Тема: ХРЕСТИКИ-НУЛИКИ Мета: – Поглибити та узагальнити знання учнів з вивчених тем, виявити вміння застосовувати набуті знання на практиці. – Розвинути через гру інтерес до математики, логічне мислення, кмітливість, пізнавальну активність, творчі здібності. – Виховувати цілеспрямованість, упевненість у собі, вміння і навички розмірковувати та виховати в учнів свідоме відношення до набуття знань, які допомагають перемогти, уважність, зосередженість, почуття колективізму та відповідальності. Форма проведення: гра. Правила гри: У грі беруть участь весь клас , який об’єднуємо в дві групи. Під час жеребкування одна з команд отримує назву «Хрестики», а інша – «Нулики». Перед грою кожна команда обирає капітана. Капітан бере на себе керівництво командою, під час гри слідкує за дисципліною в команді. Ведучий оголошує правила конкурсу. У конкурсі виграє та команда, яка швидше і правильно виконує завдання. Якщо жодна з команд не впоралась із завдань або набрали однакову кількість балів, команди отримують додаткові бали. Команда, яка переможе в конкурсі, отримає право закріпити свій знак (хрестик або нулик) на табло. І - Т У Р «Хто швидше?». Команда «Хрестики» 1. В кожному з 4-х кутків кімнати сидить кішка . Напроти кожної з цих кішок сидить 3 кішки. Скільки в кімнаті кішок ? (Відповідь: 4 кішки ) 2. В клітці знаходиться 3 кролика . Три дівчинки попросили дать ім по одному кролику. Прохання дівчаток було виконано , кожній з них дали кролика . Й все ж в клітці залишився один кролик .Як так могло статися? ( Відповідь : одній дівчинці віддали кролика з кліткою ) 3. 2 батька і 2 сина розділили між собою 3 апельсина так , що кожному дісталося по одному апельсину , Як це могло статися ? ( Відповідь : всього було 3 чоловіка : син , батько і дід ) 4. У батька 6 синів . Кожен син має сестру . Скільки всього дітей у цього батька ? (Відповідь: 7 ) 5. Летіла стая качок . Одна попереду і дві ззаду , одна ззаду і дві попереду , одна між двома і три в ряд . Скільки летіло качок ? (Відповідь : 3 ) 6. Скільки отримаємо десятків , якщо два десятки помножити на два десятки ? ( Відповідь : 40 десятків ) 7. Який знак треба поставити між 0 та 1 , щоб отримати число , більше 0, але менше 1? (Відповідь: кому ) 8. Скільки граней має непідструганий шестиграний олівець ? (Відповідь : 8 ) 9. Кавун коштує 3 гривні і ще пів – кавуна . Скільки коштує кавун ?(Відповідь : 3 грв.) Команда «Нулики» 1. Котра зараз година , якщо та частина доби яка залишилася в 2 рази більша тієї що пройшла ?(Відповідь : 8 годин ) 2. Яке число ділиться на всі числа ( без остачі ) ? ( Відповідь : 0 ) 3. Половина числа 12 виявилася рівною 7 . Як це могло статися? (Відповідь: Запишіть 12 римськими цифрами і проведіть риску ХΙΙ ). 4. Дві колгоспниці шли в місто і зустріли по дорозі ще п`ять колгоспниць Скільки всього колгоспниць йшли в місто ?(Відповідь : 2 ) 5. Горіло 5 січок . Дві з них потушили . Скільки свічок залишилось? (Відповідь : 2 ) 6. Що дорожче : кілограм десятикопієчних монет чи вів кілограма двадцяти копійочних? (Відповідь : кілограм метала завжди дорожче чим півкілограма тож самого металу ) . 7. Летіла стая качок .Всього 5. Одну убили . Скільки залишилося ? ( Відповідь : 1 інші полетіли) 8. Кут в 1° розглядають в лупу , яка дає чотирьохкратне збільшення . Якої величини буде кут ?(Відповідь 1° ) 9. У якому трикутнику висоти перетинаються в одній з його вершин? (Відповідь : у прямокутнику ) Д О Д А Т К О В І П И Т А Н Н Я – На уроці фізкультури учні вистроїлися в лінію на відстані 1 метр один від одного . Вся лінія розтяглась на 25 м . Скільки всього учнів ?(Відповідь : 26 ) – В майстерні по пошиву одягу від куска сукна в 200 м щодня начинаючи с 1 березня відризали по 20 м . Коли буде відрізано останній кусок ?