Порушення діяльності нервової системи та їх запобігання - Розробки виховних годин - Творчі роботи студентів - Каталог статей - Персональный сайт
Вівторок, 29.07.2014
Педагогіка
Меню сайта
Наше опитування
Ваше ставлення до кредитно-модульної системи
Всього відповідей: 1904
Адміністрація сайту не несе відповідальності за зміст матеріалів, розміщених у каталозі.

Порушення діяльності нервової системи та їх запобігання

 Тема: Порушення діяльності нервової системи та їх запобігання

Мета: познайомитися з порушеннями діяльності нервової системи та з'ясувати їх причини й механізм впливу несприятливих факторів на різноманітні відділи нервової системи та інші системи органів людини (в межах внутрішньо предметних зв'язків); навчитися „передбачати" можливі наслідки впливу несприятливих факторів на організм; самостійно змоделювати можливі заходи запобігання шкідливим звичкам, а також ураховувати соціальні наслідки негативної поведінки підлітків і дорослих. 

Обладнання: плакати: „Шкода алкоголю", „Шкода тютюнопаління", таблиці „Будова головного мозку", „Вплив алкоголю на організм", „Тривалість життя в Україні", „Мотиви, що спонукають молодь уживати алкоголь".
Хід заходу
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
Що таке здоров'я?
(Відповідь учнів)
Здоров'я - це особиста справа кожної людини. Здорова людина живе повноцінним життям і приносить велику користь суспільству. Здоровий спосіб життя - це система поведінки людини, що включає фізичну культуру, творчу активність, високоморальне ставлення до оточуючих, суспільства, природи, тому багато в чому наше здоров'я залежить від нас самих - від правильного харчування, закалювання, занять фізкультурою, догляду за шкірою та порожниною рота, дотримання раціонального добового режиму.
Будь-яка непоміркованість, нестриманість завдають людині страждання, призводять до хвороб, знижують його інтелект. Ще Аристотель говорив про те, що в розумних людей пристрасті узгоджуються з розумом. Добрий гумор виникає від помірності в насолодах. Нестача або надлишок зазвичай переходять одне в одного і часто-густо призводять до фізичних і моральних потрясінь.

з
Фізичної, психічної, моральної, економічної шкоди людині та суспільству завдають пияцтво, алкоголізм, наркоманія й така шкідлива звичка, як тютюнопаління. Всі ці пороки, на жаль, сьогодні значно поширені серед молоді.
Чому вживання чаю, кави, кока-коли, шоколаду, кефіру бадьорить, має тонізуючу дію та не формує згубної залежності від наркотичних речовин, що містяться в цих продуктах - кофеїну, теоброміну, етилового спирту?
Коли й чому ці речовини стають небезпечними для організму людини?
III. Визначення мети заходу. Мотивація виховної діяльності.
Ми повинні:
- познайомитися з порушеннями діяльності нервової системи та факторами, що шкодять здоров'ю;
- з'ясувати причини появи шкідливих звичок, розглянути механізм наркотичного впливу на організм;
- довести експериментальним шляхом згубність алкоголю та нікотину для
живих клітин та організму загалом;
- навчитися передбачувати наслідки шкідливих звичок для людини й
суспільства;
- дати оцінку наявності шкідливих звичок у нашій школі та
запропонувати заходи запобігання їх поширенню.
Навіщо нам це потрібно? (Відповіді учнів).
IV. Ознайомлення з новим матеріалом та формування гігієнічних знань
учнів
План уроку записано на дошці, учні записують їх у зошити поступово, в міру вивчення. Бажаючі можуть зробити стислі записи найцікавіших повідомлень учнів.
План заходу
З'ясувати:
1. Вплив нікотину на організм людини.
2. Вплив алкоголю на організм людини,

4
3. Вплив наркотиків на фізичний стан і соціальний статус людини.
Для роботи учні об'єднуються в чотири групи. Крім того, вони заздалегідь готують невеликі повідомлення за пунктами плану.
Перша група вивчає матеріали першого пункту плану, друга - другого пункту, третя - третього пункту, четверта група проводить соціологічні дослідження в школі за два тижні до уроку за допомогою анкети, що допомагає з'ясувати ступінь поширення шкідливих звичок у школі.
Зразок анкети (анонімної)
Хто:
(дані анкетованого: хлопець чи дівчина, вік, клас)
Дайте відповіді на запитання.

