П'ятниця, 19.04.2024
Педагогіка
Меню сайта
Наше опитування
Ваше ставлення до кредитно-модульної системи
Всього відповідей: 2225
Адміністрація сайту не несе відповідальності за зміст матеріалів, розміщених у каталозі.

Людина і природа
Людина і природа

( Бесіда )
Мета: у вигляді гри «Щасливий випадок» показати взаємозв'я¬зок людини і природи; розвивати логіку мислення, уміння працю¬вати у групі; прищеплювати любов до природи.
Обладнання: виставки репродукцій картин відомих художників, композицій вишитих картин, рушників, композицій «Квіти в інтер'єрі будинку» та літератури на екологічну тематику; малюн¬ки, листівки із квітами; діжка; секундомір; емблеми команд «Фло¬ра», «Фауна».
Учитель. Який дивовижний красивий світ навкруги,
Яке небо, ліси, береги!
Квіти щоденно вітають мене,
Як я шаную живе все... земне!
Весна. Тане сніг. Яскраво світить сонце. Чути веселе щебетан¬ня птахів. Природа оживає, прокидається від сну.
З дитячих років ми звикли до чарівної краси природи. Радіємо спілкуванню з нею, милуємось її красою. Природа надихала ком¬позиторів, художників на створення витворів мистецтв.
Зверніть увагу на виставку репродукцій картин відомих худож¬ників: які чарівні, мальовничі пейзажі на них відтворені.
А на цих полотнах голка, нитка й уміла жіноча рука відтворила красу рідної землі.
Виховну годину ми проведемо у вигляді гри «Щасливий випа¬док».
Отже, команда «Флора» сідає на відведене місце. Це (називає імена трьох гравців команди). Та команда «Фауна» сідає на своє місце. Це (називає імена трьох гравців).
Що означають назви ваших команд? (Флора — богиня рослинного світу, Фауна — богиня тваринного світу.)
Кожне запитання для команди оцінюватиметься у два бали. Якщо команда не знає відповіді, то вона може звернутися по допомогу до присутніх, тож за підказку отримає один бал.
Для гри необхідна комісія з підрахунку балів. Двоє осіб рахує бали команди «Флори», а двоє — бали команди «Фауни». У прове¬денні гри мені допомагатиме учень.
Розпочинаймо гру.
І гейм «Вальс квітів»
(Лунає музика П. Чайковського «Вальс квітів» із балету «Лускунчик».)
Учитель. Лунає чарівна музика... Команда зможе отримати перші два бали, якщо дасть назву цьому творові.
Учень. Слів на описи не трачу, словом не передаси
їх земної безсловесної дивовижної краси.
Люди дивляться, п'яніють, в них кохаються віки,
Нареченим їх дарують, заплітають у вінки.
Ними кожен свою радість, власне щастя назива,
Квіти часто нам говорять втричі більше, ніж слова.
В. Симоненко «Квіти»
Немає на землі нічого кращого і ніжнішого за квіти — цей чу¬довий, безцінний дар природи. Немає нічого на світі поетичнішого і привабливішого, ніж квіти — цієї чудової музики, чарівної гар¬монії форми, лінії і гами барв. Легенди і казки про квіти надихали багатьох поетів і композиторів. Поезія і музика лунає як гімн при¬роді, ніжності, любові.
Квіти здатні зачепити найпотаємніші струни людської душі. А скільки ніжності в їх назвах: маргаритка, незабудка, журавлинка...
Учитель. Я зачитую вам легенду, вам необхідно назвати, про яку квітку йдеться. Пам'ятайте, правильна відповідь оцінюється у 2 бали.
Стародавня легенда говорить: коли Адам і Єва були вигнані з раю, ішов сильний сніг, і Єві було холодно. Тоді, щоб якось її заспокоїти і зігріти, декілька сніжинок перетворилися на квіти.
Звідси символ цієї квітки — надія. Це перша квітка весни. (Підсніжник, пролісок.)
Учень. Пролісок блакитний!
Навколо ще лежать сніги,
А він всміхається, привітний,
А він вже скинув ланцюги. О. Олесь
Учитель. Назва цієї квітки походить від слова «зірка», «світло», «астер». У стародавній легенди йдеться про те, що ця квітка вирос¬ла з пилинки, що впала із зірки. (Айстра.)
Учень. Існує повір'я, що коли вночі стати серед айстр й уважно прислухатися, то можна почути легенький шепіт: це айстри роз¬мовляють між собою.