(Відповідь : 9 березня ) ΙΙ - Т У Р «Не помились!» Завдання 1 Дати означення математичних понять: Команда «Хрестики» ♪ 1 Рівняння – це рівність , яка містить невідомі числа , позначені буквами . ♪2 Лінійне рівняння – це рівняння виду а х = в де а і в –дані числа. Команда «Нулики» ♪1 Тотожно рівні вирази – 2 вирази відповідні числові значення яких рівні при будь –яких значеннях змінних . ♪ 2 Многочлен – сума кількох одночленів . Завдання 2 Знайди спільне В цій категорії треба розкласти на множники. Команда «Хрестики» ♪1 ар²- ах² =а(р² -х² ) =а (р-х)(р+х ) ♪2 2- 8а² =2( 1 – 4 а² ) = 2( 1-2 а )( 1 + 2 а ) Команда «Нулики» ♪1 5а- 5а³ = 5а(1-а² )= 5а( 1-а )(1+а ) ♪2 18с²х – 2х = 2х(9с² - 1 ) Завдання 3 В цій категорії треба прочитати формулу Команда «Хрестики» ♪1 (а-в )²= а²- 2ав + в² - квадрат різниці двох чисел дорівнює квадрату першого числа відняти подвоєний добуток першого на друге додати квадрат другого числа ♪2 (а+ в)² =а²+ 2ав + в²- Квадрат суми двох чисел дорівнює квадрату першого числа плюс подвоєний добуток першого на друге плюс квадрат другого числа. Команда «Нулики» ♪1 а³- в³= (а-в)( а² + ав + в² )- різниця кубів 2-х виразів = добутку різниці цих виразів і неповного квадрата їх суми . ♪2 а³ + в³ =(а+в )(а²- ав + в²) - сума кубів 2-х виразів = добутку суми цих виразів і неповного квадрата їх різниці . Завдання 4 Сюрприз В цій категорії учнів чекає сюрприз. Цікаві задачки Команда «Хрестики» ♪1 Дана невірна рівність ХΙ +Ι =Х Як зробити цю рівність правильною нічого в ньому не змінюючи ? Відповідь : Перевернути рівність вверх ногами і все стане на свої місця Х=Ι+ ΙХ Команда «Нулики» ♪1 Число 666 потрібно збільшити в півтора рази , не виконуючи над ціми числами ніяких арифметичних дій. Як це зробити ? Відповідь: Аркуш паперу , на якому написано число 666 ,слід повернути на 180°(щоб низ став верхом ). Отримаємо число 999. ІІІ - Т У Р «Мудрість» Завдання 1 . Означення В цій категорії треба дати означення геометричних понять. Команда «Хрестики» ♪1 Трикутник –називается фігура яка складається з 3-х точок що не лежать на одній прямій ,і 3-х відрізків які попарно сполучають ці точки ♪2 Суміжні кути-це 2 кути в яких одна сторона спільна , а інші сторони цих кутів є доповняльними пів прямими. Команда «Нулики» ♪1 Перпендикулярні прями -2 прямі які перепиняються під прямим кутом. ♪2 Рівнобедрений трикутник –це трикутник у якого 2 сторони рівні . Завдання 2 В цій категорії потрібно назвати теорему обернену даній. Команда «Хрестики» ♪1 У рівнобедреного трикутника кути при основі рівні. Відповідь : обернена т-ма : Якщо в трикутнику 2 кути рівні то він рівнобедрений. ♪2 Вертикальні кути рівні . Відповідь : не існує оберненої Команда «Нулики» ♪1 Якщо один із суміжних кутів тупий то другий гострий . Відповідь : обернена : Якщо один із суміжних кутів гострий то другий тупий. ♪2 Якщо трикутник рівносторонній , то в нього всі кути рівні . Відповідь : Якщо у трикутнику всі кути рівні то він рівносторонній. Завдання 3 В цій категорії треба назвати властивості певних геометричних об`єктів. Команда «Хрестики» ♪1 Основна властивість паралельних прямих. Через точку ,що не лежить на даній прямій можна провести на площині не більше як одну пряму | | даній ♪2 Властивість медіани рівнобедреного трикутника – у рівнобедреного трикутника медіана, проведена до основи, є висотою і бісектрисою. Команда «Нулики» ♪1 Властивість 2-х різних прямих - 2 різні прямі або не перепинаються в одній точці . ♪2 Властивість вимірювання відрізків . -кожен відрізок має певну довжину більшу від 0. Завдання 4 Цікавинка В цій категорії цікаві задачі Команда «Хрестики» ♪1 Як можна поділити квадрат на чотири рівні частини? Покажіть хоча б один варіант. ♪2 Скільки всього ∆ на малюнку ? Відповідь : 14 Команда «Нулики» ♪1 Перекладіть 3 палички так , щоб замість 3- Х квадратів отримати 4 . ♪2 Перекладіть чотири палички щоб в результаті отримали 3 квадрати ІV - Т У Р «Підрахуй» В цьому турі учні прослухували підказку, ведуть торги, хто з скільки слів назве теорему. Стартова ціна 7 слів. Завдання для обох команд. ♪1 Підказка. Сформулюйте теорему , в якій один відрізок володіє одразу трьома властивостями. Відповідь: У рівнобедреного трикутника медіана проведена до основи є його бісектрисою і висотою ♪2 Підказка : Сформулюйте правило множення многочленів. Відповідь : Щоб помножити многочлен на многочлен потрібно кожний член першого многочлена помножити на кожен член другого многочлена і отримані добутки додати . ♪3 Підказка : Це ознака рівності трикутників доводиться методом від супротивного. Відповідь : Якщо три сторони одного трикутника = відповідно трьом сторонам другого ∆ то такі ∆ рівні . ♪4 У цій теоремі мова ще про такий ∆ у якого є дві пари рівних елементів . Відповідь : У рівнобедреного ∆ кути при основі рівні. ♪ 5 Підказка : Сформулюйте основу властивість рівняння яка дозволяє переставити його члени . Відповідь : будь-який член р-ня можна перенести з однієї частини рівняння в іншу змінивши його знак на протилежний.
|