П'ятниця, 20.10.2017
Педагогіка
Меню сайта
Наше опитування
Ваше ставлення до кредитно-модульної системи
Всього відповідей: 2200
Адміністрація сайту не несе відповідальності за зміст матеріалів, розміщених у каталозі.

Наша Батьківщина – ми її маленькі громадяни
Виховна година на тему:

„Наша Батьківщина – ми її маленькі громадяни”

Мета. Формувати уявлення дітей про нашу Батьківщину, про рідний край – Черкащину. З'ясувати історико-етнографічну назву свого краю. Розвивати емоційно-чутливу сферу дитини, словотворення, поетичне сприймання і естетичний смак.
Виховувати почуття любові та поваги до рідного краю, прищеплювати бережливе ставлення до природи, до памяток минулого.

Обладнання. Фотомонтаж «Рідний край - неначе рай» (малюнки, ілюстрації, фото пам'ятних місць Черкащини); карта, герб і прапор Черкаської області, вишиті рушники.

Хід уроку

I. Організація класу.
Допитливим, цікавим будь, Та тільки не байдужим. В Країну Знань велику путь Долай уперто, друже. Урок - це Країна Знань, будьте ж допитливими, цікавими, але тільки не байдужими. Кожен з нас несе відповідальність за той світ, в якому він живе.

II. Актуалізація опорних знань.
1. Інсценізація вірша П. Воронька «Журавель». Виходить журавель: Облітав журавель Сто морів, сто земель. Облітав, обходив, Крила, ноги натрудив. Ми спитали журавля:
- Де найкращая земля? - (всі діти промовляють разом.)
Журавель відповідає:
- Краще рідної немає.

2. Гра «Мікрофон».
Вчитель: Діти, подумайте, чому так відповів журавель і продовжіть міркування: «Батьківщина - це...»
- Батьківщина походить від слова батько.
- Батьківщина - це земля, на якій я народився, де народилися мої батьки, усі ми.
- Батьківщина - це рідна мова, якої навчили мене тато і мама.
- Батьківщина у нас єдина, як мати.
- Батьківщина - це казки, які розповідала мені бабуся, це зелена травичка і блакитна річка Дніпро.
- Батьківщина - це моє рідне місто, вулиця і будинок, в якому я живу. Батьківщина - це труд і свято,
Батьківщина - це мама й тато, Це твої найщиріші друзі, Це бджола у веснянім лузі. Батьківщина - це рідна мова, Це дотримане чесне слово.
А. Костецький

III. Ознайомлення з темою і метою уроку.
Слово вчителя. Буває часом сліпну від краси. Спиняюсь, не тямлю, що воно за диво , - Оці степи, це небо, ці ліси -Усе так гарно, чисто, незрадливо. Усе, як є, - дорога, явори, Усе моє - все, все що зветься Батьківщина.
У кожної людини є свій рідний куточок на землі
- це край, де вона народилася, живе.
І називається він Батьківщина.
Наша мала Батьківщина - це місто Черкаси. Наш рідний край -Черкащина.
Кожна людина повинна знати минуле своєї країни. Дізнавшись про історичне минуле Черкас ви зрозумієте, що це місто не тільки стародавнє, а й прекрасне. І всі прекрасні пам'ятки, споруди створили українці - люди, які тут жили і проживають у наш час. Нам є чим пишатися, є що берегти, є де вчитися.

IV. Усвідомлення навчального матеріалу.
1. Слухання пісні «Лебеді материнства» на слова поета Василя
Симоненка.
2. Надання необхідної інформації. Рольова гра: «Назви міст - це не
просто слова. Це історія краю жива».
Журавель: - Звідки ви діти?
Хлопчик: Ми із Шевченкового краю,
Учениця (в українському національному костюмі)
- Знаєш ти, що таке Батьківщина?
Батьківщина - це ліс осінній,
Це домівка твоя і школа,
Це гаряче сонячне коло.
Де лани широкополі,
Де шумлять стрункі тополі.
Дівчинка: Де врожаї немалі.
Ми з Черкаської землі.
Журавель: Не вгадаю я відразу
Чому місто звуть Черкаси?
Хлопчик. Спершу в ньому жили черкеси,
Вихідці із гір Кавказу.
Дівчинка. Над Дніпром широкополім, вільнім,
Де луги й степи цвіли,
Наші прадіди-поляни
Оселились і жили.
Хлібороб робив у полі,
Пас пастух корів, овець,
З луком, з стрілами
По лісах ходив ловець.
І віки нога ворожа
Не ступала на наш лан
Всі сусіди шанували
І боялися полян.
(О. Олесь)
Хлопчик
Київські князі бувало,
З половцями воювали.
Військо половців не раз
Нападало на Кавказ.
Тож словяни і черкеси
Ворогів долали разом.
У походах, зрозуміло,
Дружба їх росла й міцніла. Хлопчик Розгромивши ворогів,
До дніпровських берегів
Наші предки повертали.
Разом з ними мандрували
І черкеси. Зупинились,
Біля річки оселились,
Стали жити.
З того часу місто звуть Черкаси.
(О. А . Свашечко)