1. Чи вважаєте Ви шкідливими звичками: Так Ні
а) тютюнопаління;
б) переїдання;
в) лихослів'я;
г) часте вживання спиртного;
в) вживання наркотиків?

2. 3 якого віку, на Вашу думку, можна вживати спиртні напої? Так Ні
а)з 10 років;
б) з 15 років;
в) з 20 років;
г) з 25 років;
в) ніколи
4. Чому Ви вважаєте шкідливою звичкою:
а) тютюнопаління __
б) вживання алкоголю
в) вживання наркотиків

5

4. Які спиртні напої Ви куштували? Скільки разів? Так (скільки разів) Ні
а) пиво;
б) вино;
в) коньяк;
г) шампанське;
в) горілку
5. Наскільки часто Ви вживаєте спиртні напої та з ким?
6. Чи вживали Ви наркотики? Скільки разів?
7. Про що Ви думаєте, коли бачите п'яну людину на вулиці?
8. Як Ви ставитесь до пияцтва батьків?
9. Яких заходів обачності слід вживати під час спілкування з п'яницею, наркоманом?_
10.Які міри покарання щодо п'яниць і наркоманів Ви знаєте та чи
вважаєте їх справедливими?
План відповіді для першої-третьої груп (запис на дошці)
1. Історія виникнення
2. Порушення нервової системи
3. Наслідки для стану організму загалом
4. Соціальні наслідки
5. Причини виникнення звички
6. Заходи профілактики
7. Поширення звички в нашій школі

6
1. Вплив нікотину на організм людини
Відповідь учнів першої групи
Стислий виклад повідомлень учнів про шкоду тютюнопаління
1-й учень. Під час тютюнопалінян відбувається суха перегонка тютюну й паперу під впливом високої температури (близько 300°С). При цьому виділяється величезна кількість шкідливих речовин. Усього в тютюні міститься 4720 речовин, в тому числі 40 канцерогенних (від лат. саncer - «рак»), наприклад, радіоактивний Полоній, Арсен, нікотин, амоніак, Плюмбум, синильна кислота, отруйні гази (сірководень, чадний, вуглекислий гази). Найбільш отруйні з них нікотин і синильна кислота.
Нікотин названий на честь Жана Ніко, який у 1560 р. подарував листя і насіння тютюну королеві Франції Катерині Медичі.
2-й учень. Згубна звичка палити істотно змінює зовнішність прихильників тютюну на гірше. Ось портрет палія: шкіра обличчя жовтого відтінку, передчасні зморшки, оскільки страждають судини, розташовані безпосередньо під шкірою; зуби та пальці рук від кіптяви також жовтіють і мають неприємний, постійний запах; хрипкий голос через запалення голосових зв'язок і постійне бажання спльовувати.
3-й учень. Нікотин та інші речовини порушують загальний стан, руйнуючи організм зсередини.
Тютюнопаління може призвести до нікотинової обліопії - часткової або повної сліпоти, що пов'язано з ураженням зорового нерва. Впливає нікотин також на слухові рецептори, знижує слух.
Руйнуються органи дихальної системи.
4-й учень. Смола, що вдихається під час паління, осідає на дихальних шляхах. У легеневих пухирцях - утворюються кірки, що перешкоджає надходженню кисню до організму.
5-й учень. Відомий випадок смерті контрабандиста, який переносив листя тютюну на своєму тілі. Він отруївся нікотином через шкіру.

7
Сильний вплив має нікотин та інші речовини на травну систему. Страждають не лише зуби, але й слизова рота, збільшується виділення шлункового соку, що викликає ниючі болі, нудоту, блювання.
Руйнуються травні ферменти, стінки шлунка, що призводить до гастриту, виразки. Так; серед чоловіків, хворих на виразкову хворобу, 96-97% виявилися паліями.
7-й учень. Нікотин включається у процес обміну речовин, стає необхідним. Від паління знижується засвоєння цукру в організмі, але ж це головна енергетична речовина. Одна випалена цигарка нейтралізує в організмі 25 мг вітамінів (стільки їх міститься в одному апельсині). А нещодавно вчені дійшли висновку, що прийом вітаміну С і паління несумісні. Чому? Вітамін С -аскорбінова кислота, та речовини, що містяться в тютюні, взаємодіють таким чином, що відбуваються зміни в ДНК клітин. Це може призвести до утворення ракових пухлин.
1-й учень. Тютюнопаління знижує статеву потенцію. У паліїв часто народжуються неповноцінні діти з низькою масою тіла, зниженими розумовими здібностями, аномаліями у розвитку.
2-й учень. Перший досвід паління може призвести до сильного отруєння. Часто батьки, помітивши інтерес до паління, примушують дітей випалити кілька цигарок поспіль, прагнучи виробити умовний рефлекс на отруєння. Але це небезпечно.
Є випадки смерті. Навіть п'явка, поставлена на палію, незабаром відвалюється в судомах і гине від висмоктаної крові, що містить нікотин.
3-й учень. Отже, цигарка потихеньку, поволі підштовхує до краю безодні. Як стверджує німецький мислитель Г. Лессінг, «отрута, яка не діє відразу, не стає менш небезпечною». В нашій владі припинити отруювати себе.
(Читає вірш Д. Бернадського «Цигарка»). Мое имя - Сигарета. Я красива и сильна. Я знакома с цельїм светом,

