Егоїзм та душевна щедрість Мета. Форсування в учнів навичок самоаналізу, вміння вести дискусію, висловлювати власну думку. Сприяння розвитку моральних почуттів і рис особливості. Обладнання: 1)написати на папері основні поняття про які йдеться мова ( "егоїзм”, "душевна мудрість”, "альтруїзм”); 2)висловити, записані на дощці та картках, необхідні для роботи: "Добрі якості ніколи не виправляють злих, як цукор доданий до отрути, не заважає їй бути смертельною”. Арабське прислів’я "Допоможи тому , хто несе тягар, а не тому, хто покладе його поруч" Сенека "Поведінка – це дзеркало, в якому кожен показує своє обличча” В.Гетте "І в житті, як на полі мінному, я просила в цьому сторіччі хоч би той магазинний мінімум: – Люди, будьте взаємно вічливі! – І якби на те моя воля, Написала б я крізь курси вами: – Так багато на світі горя, люди, будьте взаємно красивими” Л. Костенко 3) Ситуації, записані на картках. 4) Бірочки з надписами ("Група експертів”. "За”, "Проти”) Учням попередньо дане завдання: подумати, що таке душевна щедрість і що таке егоїзм? Чи багато важить у сьогоднішньому житті душевна щедрість та душевна доброта? І. Вступне слово вчителя. Мати репутацію доброї людини, душевно щедрої, відчувати до себе дружнє ставлення і повагу до людей – законне прагнення кожного. Але як цього досягти? Чи існує загальний принцип поведінки Так, і в ньому втілена мудрість позитивного ставлення до людей: "Поводь себе з іншими так, як хотів би, щоб інші поводились з тобою”. А поряд з цим є менш важливий принцип: "Увійди в становище іншого”. Тобто. Як ти хочеш, щоб люди ставились до тебе добре,стався і до них так. Якщо хочеш, щоб друзі допомагали тобі в скрутну хвилину, вмій зрозуміти і їхні проблеми. Не говори про доброту, Коли ти нею сам не сяєш, Коли у радощах вітаєш, Зачувши про чужу біду. Бо доброта не тільки те, Що обіймає тепле слово. В цім почутті така основа, Яка з глибин душі росте. Коли її не маєш ти, То раниш людяне в людині, Немає вищої святині, Ніж чисте сяйво доброти. – Скажіть, а самому бути добрим легко? А чи потрібна сьогодні душевна щедрість? Чи багато вона сьогодні важить? ІІ. Роздуми дітей. Ситуації, підібрані учнями про егоїзм та душевну щедрість. – А як можна дати визначення цим поняттям: "Егоїзм, душевна щедрість? ІІІ. Слово експерта (Наукове визначення даних понять) (На дошці вивішуються таблички з написом понять "Егоїзм” – чорним чорнилом, "Душевна щедрість” та "Альтруїзм” – червоним. – Трактується поняття "Альтруїзм”. ІV. Розгляд ситуації. Розглянемо ситуації запропоновані групами дітей "За” і "Проти”ю (Ситуації: "Людина з гарячим серцем”, "Чому купався інвалід”) V. Підводимо підсумок. "Поведінка – це дзеркало, в якому кожен показує своє обличча”. В.Гетте "Допоможи тому, хто несе тягар, а не тому, хто покладе його поруч”. Сенека Завершити виховну годину хочеться словами Л. Костенко: "І в житті, як на полі мінному, я просила в цьому сторіччі хоч би той магазинний мінімум: – Люди, будьте взаємно вічливі! – І якби на те моя воля, Написала б я крізь курси вами: – Так багато на світі горя, люди, будьте взаємно красивими” Додаток 1 Визначення понять "Егоїзм”, "Душевна щедрість”, "Альтруїзм” за словниками та енциклопедією. Егоїзм – (фр. еgoiste, від лат. Ego – Я) моральний принцип та негативна риса характеру, що полягають у нехтуванні інтересами суспільства та інших людей заради особистих інтересів. (Словник іншомовних слів) Егоїзм – себелюбство, нехтування суспільними інтересами та інтересами інших людей заради задоволення власних особистих інтересів і прагнень. (Тлумачний словник) Душа – внутрішній психічний стан людини. (Тлумачний словник) Щедрий – який рада надає матеріальну допомогу, – який нічого не шкодує для інших. Душевна щедрість – внутрішній психічний стан людини, яка радо подає допомогу, нічого не шкодуючи для інших і нічого не чекаючи в замін. Альтруїзм – безкорисливе ставлення до діяльності на благо інших, готовість заради цього зректися власних інтересів. (Словник іншомовних слів) Додаток 2 Людина з гарячим серцем Вузенькою доріжкою йшли два супутники. З однієї сторони доріжки грало синє море, з іншої стояли сині гори. Супутники йшли довго. Вони шукали Красу. Один із них був чоловік з Гарячим Серцем, а другий чоловік з Холодним Серцем. Чоловік з Гарячим Серцем глянув на море, і очі його стали лагідними. Він сказав: – Яке воно сильне, могутнє і вічне – море. А чоловік з Холодним Серцем: – Так, багато води. Підійшли супутники до сірого каменю. У чоловіка з Гарячим Серцем радісно засіяли очі: – Дивись, яка прекрасна квітка. Так це і є ж Краса, котру ми шукаємо. – Де ти бачиш квітку?– здивувався чоловік з Холодним Серцем. Це просто сірий камінь. Ось і тріщина в ньому, і пилом покритий камінь та й годі… – Так, камінь, але там, всередині, квітка троянди,– добратись, звільнити її з кам’яного полону. Чоловік з Гарячим Серцем декілька днів довбав і різав сірий камінь. А чоловік з Холодним Серцем сидів на березі і з сумом дивився на море. Нарешті з-під осколків каменя з’явилася квітка небаченої краси. Здавалось, все навколо причаїлось, вдивляючись в Красу, яку звільнила людина з кам’яного полону. Навіть гори піднялися вище. Навіть хвилі морські затихли і безмежне море стало, мов дзеркало. Лише чоловік з Холодним Серцем був байдужим. Він торкнувся пальцем до чудової квітки, попробував нігтем і сказав: – Так, міцний камінчик… Додаток 3 Чому купався інвалід? На березі моря сьогодні дуже мало людей. Закінчилось літо, розпочалась осінь. Прийшов купатися тільки шестирічний Федько. Рано-вранці, йдучи на роботу, мама наказала синові: "Нікуди не звертай з дороги, йди прямо в дитячий садок”. Але Федько не послухався. "Зайду, – думає,– до моря, скупнусь”. Скинув сорочку, штанці, поліз у воду. Спочатку вода здавалась холодною, але потім теплішою. На березі моря сидів інвалід. У нього не було ноги. Він прийшов на милицях – відпочити, подихати свіжим морським повітрям. Побачивши маленького хлопчика, котрий запливав все далі в море, інвалід поліз у воду. Йому важко було діставатись до води, адже милиці він залишив на березі. На глибині інвалідові стало легше, він обігнав хлопчика й уважно почав спостерігати за його білою голівкою. Накупавшись, хлопчик виліз із води, вдягнувся й побіг в дитячий садок. Він не помітив, як слідом за ним безногий інвалід поліз у воду, як, купаючись, уважно слідкував за ним, Федько, як виліз із води після нього, як важко було йому вдягатися. Як це погано, що Федько нічого цього не бачив.
|