3. Вчитель. Сім віків на березі Дніпра-Славути, наче могутнє дерево росло і міцніло наше місто.
А тепер заплющіть очі і уявіть наше місто Черкаси могутнім деревом. Вулиці-віти нашого стародавнього міста більше схожі на сади, ніжна крона -міські магістралі.
І в цьому чудо-саду живемо ми. Тож давайте наше місто-дерево прикрасимо яблуками, які ви зараз виготовите з паперу і прикріпите на ту вулицю, де ви проживаєте.
Робота над створенням композиції
Вчитель. Ми з вами по праву можемо пишатися нашою малою Батьківщиною.
Саме ви майбутнє нашого міста нашого краю. То ж ростіть, міцнішайте, примножуйте славу нашого рідного дому.
А для того, щоб жити в благоденстві і гармонії, необхідно створювати простір Любові. А хто ж його буде створювати, як не ми з вами? Тільки через любов до себе і світу, який ми створимо, можна змінити себе і оточуючий світ.
4. Фізкультхвилинка «Козацька розминка».
Швидко стали по порядку, Розпочнем мерщій зарядку. Покрутим головою (руки до лоба) Стали всі немов до бою, Весла в боки розвели, Мов на «Чайках», попливли. Ліва, права, ліва, права, Роблять руки наші вправи. Ми веселі козачата, Любим дружно танцювати, Не лінуйтесь, присідайте І здоров'ячко зміцняйте, Руки всі вперед поклали, Ковирячку станцювали,
Ніжками затупотіли, На стільці тихенько сіли.

5. Розповідь старого козака «Черкащина - серце України».
Черкащина - серце України. Численні яскраві історичні події та видатні особистості прикрашають історію нашого краю. Черкащина була і форпостом будування козацької держави на чолі з гетьманом Богданом Хмельницьким (показує книгу «Гетьмани України. Богдан Хмельницький» -Харків: Промінь, 2004).
А знаєте, як тоді називалась наша держава? Ось я вам розповім.
Називалась держава - Гетьманщина. Українська гетьманська держава зі столицею в Чигирині.
Чигирин - прадавнє місто
Мужності і слави.
Там колись була столиця
Нашої держави.
(Олесь Лупій)

Черкащина - Шевченків край...
Земля безсмертного Тараса.
Так в Україні називають
сучасну Черкащину.
України рідної окраса
Край пісень і золота - зерна,
Ти колиска нашого Тараса
–Чарівна черкаська сторона.
(Д. Луценко)

Споконвіків надихала наша земля співців і літописців своєю красою, своїм багатством, мужністю і мудрістю людей. Скільки пісень складено! Скільки захоплених слів сказано про неповторну красу мальовничого куточка України. Саме місто Черкаси надихало Василя Симоненка схвильовано сказати:
Люди - прекрасні, Земля - мов казка, Кращого сонця ніде нема. Загруз я по серце У землю вязко,
Вона мене цупко трима.
(В. Симоненко).
6. Прослуховування аудіозапису гімну міста Черкаси.
7. Черкащина- вишиванка.
З давніх-давен Черкащина славилася своїми вишивками. Нею оздоблювали рушники, фіранки, скатертини, постіль, жіночий та чоловічий одяг. Особливої уваги надавали рушникам - старовинним оберегам дому, родини. У давнину рушник, вишитий відповідними візерунками-символами, був неодмінним атрибутом багатьох обрядів: з рушником приходили до породіллі вшанувати появу нової людини, зустрічали і проводжали дорогих гостей, справляли шлюбні обряди, проводжали в останню путь, прикрашали образи та накривали хліб на столі. На Черкащині у вишивках переважали червоний та чорний кольори.
8. Черкащина оспівана у віршах.
Вчитель. Шевченків край надзвичайно багатий на літературні імена. Діти, вслухайтесь в рядки сучасних поетів.
Дума про Черкащину
Звідки я, питаєте, Хто в моїй рідні...
Ожили у памяті Роки бунтівні!
З висоти сучасної Оглядають путь
-Ген пісні Тарасові В майбуття ідуть...
Героїчна вдачею
Славиться вона -
Гомінка Черкащина,
Рідна сторона.
Явори задумані
Як літа мої...
Від Черкас до Умані
Линуть солов'ї
Героїчна вдачею
Славиться вона -
Гомінка Черкащина,
Рідна сторона. (В. Задорожний)