8 Очень многим я нужна. Мозг и сердце я дурманю Молодым и старикам, Независимо от знаний, Скажем прямо - слабакам. Запомни: человек не слаб, Рожден свободным. Он не раб. Сегодня вечером, как ляжешь спать, Ты должен так себе сказать: «Я выбрал сам дорогу к свету И презираю сигарету. Я - человек! Я должен сильным быть!» Якою ж є причина, що штовхнула до першої цигарки? Професор Д. Хорн, директор національного статистичного центра тютюнопаління та здоров'я, запропонував тест «Причини паління». Відповідали й ми.
Тест «Причини паління» Оцініть запропоновані твердження.
1. Палю, щоб зняти втому.
2. Маніпуляції із цигаркою під час паління - для мене справжнє задоволення.
3. Паління приємне, при цьому відчуваю розслаблення.
4. Запалюю, коли злюсь.
5. Якщо цигарок немає, я сам не свій, поки не дістану їх.
6. Палю автоматично, не замислюючись.
7. Палю тому, що це підбадьорює мене, викликає впевненість у собі.
8. Певне задоволення я отримую в момент припалювання.
9. Паління викликає приємні відчуття.
10.Запалюю, коли почуваюся недобре або ж коли вибитий із колії. 11 .Чітко усвідомлюю хвилини, коли не палю.

9
12.3апалюю нову цигарку, коли попередня ще тліє в попільничці.
13.Палю, щоб покращити настрій.
14.Приємно спостерігати за димом, що йде з рота від цигарки.
15.Обов'язково повинен запалити, коли пригнічений, засмучений, коли хочу позбавитись неприємностей і турбот.
16.Хоча й усвідомлюю, що в роті в мене цигарка, але не пам'ятаю, як поклав її туди.
Відповіді на запитання 1, 7, 13 відіб'ють причини, що примушують Вас палити. Відповіді на запитання 2, 8 допоможуть Вам оцінити значення, яке Ви надаєте маніпуляціям із цигаркою. Чи розглядаєте Ви паління як ледь не єдиний спосіб розкріпачення або позбавлення внутрішнього напруження, Ви дізнаєтесь з відповідей на запитання 3, 9, 4, 10. Бали, які Ви отримаєте за відповіді на запитання 5,11 покажуть ступінь Вашої психологічної залежності від цигарки. Бали за відповіді 6, 12 оцінять «звичність» цього заняття для Вас, так зване рефлексивне паління. Чи варто нагадувати, що відповіді мають бути чіткими та відвертими?
Оцінюються відповіді у балах так: завжди - 5 балів, часто - 4 бали, вряди-годи - 3 бали, зрідка - 2 бали, ніколи - 1 бал. Просумуйте оцінки, поставлені за відповіді на кожне з трьох тверджень, що належать до однієї групи. Суми, як неважко зрозуміти, можуть складати від 3 до 15 балів. Результат, нижчий за 7 балів, вважається позитивним. Але якщо хоча б в одному випадку отримане число буде більшим за 11 балів, це повинно насторожити Вас.
2. Вплив алкоголю на підлітка
1-й учень. Алкоголь - з арабської «одурманювання». Є чимало прислів'їв з цієї теми:
Вино топить людей більше, ніж вода.
Привітавшись із горілкою, попрощайся з розумом.
Хміль шумить - розум мовчить.
Про пияцтво писав англійський поет Роберт Бернс. Для пьянства єсть такие поводьі:

