зігрівала людська шана і вдячність.
Чи легко зробити правильний вибір?
Знову звернемось за порадою до філософа XVIII ст., тепер уже нашого співвітчизника Григорія Савича Сковороди. Наведемо невеличкий уривок із його «Притчі, названої Еродій»:
«Усяка справа має успіх, коли природа сприяє. Не заважай лише природі і, коли хочеш, знищуй перепони, ніби очищаючи їй шлях: воістину, все вона чисто й справно зробить. Клубок сам від себе покотиться з гори: забери лише камінь, що лежить на перепоні. Не вчи його котитися, а лише допомагай, не вчи яблуню родити яблука: вже сама природа її навчила. Загороди її лише від свиней, зріж будяки, почисть від гусені... Буде так: хто хоче чогось навчитися, повинен до того зродитися... а хто зважиться без природи навчати чи навча¬тися, хай затямить приказку: «Вовка — в плуг, а він — у луг». Доки кільце висить у свинячій ніздрі, доти вона не риє. Вийми — споганить землю».
Сформулюйте стисло основну думку уривка.

(Висловлювання учнів.)

Та чи кожен достеменно знає, до чого він зродився?
«Пізнай самого себе» — ці слова були начертані на храмі Апостола в Дельфах. їхнім автором вважається спартанець Хілон, один із семи грецьких мудреців.
Сократ замолоду відвідав Дельфі. Його вразив напис, і він вирішив зайнятися пізнанням. Людина, її місце в світі стали центральною проблемою етики Сократа і головною темою його бесід. Запам'ятайте слова цього, на думку Платона, «стража істини»: «З розумом і освіта, і виховання приносять користь, а без розуму — шкоду».
На цій ноті можна й закінчити нашу нинішню розмову. Було б ідеально, якби кожен юнак чи дівчина на час завершення загальної освіти уже визначились, тобто усвідомили свої покликання й узгодили їх із можливостями, зробили життєвий вибір, мета якого — максимальне самовдосконалення й тво¬рення добра, обрали майбутній фах, який дасть змогу все це реалізувати.
Але часто, особливо від обставин, від матеріальних можливостей батьків та їх поглядів на життя, адже частина батьків готова заплатити гроші, і чималі, аби влаштувати своїх дітей у престижні, на їхню думку, вищі навчальні заклади. І при цьому не завжди враховуються здібності й нахили сина чи дочки. Звичайно, батьки не вороги своїй дитині. Може, вони й не відають, до чого їх дитина має хист, а радше всього недооцінюють його. Таким чи¬ном, бажаючи добра своєму синові чи дочці, батьки чинять насильство над його (її) особистістю. Саме тому ми й проводимо цю бесіду нині, на початку випускного навчального року. Протягом десяти років ми орієнтували вас на самовиховання й формування особистості. Тож коли ви стали особистістю, не дайте обставинам зламати вас. Знаходьте у собі сили й мужність відстоювати власні погляди. Здобувайте знання, а здобувши, застосовуйте їх для добра. Щоб робити це якнайуспішніше, знайдіть у житті саме своє місце, яке б відповідало вашим природним здібностям та покликанням — і будьте щасливими в добротворенні.

Висновки:
Отже, сьогоднішня розмова дала нам можливість переконатися в тому, що знання – це сила. Кожна людина має обрати ту життєву стежку, яка їй найближча, рідніша. Щоб праця була не лише корисною, а й приємною, щоб у ній якнайкраще розкрилися можливості, щоб розквітнув талант, щоб радувало усвідомлення власної значимості в суспільстві, щоб зігрівала людська шана і вдячність.

Категорія: Розробки виховних годин | Добавил: Іннеса (03.10.2009) | Автор: Собченко Інна
Переглядів: 7322 | Коментарі: 3 | Рейтинг: 3.0/5 |
Всього коментарів: 3
3 Світлана  
0
Дякую. Так важливо знайти цікаву тему для моїх непосид з 7 класу!

2 Олена  
0
Величезна подяка від учителів однієї школи за гарно розроблені виховні години!!!

1 admin  
0
Гарно оформлена робота

Ім`я *:
Email *:
Код *:
Форма входу
Логін:
Пароль:
Пошук
Друзі сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Copyright Стеценко Н.М. © 2024
Сайт управляється системою uCoz