Учитель. Безжалісний римський полководець захопив у полон воїнів фракійців і зробив їх гладіаторами. Двоє товаришів, Свет і Терес, за його наказом змушені були битися одне з одним на смерть. Переможцеві обіцяно звільнення. Але кривава битва не відбулася, оскільки юнаки відмовилися від неї, вони не зрадили дружбі й свої мечі ввіткнули в землю. Розлючені римляни вбили цих юнаків. А на місці увіткнутих у землю мечів розквітли пре¬красні квіти. Відтоді ця квітка вважається символом дружби й вірності. (Гладіолус.)
Учень. Гладіолус у перекладі з латинської мови означає «меч». У Полонія Старшого є згадки про те, що висушену цибулину гладіо¬луса носили на грудях як амулет, що захищає від загибелі й допо¬магає здобути перемогу в поєдинкові.
Учитель. Батьківщина цієї квітки — Персія. Існує поетична ле¬генда: одного разу богиня квітів і юності Флора в супроводі Сонця й богині райдуги Іриди спустилася на Землю. Вони перемішали всі фарби й кольори веселки й почали осипати ними ліси, поля, луки. А коли залишилася тільки бузкова фарба, Флора окропила нею кущі.
Що це за квіти? (Бузок.)
А про цю квітку існує кілька легенд. Старовинна російська ле¬генда розповідає, що водяна царівна Волхова палко покохала Сад¬ко. Одного разу в місячному сяйві вона побачила свого коханого разом із земною дівчиною Любавою. Відвернулася горда царівна й пішла. З її дивних синіх очей текли сльози й тільки Місяць спосте¬рігав, як вони перетворювалися в ніжні квіти, що нагадували перлини. Відтоді ця квітка вважається символом чистої, ніжної лю¬бові.
У римській міфології говориться, що якось богиня мисливства Діана потрапила в незнайомий ліс, де жили фавни. Побачивши гор¬довиту красуню, дівчина втекла від фавнів. Вона була змушена дов¬го і швидко бігти, її засмагле красиве тіло покрилося краплями ароматного поту, який падав на землю і перетворювався в чарівні духмяні квіти. Вони є ліхтариками для гномів, у них оселяються лісові ельфи. У цих квітах на ніч ховаються сонячні зайчики. (Кон¬валія.)
Учитель. Про цю квітку також багато легенд.
За доби середньовіччя церковники вважали, що ця квітка обері¬гає від нечистої сили й усіляких негараздів. Під час обвинувачення у змові з нечистою силою судді, вимовляючи ім'я звинуваченого, кидали на сковорідку з киплячим жиром листок цієї квітки. Якщо листок залишався на сковорідці, людину виправдували, а якщо ли¬сток «вистрибував» — то її засуджували і спалювали на вогнищі.
У давні часи у ніч на Івана Купала дівчата плели із цих квітів віночок і кидали у воду, загадуючи на коханого. (Барвінок.)
Учень. Барвінок — це символ краси. Здавна вважалося, що ця рослина дарує дівчині вроду. Дівчата вмивалися відваром із бар¬вінку.
Очей моїх зорі погаснуть
В печалі за світом ясним,
А потім за снігом, за часом,
Барвінком зростуть молодим.
Учитель. Ця квітка є у гербі міста Родоса. В Елладі її присвяти¬ли богині любові й краси — Афродиті. В античній міфології йдеть¬ся про те, що одного разу на горі Олімп боги пили вино безсмерт¬них — нектар. Амур, син богині любові, розлив келих із вином, краплини якого потрапили на пелюстки цієї непримітної квітки і перетворили її в чарівну ароматну квітку. (Троянда.)
«Царівною квітів» назвала троянду давньогрецька поетеса Сафо.
В українському фольклорі троянда — це ружа, рожа. Рожа — найпоетичніша квітка українських народних пісень, найкрасивіша серед усіх квітів.
Троянда — символ краси, молодості, процвітання, оновлення у природі і в людських почуттях.
Учитель. Ця квітка є героїнею багатьох англійських казок. Вона вважається колискою для фей і ніжних ельфів. Батьківщина цієї квітки — Персія. У XX сторіччі ця квітка потрапила в Європу. А в Голландії існує культ цієї квітки. В Австралії за три цибулини цієї квітки було куплено два будинки. (Тюльпан.)
А ця квітка названа на честь професора Петербурзької академії наук Георга Готліба. її батьківщина Мексика. Бараболі цієї квітки індіанці використовували в їжу, називали їх акокотлі — «водяна труба» — бо в неї пуста стеблина. (Жоржина.)
Згідно з давньогрецьким міфом, Центавр Хірон використовував ці квіти з лікувальною метою. Латиницею вони і називаються — центавра. (Волошка.)