10 Поминки, праздник, встреча, проводи, Крестины, свадьба, и развод, Мороз, охота, Новый год, Выздоровленье, новоселье, Успех, награда, новый чин, И просто пьянство - без причин. Портрет алкоголіка: обличчя в червоних прожилках, беззубий, в'ялий мокрий рот, брехливий, то веселий і хвалькуватий, то безцеремонний, агресивний. Як же набувають такого виду?
2-й учень. Алкоголь, потрапляючи до головного мозку, впливає на центри позитивних емоцій, розташовані в гіпоталамусі проміжного мозку. При цьому на короткий час знімається напруження, зникає відчуття тривоги й остраху. У тих, хто зловживає спиртними напоями, певна частина клітин гіпоталамуса перетворюється на «набутий центр алкоголізму». В разі зниження концентрації алкоголю він починає посилати сигнали, які вимагають нових доз. Так виникає залежність від спиртного.
3-й учень. Етиловий спирт крізь стінки шлунка та кишечника дістається печінки, з'являється в крові.
Якщо концентрація алкоголю дорівнює 0,2%, людина стає говірливою, мова гучна, незв'язна, увага легко відволікається.
Якщо концентрація спирту - 0,3%, сп'яніння збільшується: координація рухів, тобто діяльність мозочка, порушується; хода хитка, в очах двоїться -порушення зорової зони кори; починаються ображення, бійки. 80% хуліганських дій припадає на підлітків у нетверезому стані.
Якщо концентрація спирту - 0,5%, може статися шок, а якщо 0,7% -вимикаються центри дихання, серцебиття, настає смерть.
4-й учень. Можуть відбуватися склеювання еритроцитів у судинах мозку, що призводить до кисневого голодування та загибелі мозку. Розвивається гіпертрофія серця - «бичаче серце». У підлітків часто спостерігається цукровий діабет.

11
5-й учень. У сараї, де гнали самогон, лежало 160 курячих яєць. Вилупилося з них 78 курчат. 40 із них померли, а 25 народилися з уродженими каліцтвами. Зародки були отруєні парами спирту.
Отже, в разі постійного вживання алкоголю порушується робота всіх органів.
3. Вплив наркотиків на фізичний стан і соціальний статус людини.
1-й учень. Наркоманія - пристрасть до наркотиків. З грецької наркоо -«заціпеніти», «зробитися нечітливим».
Портрет наркомана: тютюн опалій + алкоголік + людина, що зіває, сякається, має червоні очі, «гусячу» шкіру, часто страждає від галюцинацій. Як до такого можна дійти?
2-й учень. Перше вживання наркотику викликає значну реакцію організму: запаморочення, нудота, блювання, а Іноді - жодних змін. Друге, третє вживання викликають стан ейфорії (задоволення). В гіпоталамусі виникає джерело збудження, що вимагає нових порцій наркотиків, тобто з'являється залежність. Якщо наркотик не надходить, починається «ламка»: болі в голові, суглобах, м'язах, пітливість, блювання, запаморочення голови. Після чергового вживання наркотику все проходить - це стан абстиненції. У разі тривалого вживання відбувається виснаження організму.
3-й учень. У наркомана спостерігається: втрата ваги тіла, занепад сил, землистий колір обличчя, ламкість кісток, втрата волосся; хвороби печінки, нирок; порушення координації рухів, ознаки недоумкуватості, старіння, загибель особистості, він не може навчатися та працювати.
Багато хто вживає трамалгін, вважаючи його безпечним, але він також шкодить здоров'ю, як і будь-який інший наркотик.
Тривалість життя наркомана - п'ять-шість років. Серед наркоманів практично відсутні особи у віці старше 30 років. Зазвичай вони гинуть від передозування, виснаження, у бійці, від Сніду.