Черкащині
Вкраїни рідної окраса, Земля
безсмертного Тараса! Хоч
відшуміли, відгули, Але у серці
проросли І думи й плач, тяжка
неволя, Далеких прадідів зла доля.
Не зна історія зупину. Твої тополі
і калини, Твої Дніпро і Тясмин,
Рось Знесли усе, що довелось. На
кручах цих від рясту синіх, Лунає
слава Чигирина. Де розцвітають в
полі маки, Навік заснули
гайдамаки... Чи можем ми про те
забути, Що тут козацькії загони
Пройшли під прапором свободи
На всю країну з гін у гони
Летить омита смутком теплим,
Полеглим память - «Степом, степом...»
Тобі мій краю, в щирім слові
І я освідчуюсь в любові...
(Л. Тараненко)

V. Узагальнення вивченого.
Вчитель. Багатовікова історія міста сповнена яскравих сторінок, які ми будемо гортати протягом навчального року.
Тест - «Черкащина - серце України» (робота в парах)
1. Напиши, як називається отча земля, рідний край, де ти народився.
2. Визнач головне місто твоєї малої Батьківщини, а) Харків в) Москва
б)Львів г)Черкаси
3.Визнач, на березі якої річки розташоване твоє рідне місто.
а) Дністер
б) Дніпро
в) Десна
г) Припять
4. Назви головну вулицю твого рідного
міста. .
Закінчити речення. Я впевнений, що мій рідний край у майбутньому буде... . Для того, щоб мій край став багатим, потрібно... .

VI. Підсумок уроку.
- Які види роботи більше сподобались?
- Що вас найбільше зацікавило?
- Про що ви б хотіли дізнатися більше?

Список використаної літератури
1. Є. Ільїна. «Черкащина наша мала батьківщина» інструктивно
методичний лист до 50-річчя з часу утворення Черкаської області// Черкаси -2003.// Черкаська обласна бібліотека для дітей.
2. Л. О. Ткач. Краєзнавчі оповідки»Мандрівка Черкащиною»(для учнів 3-4 класів)// Черкаси - 2007// Черкаська обласна бібліотека для дітей.
3. Г.Г. Провозюк Земля де народились і ростем.// Тернопіль - 2007// Мальва - ОСО.
4. А. О Свашенко. Мови рідної скарби//Харків//»Світ дитинства»// 2006р.
5. Л І. Нечволод Нетрадиційні уроки в початковій школі. 2 клас// Харків: ТОРСІНГ ПЛЮС, 2007.
6. А.Г. Ткачук. Де ти живеш. Урок подорож 2 клас. Розкажіть онуку 7 -8 -2009р.
7. О. Лобанчук. Святині рідної землі. Людина без роду - як одірваний од дерева листочок. Інтегроване заняття. Початкова освіта № 25 (265) липень 2004р.
8. П. П. Соса, А І. Новицький Черкаський краєзнавчий музей. Путівник. Дніпропетровськ «Промінь» 1988р.
9. Т . Мартинова. Із чималого села він створив велике місто Черкаси. Вечірні Черкаси, № 7,14 лютого 2007р.

Категорія: Розробки виховних годин | Добавил: Максим (16.03.2010) | Автор: Коврига Тетяна Олександрівна
Переглядів: 12846 | Коментарі: 3 | Рейтинг: 3.3/3 |
Всього коментарів: 3
3  
Деякі методисти кажуть, що підсумок уроку має бути у формі бесіди.

2  
апврв

1  
Підсумок повинен зробити учитель

Ім`я *:
Email *:
Код *:
Форма входу
Логін:
Пароль:
Пошук
Друзі сайту
Статистика

Онлайн всього: 4
Гостей: 4
Користувачів: 0
Copyright Стеценко Н.М. © 2017
Сайт управляється системою uCoz