II гейм «Заморочки з бочки»
Може трапитися так, що людина заблукає в лісі. Куди йти, як орієнтуватися на місцевості за деревами, рослинами, сонцем, пта¬хами?
Кожна команда витягуватиме з бочечки запитання і даватиме на нього відповідь.
1. Перед вами лише сосна та ялина. Як визначити за ними північ
і південь? (Смоли на стовбурах більше на тій стороні, де південь.)
2. Ви збирали ягоди і заблукали. Чи підкаже вам ягідка, де північ,
а де південь? (Найстигліша ягода росте з південної сторони.)
3. Ви заблукали в лісі, і вам став траплятися подорожник. Що це
означає? (Означає, що недалеко є дорога.)
4. Ви заблукали в лісі. Як за мурашником визначити північ і
південь?
III гейм «Людина нашої епохи»
Команди можуть отримати додаткові два бали, якщо правильно назвуть професію людини, яка займається вивченням взаємозв'яз¬ку між людиною і природою.
Ця професія пов'язана з виникненням нової галузі в науці, яка вивчає середовище існування людини і їх взаємозв'язки.
Як називається ця наука і відповідно професія? (Екологія, еколог.)
IV гейм «Далі, далі, далі...»
За хвилину кожна команда має дати найбільшу кількість пра¬вильних відповідей.
Запитання для команди «Флора»:
1. Назва якої рослини пов'язана із дзвоном? (Дзвоники, дзвіно¬чок.)
2. Яка риба в'є гніздо? (Колюшка.)
3. Де раки зимують? (У норах.)
4. Ніхто її не лякає, а вона вся тремтить? (Осика.)
5. Яка найменша пташка у світі? (Колібрі.)
6. Які нитки у природі найтонші? (Павутина.)
7. Яка змія найбільша? (Анаконда.)
8. Якого кольору хамелеон? (Різного.)
9. Яке слово означає дитину корови? (Теля.)
10. Який звір ніколи не бачить сонця? (Кріт.)
11. Чи вміють слони плавати? (Так.)
12. Орган рослини, у якому відбувається фотосинтез? (Листок.)
13. Скільки ніг у павука? (Вісім.)
14. Яку квітку називають королевою квітів? (Троянда.)
15. Спить на землі, а вранці зникає? (Роса.)
16. Який відсотковий вміст кисню в атмосфері? (21%)
17. Богиня тваринного світу? (Фауна.)
Запитання для команди «Фауна»:
1. У якої тварини колір жиру зелений? (Крокодил.)
2. Яке слово означає дитину вівці? (Ягня.)
3. Чи росте дерево взимку? (Ні.)
4. Дуже сильний дощ. (Злива.)
5. Третій місяць весни. (Травень.)
6. Який сніг швидше тане: чистий чи брудний? (Брудний.)
7. Що вниз головою росте? (Бурулька.)
8. Кит — риба чи звір? (Звір.)
9. Весною чи влітку розцвітає бузок? (Весною.)
10. Птахам узимку страшніший голод чи холод? (Голод.)
11. Рослинний жир. (Олія.)
12. У ставку купався, сухий зостався. (Качка, гусак, лебідь, інші водоплавні птахи.)
13. Що робить узимку їжак? (Спить.)
14. Скільки крил у жука? (Дві пари.)
15. Яка тварина на дні моря нагадує квітку? (Актинія.)
16. Яка риба за зовнішнім виглядом нагадує шахову фігуру?
(Морський коник.)
17. Богиня рослинного світу. (Флора.)
Учень. Природа нам, як рідний дім,
Вона усім — як мати,
Щоб лад завжди був у домі тім,
Про це нам треба дбати.
Іде весна і кличе нас
В поля, теплом зігріті,
Та знати треба повсякчас,
Як слід й не слід чинити.
Не рви трави товсті жмутки,
Не рви в букети квіти,
Все, що навколо бачиш ти,
Рости повинно й жити.
Цвітуть дерева з краю в край,
Буяє лист зелений.
Дерева, друже, не ламай —
Вони твої легені.
Змайструй шпаківню, посади
Калину біля хати,
В природу із добром іди.
Вона тобі, як мати.
Й віддячить за добро тобі
Земля теплом родинним,
Люби і бережи її,
Будь гідним її сином.
Категорія: Розробки виховних годин | Добавил: грибочок (22.02.2011)
Переглядів: 6134 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 3.0/3 |
Всього коментарів: 1
1 admin  
0
А висновок вчителя?

Ім`я *:
Email *:
Код *:
Форма входу
Логін:
Пароль:
Пошук
Друзі сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Copyright Стеценко Н.М. © 2024
Сайт управляється системою uCoz