12 Тест «Чи схильні ви до наркотиків»
1. Жаль, що тютюн і цигарки в нашому житті дуже поширені серед молоді,
оскільки нікотин «атакує» не лише легені, але й серце, систему кровообігу. А як
ти ставишся до «блакитного диму» й тих, хто палить?
а) Я вважаю, що палії отруюють будь-яке приміщення і перетворюють
усіх присутніх на пасивних паліїв.
б) Кожен вільний сам вирішувати, де палити, будь-які обмеження зайві.
в) Палити можна де завгодно.
2. Незабаром іспити. Всі твої товариші нервуються, хвилювання досягло
найвищого напруження. Хтось приніс заспокійливі таблетки та пропонує їх
тобі. Чи візьмеш?
а) Так, я візьму, але лише тоді, коли буде вже зовсім в «ауті».
б) Ні, мені ліньки думати про те, де брати цю таблетку наступного разу,
якщо мені її не запропонують.
в) Ні, я не маю потреби у штучному засвоєнні.
3. Зібралася весела компанія, гості сміються, танцюють. Ти трохи спізнився,
а всі вже потроху випили. Як ти поведешся?
а) Вип'ю дві-три чарки, щоб наздогнати решту.
б) Терпіти не можу, коли в компанії гарний настрій залежить виключно
від випивки, я краще трохи побуду та піду.
в) Мені все одно, коли інші п'ють, в мене настрій і без того гарний.
4. Дехто говорить: «Наркотики зовсім не становлять небезпеки, потрібно
лише правильно поводитися з ними». А ти віриш в це?
а) Той, хто так вважає, обманює себе.
б) Так, це відповідає дійсності, за винятком дуже сильних наркотиків.
5. Твій приятель настійливо просить тебе негайно дати певну суму в борг. Ти
знаєш, що він регулярно вживає наркотики. Чи позичиш ти йому гроші?
а) Так.
б) Ні.
в) Лише в тому випадку, якщо буду знати, на що він їх тратить.

13 Результати тесту Поставте хрестик біля тих відповідей, які вважаєш правильними.
1. а) 10; 6)0, в) 5
2. а) 5; 6)0; в) 10;
3. а) 0; б) 10; в) 5;
4. а) 0; б) 10; в) 5;
5. а) 10; б) 0; в) 0.
0-20 балів. Ти поводишся так, ніби проблеми наркотиків узагалі не існує. З'ясовується, що ти не відносиш до наркотичних речовин ні алкоголь, ані нікотин. Але небезпечними є не лише кокаїн і героїн. Потрібно замислитись над тим, як ти ставишся до наркотиків.
Той, хто набрав 20-25 балів належить до групи «ризику», і їм необхідно бути обережними.
25-30 балів. Не можна стверджувати, що ти завзятий тверезник. Подеколи ти не проти пропустити чарку, ти вважаєш, що тобі нічого не загрожує, що ти контролюєш ситуацію. Однак слід бути готовим до того, що під впливом друзів ти можеш піддатися спокусі та спробуєш наркотик.
V. Підсумки:
Підіб'ємо підсумки:
1. Здоровий спосіб життя зменшує ризик виникнення порушень нервової системи.
2. Необхідна активна пропаганда проти шкідливих звичок.
3. Неправильний спосіб життя впливає на тривалість життя в Україні.
Загальний висновок. Сподіваюся, ви зрозуміли, що шкідливих звичок слід
позбавлятися, а здоровий спосіб потрібен нам усім.
Не чекайте на ураган, тайфун, цунамі, не викликайте бурю на свою голову, вмійте передбачати наслідки цієї бурі, намагайтеся не допустити їх.

14
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Данилова О.В. Біологія 7-11 класи: Програма для загальноосвітніх навчальних закладів 12-річної школи, затверджена Міністерством освіти і науки України. - К.: Перун, 2006.
2. Деларю В.В. Губительная сигарета // Биология. - 1997. - № 36.
3. Ілюха В.О., Андрієнко О.Д., Ілюха Л.М. Фізіологія людини і тварини (лабораторний практикум): Навч.-метод. посібник. - Черкаси: 1111 «Видавництво САН». - 2005. - 208 с, іл..
4. Кучеров І.С. Фізіолога людини і тварин: Навч. посібник. - К.: вища школа, 1991. - 327 с: іл.
5. Плахтій П.Д., Страшко С.В., Підгорний В.К. Вікова фізіологія і валеологія. Лабораторний практикум / За редакцією П.Д. Плахтія: Навч. посібник. - Кам'янець-Подільський: ПП Мошак М.І., 2005. - 208 с.
6. Яновський І.І., Ужако П.В. Фізіологія людини і тварин. Практикум: Навч. посібник. - К.: Вища школа, 1991. - 175 с: іл.

Категорія: Розробки виховних годин | Добавил: gorbatyuk (22.12.2008) | Автор: Олег
Переглядів: 4990 | Коментарі: 3 | Рейтинг: 4.0/6 |
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email:
Код *:
Форма входу
Логін:
Пароль:
Пошук
Друзі сайту
Copyright Стеценко Н.М. © 2014
Сайт управляється системою uCoz